Annons

Exakta Spegeltele 500mm/8

Produkter
(logga in för att koppla)

flojohan

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet vart man kan hitta en bild på detta objektiv: Exakta Spegeltele 500mm/8. Och är det något att ha?

mvh Johan
 

gunte

Aktiv medlem
Jag har ett vagt minne av att det fanns med på test i fototidning för länge sedan och att strecket i skalan knappt kunde komma längre ner i bottenskiktet!!
Men vill du ha ytterligare info så kan du meila mig så kan jag kolla i arkivet..
mvh/gunte..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har också testet, skall försöka hitta det. Jag minns det för att det var det enda objektivtest jag har sett där det var riktigt radikal skärpeskillnad i testbilderna. Det var ett gäng spegeltelen, de bästa var väl acceptabla, men med de två sämsta såg man knappt vad motiven föreställde. Så spegeltele är nog en högriskaffär :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kolla på www.ebay.de
Där säljs de friskt under namnet danubia, dörr eller exacta.. samma objektiv..ja ..plåthölje med glas och speglar i...åtminstone...

Själv satsade jag på ett vivitar i hopp om att det skulle vara något bättre, men det verkar som om vivitar har sjunkit riktig djup sen senast jag använde dessa någon gång på 80-talet.... Vi får se nu, när första bilderna kommer...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Här är ett litet utdrag ur testet. Det är inte ofta man ser skillnad på såna här testbilder i det här lilla formatet på en bildskärm, men här syns det.
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Och så lite för dem som gillar kurvor. Observera texten om att flera exemplar har testats, det handlar alltså inte om ett måndagsexemplar.
 

Bilagor

Sinuslinus

Aktiv medlem
Vito Fotoservice har ett Nikkor 500/8 spegeltele för runt 4000 kr begagnat.

Vet inte hur Nikkors är men sämre än de bilder som Jim visade går det väl inte att göra ?!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu vill jag inte häda upphovsrätten ännu mer genom att lägga in mer av testet men kan i alla fall nämna att slutsatsen var att det finns bra spegelreflexer, Minolta hade en 500/8 med riktigt schyssta värden t ex. Men den vanliga regeln om att man får vad man betalar för gäller tydligen även här, Minoltat kostade sju papp.

Hansa/Listar 500/8 föreföll väl vara fyndet i testet med ett pris på lite mer än Exakta men kurvor som höll sig mellan 3,5 och 5,5 i alla fall.
 

Gote

Aktiv medlem
Vilken tidning hittar man detta test i? Jag har börjat leta långa brännvidder och kan inte låta bli att snegla på speglarnas fördelaktiga pris...

Vilka objektiv är det som är testade (utöver de som nämnts här)?
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag har läst många tester av spegeltelen och ägt en Tokina och Tamron.

Minolta AF 500/8 - bäst och mycket bra testresulat
Tokina 500/8 - bra bilder, bra+ testresultat
Tamron 500/8 - bra bilder, lite mjuka, bra test
Nikon 500/8 - OK enligt tester
Canon FD 500/8 - bra enligt tester
Billiga 500/8 - ofta ganska usla, man får vad man betalar för.

En Tamron 500/8 hittar man ganka lätt begagnad och den passar ju alla hus inkl EOS och Maxxum via adapter. För manuella hus och Pentax/Nikon är Tokina minst lika bra och den går också att hitta begagnad. Undvik det billiga skräpet.
 

forstheim

Aktiv medlem
Brukar inte spegelteleobjektiv normalt sätt teckna skarpare än motsvarande "vanliga" telen pga att ljuset inte behöver passera en mängd glas?

Vidare brukar väl också tonerna bli lite mjukare och kontrasten förhållandevis låg jämfört med "vanliga" telen!?


Mvh
Jonas
 

objernulf

Aktiv medlem
Zimzalabim skrev:
Brukar inte spegelteleobjektiv normalt sätt teckna skarpare än motsvarande "vanliga" telen pga att ljuset inte behöver passera en mängd glas?

Vidare brukar väl också tonerna bli lite mjukare och kontrasten förhållandevis låg jämfört med "vanliga" telen!?


Mvh
Jonas
Nej, spegeltelen tecknar visserligen skarpare än äldre vanliga telen men klart sämre än moderna "lyx"-telen med ED/LD/SD/UD/APO-glas.

Kontrasten är lägre men det kan man ju utnyttja eller justera i efterliggande process (kopiering/Photoshop). Enda nackdelen är att projicerade dia på duk är mjukare.
 
ANNONS