Annons

Antik kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Hej
Är det någon som vet vad detta kan vara för en kamera?
Jag har fått den av min mor, och vill nu veta vad det är för en kamera? Det står inte så mycket om den, men den är ju inte en av dom senaste modellerna i alla fall.
Det som står på den är:
Hawkeye - Major SIX - 20

Här finns en bild:
http://w1.520.telia.com/~u52038235/gammal _kamera.jpg

Kan detta vara en replik på en gammal kamera, eller är den äkta. Finns det något värde i gammla kameror som denna. Någon som vet var jag skall vända mig för att få vete mer?

Visst är den äkta. Det är en enkel lådkamera från 30-talet som var då som de enklaste "point and shoot"-kamerorna är idag. Tyvärr inget större värde. 50-100kr skulle jag tippa.

JO jag såg det, ca 8$ kan man få en sådan kamera för. Men är det någon som vet lite hur man gör med en sådan här kamera? Det tog en stund innan jag kom på hum man öppnade den. Det finns ett litet rött fönster på baksidan, vad används det till? Och hur vet man att man har dragit fram tillräckligt med film för ett kort? I dom gammla kompaktkamrorna så sa det ju stopp när man drog i spaken, men nu så får man väll dra själv, det finns ingen stopp.

Det lilla röda fönstret är "räkneverket" du vrider fram filmen tills du ser 1 i rutan, sen så är det bara att exponera och dra fram till 2 kommer upp.
Alla filmer i rullfilmsformat med pappersbaksida har numrering.

Mvh
Göran

Den är för 620-film som inte tillverkas längre. 620-filmen är samma film som 120-film fast på en tunnare spole. Vissa modifierar 120-spolar genom att klippa ned diametern på ändarna med tång eller kraftigare nagelsax.

Det är lite bök innan man kan använda kameran alltså, men å andra sidan kan det ju vara roligt att experimentera.

Objektivet är ju bara en enkel menisklins på denna billiga kamera, så det blir ju inga superskarpa bilder. Men en fördel med 6x9-formatet är att bilderna blir kornfria vid normala förstoringar. :)

Att använda rödfönster när man drar fram filmen är enkelt. Det gäller bara att komma ihåg att dra fram filmen efter varje tagning så man inte dubbelexponerar. Många av mina kameror har rödfönster.

ANNONS