Annons

Handhålla flera sec??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er!

Satt här och surfade runt och hittade denna lite småknasiga mening skriven bland andra mer kloka meningar på dpreview.com,,

Kan det verkligen stämma eller är det bara jag med min usla Engelska som gör att jag inte förstår:-/??

"At very cold places like the North Pole, It is possible to take hand held pictures with exposure up to 5 seconds. There are even reports on this very forum of 1 second Hand held shots right down to the Panhandle and Finland. This is because the extreme cold helps to freeze the shot."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=6444271

Här säger man ju inget om brännvidden men frågan är varför man då kan handhålla olika länge också beroende på den geografiska positionen,, jag ler ju vid tanken:) Bara jag som är lättlurad nu kanske hehe hehe:)??!

-Vad säger ni?
-Hur långa tider handåller ni med olika brännvidder?

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Kan det inte vara så att han syftar på vissa measurebators som testar brus vid olika temperaturer o.s.v. och att han skruvar det ett varv extra?

Kanske det.
Hmm,, jag är inte så inne i den teknik som du nämner så kanske är det därför det hela kändes så högst främmande:-/

Men det står enbart detta om detta, inget mera.
visst låter det som ett skämt MEn eftersom ALlt annat låter förnufftigt så hajjar man minst sagt till:)!

Mvh Niclas

jag kan väl aldrig tro att man kan hålla längre bara för att det är kallt...fast kanske ändå. Om det är så pass kallt att man fryser fast borde man ju i princip kunna hålla en timme...fast det kanske är lite svårt att trycka ner slutaren då. Själv kan jag som längst hålla på 1/8, vanligtvis med brännvidder upp t.o.m 50mm, men en del lyckoskott har jag klarat. Jag har hållit en 200mm glugg på 1/20(ingen VR) och fått det skarpt, men då kunde jag luta mig mot en vägg. Det handlar mest om hur pass lugn jag är och om jag har nåt att stödja mot, har börjat med pistolskytte i tron att jag ska kunna hålla längre.

Dadigan skrev:
, har börjat med pistolskytte i tron att jag ska kunna hålla längre.

**

Det är ett mycket bra tips att sprida vidare.. Själv så har jag skutit en del pistol och revolver men nu mest övningskytte med olika jaktvapen, det ÄR mkt bra övning minst sagt.!
Mvh Niclas.

Jo nej, här i Finland har vi upplevt slutartider på upp till 30 minuter när det är som kallast... då blir det rörlig bild liksom. Aj nej, vänta nu... jag jobbar ju med TV.

:)

Nej skaffa stativ. Och för att undvika samma problem som jag haft: köpt ett som har så långa ben att de räcks ner till marken.

Re: Re: Re: Handhålla flera sec??

Niclasfoto skrev:
Killen på dprieview.com skriver d ja:)

Jag tror ju inte heller på det, men nu är ju jag både av natur och med vilje lite väl naiv ibland:)

Mvh niclas.

Tyckte att meningen var så komisk, "den extrema kylan hjälper till att frysa bilden"...

För övrigt så är det ett skämt eller så har killen aldrig upplevt minusgrader & blivit lurad till detta.

Mvh/Larsa

Re: Re: Re: Re: Handhålla flera sec??

.Z. skrev:
Tyckte att meningen var så komisk, "den extrema kylan hjälper till att frysa bilden"...

För övrigt så är det ett skämt eller så har killen aldrig upplevt minusgrader & blivit lurad till detta.

Mvh/Larsa

Visst är det komiskt!
Än mer komiskt blir det när man läser allt i texten eftersom allt annat verkar så förnufftigt.

Kanske skall pröva med kylspray eller doppa kameran i flytande kväve precis innan exponering...:)

Mvh Niclas.

Re: Re: Re: Re: Re: Handhålla flera sec??

Niclasfoto skrev:
Än mer komiskt blir det när man läser allt i texten eftersom allt annat verkar så förnufftigt.

Vad menar du med "förnuftigt"? Hela inlägget är ju ironi över div. fotoforum (inkl. fotosidan). Eller tar du sånt här på allvar?

"B) Canon lens are better than non-Cannon lens, except for a certain Sigma Lens, some Tamrons and maybe some others"

Mvh
David

Niclasfoto skrev:
Här säger man ju inget om brännvidden men frågan är varför man då kan handhålla olika länge också beroende på den geografiska positionen,, jag ler ju vid tanken:) Bara jag som är lättlurad nu kanske hehe hehe:)??!

Hmm... Känns som jag inte fattar dubbelhumorn här men för den händelse att fler än jag tror att du faktiskt kan vara allvarlig...

HELA inlägget är en satir över hur otroligt meningslösa objektiv-tester och dito-råd är. Faktum är att jag inte smålett så, på mycket länge, som när jag läste detta.

Svaret är iaf att antingen fryser du så att du skakar eller också fryser du fast. Är du välklädd och har värmen uppe så hjälper möjligen de tjocka klädlagren till att hålla din kropp stilla.Ja, nej och kanske alltså.

/G

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Handhålla flera sec??

D76 skrev:
Vad menar du med "förnuftigt"? Hela inlägget är ju ironi över div. fotoforum (inkl. fotosidan). Eller tar du sånt här på allvar?

"B) Canon lens are better than non-Cannon lens, except for a certain Sigma Lens, some Tamrons and maybe some others"

Mvh
David

JA, det kanske är "ironi",, men .......vad är nu det?

Visst kan man läsa delar av det som ironiskt!
Kanske mitt inlägg var ironiskt:)?

Klart att jag inte tror på det som står i citatet!
:)
Mvh Niclas.

Ps, jag har inga problem med att folk tror att jag är dum, kanske eftersom det inte är såå långt ifrån sanningen hehe,,, Tycker fortfarande att delar av det låter "förnufftigt":)!!

När jag bodde i Tärnaby, så frös kameran fast, det va så kallt att jag fick vänta till våren, men gud va skarpt det blev sen!!

Proboarder skrev:
När jag bodde i Tärnaby, så frös kameran fast, det va så kallt att jag fick vänta till våren, men gud va skarpt det blev sen!!

Precis, och här har vi ju beviset för att det verkligen fungerar,,, frågan är ju om din kamera var handhållen hela tiden?:)))
Mvh Niclas.

Proboarder skrev:
Jamen, klart den var, armen frös ju fast. Men jag höll den fortfarande! Tills isbjörnen kom, då sprang jag.

*S* fått koffein överdos av all cola.... ;)

åter till ämet.
Det han skriver skulle nog funka. Tar man en stockholmare ber honnom hålla i en kamera i -40 nå fan står han still..
Då i tron om att det blir varmare om man inte rör på sig. (Beteendet bevisat unde värnplikts utbildning) ;)

121an skrev:
*S* fått koffein överdos av all cola.... ;)

åter till ämet.
Det han skriver skulle nog funka. Tar man en stockholmare ber honnom hålla i en kamera i -40 nå fan står han still..
Då i tron om att det blir varmare om man inte rör på sig. (Beteendet bevisat unde värnplikts utbildning) ;)

*******LER*******

Hehe,, jo det skall ju en Stockholmare till det,,:)

Mvh Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto