Annons

Minolta vs Nikon, Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

lars-olov

Medlem
Hej

Vi funderar på att byta ut vår utrustning, Minolta X-700 mot Nikon eller Canon. Nu e frågan, Nikon eller Canon ?? vi fotograferar mycket natur och djur, och Minoltan har fungera utmärkt men nu börjar det bli svårt att hitta objektiv som är bra, så fråga är vilken man skall satsa på ??

mvh
Lasse O Anette

Vad är det för objektiv du saknar från Minolta?

Sigma/Tamron/Tokina tillverkar optik med Minoltafattning oxå..

Det är ungefär som att fråga ifall man ska köpa en Volvo eller en SAAB. Vissa kommer att säga SAAB, vissa kommer att säga Volvo.

Det bästa är att ni bildar er en egen uppfattning genom att känna på olika hus från olika tillverkare, samt kolla på de tekniska specifikationerna.

Rent generellt så är Canonobjektiv ofta billigare än motsvarande objektiv från Nikon, så det är kanske en faktor att ta med i beräkningen.

lars-olov skrev:
Hej

Vi funderar på att byta ut vår utrustning, Minolta X-700 mot Nikon eller Canon. Nu e frågan, Nikon eller Canon ?? vi fotograferar mycket natur och djur, och Minoltan har fungera utmärkt men nu börjar det bli svårt att hitta objektiv som är bra, så fråga är vilken man skall satsa på ??

mvh
Lasse O Anette

Är det en AF-kamera du är ute efter? Om så är fallet så tycker jag att du ska lägga in Minolta som ett alternativ också, eftersom dom har en systemdigitalare på gång så tror jag att deras system kommer att få sig ett uppsving.

Om det är en MF-kamera du söker så tycker jag att Nikon är intressantast, detta är en mycket personlig åsikt från mig som aldrig gillat Canons MF-kameror... Känn efter själv, Nikon eller Canon är nog mest en smaksak.

Är du ute efter manuella (riktiga :)
Kameror och det är viktigt att Du får tag i optik, då är det Nikon som gäller.
I dag finns det hur mycket Nikon som helst på marknaden, medan Canon FD har blivit svårt att hitta, jämfört med för några år sedan.
Annars är det väl smaksak, jag har både och, Nikon och Canon manuellfokus, då uppstår inte diskussionen.

jag kollade lite på Nikons resp. Canons priser!

Canon 24-70:2,8 L USM: 13 200:-
Nikon 28-70:2,8 AF-S IF-ED: 19 000:-

Två st. på pappret likvärdiga gluggar till väldig olika priser...
-någon som vet om skillnaden motsvarar priset?

ANNONS
Götaplatsens Foto