.Z. skrev:
Huga va mycket.
Jag vet inte om jag är ute & cyklar men ISO-standarder används ju inom så mycket (annat än foto alltså), jag snackar Asa & då är det nog annorlunda.
Det är inte annorlunda och det är inte så många standarder om man bara läser titlarna på dem. Men ja, du har rätt, det finns ISO-standarder för väldigt många saker som inte är film. På samma sätt fanns det ASA-standarder för mycket.
Sista länken som Richard skickade (tidigare diskussionstråd på fotosidan) klarade ut detta ganska bra. ASA (American Standards Association) och DIN (Deutsche Industrie Norm) var två tidigare system för att mäta filmhastighet. ISO (International Standards Organization) "ersatte" dessa två standarder. I princip är det ingen större skillnad. Se gärna:
http://www.minoxlab.com/Don_Krehbiel/mpl/dkasa.htm
Att det finns många standarder är för att de sätter standarden för olika saker. En för negativ färgfilm, en för positiv (dia) färgfilm, en för digitala sensorer, osv. Att det finns många standarder är naturligt. Beroende på vilken framkallningsmetod du använder får du olika resultat, alla som soppat vänddia vet att det skiljer rätt ordentligt. Naturligtvis så använder du inga framkallningsbad när du tar digitala bilder så därför kan du inte använda de gamla filmstandarderna för digitala kameror.
Tanken är nog med största sannolikhet (jag reserverar mig dock då jag inte har läst dessa standarder och inte tänker betala för det heller) att ISO-talen för film och digitala medier skall vara likvärdiga. Annars är det liksom lite värdelöst med handhållna exponeringsmätare och att man kan byta medium och ändå behålla mätvärdena. Något annat vore helt enkelt tämligen befängt.
Dock så har de flesta riktlinjer och standarder en viss felmarginal/tolerans. Det är möjligt att de olika kameratillverkarna helt enkelt hamnat lite olika inom denna marginal, eller mer troligt att de testexemplar som använts varierat en del.
Sen bör det tilläggas att bara för att det finns en standard och en kameratillverkare skriver "ISO" på sin känslighetsinställning betyder det inte att de följer någon standard.