Annons

Multipliceringsfaktor för brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Nu är jag ledsen om detta har diskuterats tidigare men jag hittade inte något vid forumsökningen, så att jag ställer frågan ändå.

Hur fungerar egentligen det med multipliceringsomvandling av bränvidder? På D30 ska den tydligen vara på 1,6x vilket i praktiken måste innebära att om jag använder mig av ett SIGMA 28-105 F 2.8-4, så blir det en 45-168? Isåfall är det ju inte vidare kul i mitt tycke eftersom det då är knappt längre är någon vidvinkel. Om detta stämmer gäller ju samma sak för Canons 50mm f 1.8 som jag övervägde av köpa. Den blir på D30 80mm, och det är ju isåfall inte vad jag förväntade mig.

Stämmer allt detta eller är jag helt ute och cycklar? Påverkas bländartalet av detta också?

Thrilmaril skrev:
Nu är jag ledsen om detta har diskuterats tidigare men jag hittade inte något vid forumsökningen, så att jag ställer frågan ändå.

Hur fungerar egentligen det med multipliceringsomvandling av bränvidder? På D30 ska den tydligen vara på 1,6x vilket i praktiken måste innebära att om jag använder mig av ett SIGMA 28-105 F 2.8-4, så blir det en 45-168? Isåfall är det ju inte vidare kul i mitt tycke eftersom det då är knappt längre är någon vidvinkel. Om detta stämmer gäller ju samma sak för Canons 50mm f 1.8 som jag övervägde av köpa. Den blir på D30 80mm, och det är ju isåfall inte vad jag förväntade mig.

Stämmer allt detta eller är jag helt ute och cycklar? Påverkas bländartalet av detta också?

Hejsan

Har varit ett antal trådar om detta förut (sök gärna i forumet).
Det du säger stämmer. Bländaren påverkas på det viset att ditt 50mm blir ett 80mm/1.8 (så du får samma resultat som om du hade ett 80mm/1.8).

Sensorn i D30 är mindre än ett vanligt negativ så bildvinkeln blir mindre för samma brännvidd. (Dvs tänk att du beskär ditt vanliga negativ till ca 22x15mm.)
Skärpedjupet påverkas också jämfört med småbild, det blir längre vid samma utsnitt och bländare (eftersom du måste vara längre bort eller använda en kortare brännvidd för att få samma utsnitt med D30:n).

Det stämmer (väl) inte att man får samma resultat med D30 och 50/1.8 som med småbild och 80/1.8 - skärpedjupet borde bli annorlunda.

Senast ändrad:
andgi skrev:
Sensorn i D30 är mindre än ett vanligt negativ så bildvinkeln blir mindre för samma brännvidd. (Dvs tänk att du beskär ditt vanliga negativ till ca 22x15mm.)
Skärpedjupet påverkas också jämfört med småbild, det blir längre vid samma utsnitt och bländare (eftersom du måste vara längre bort eller använda en kortare brännvidd för att få samma utsnitt med D30:n).

Det stämmer (väl) inte att man får samma resultat med D30 och 50/1.8 som med småbild och 80/1.8 - skärpedjupet borde bli annorlunda.
Ja, och det är inte bara skärpedjupet som blir annorlunda, även diffraktionen och mängden ljus som bygger upp bilden förändras, så bilderna skulle bli totalt olika vilket ju förfuskar själva grundidén med de småbildsekvivalenta värdena.

För att kunna ta identiska bilder så är det ett absolut minimikrav att såväl bildvinklar som ingångspupiller är lika!

Tänk på att f:et i beteckningen f/1,8 står för brännvidd, så f/1,8 är bara ett lite kryptiskt sätt att ange objektivets ingångspupill. Eftersom objektivets verkliga brännvidd är 50 mm så blir alltså ingångspupillen 50/1,8= 27,8 mm, ett småbildsobjektiv som fångar in lika mycket ljus från motivet behöver följaktligen inte ha större relativt bländartal än f/2,88 eftersom 80/2,88= 27,8 mm (80/1,8=44,4 mm, d v s på tok för stort).

I ett (förmodligen fåfängt) försök att undvika missförstånd:

Det VERKLIGA relativa bländartalet förändras inte, men det gör ju inte den VERKLIGA brännvidden heller, så det är ett formellt riktigt men totalt meningslöst påstående.

Det SMÅBILDSEKVIVALENTA bländartalet däremot, d v s det bländartal som en småbildskamera skulle behöva ha för att kunna ta identiska bilder, blir 1,6 ggr större än det verkliga. Observera också att det även finns ett småbildsekvivalent ISO-tal som man får fram genom att multiplicera det verkliga med beskärningsfaktorn i kvadrat (d v s 1,6*1,6=2,56 i detta fall).

Om du använder ett 50 mm f/1,8 på en D30 inställd på ISO 100, så ger detta exakt samma skärpedjup, diffraktion, ljusinsläpp och slutartid som om du använde en ett 80 mm f/2,9 med en småbildssensor inställd på ISO 256.

andgi skrev:
Hur man ser på skärpedjup beror på en massa faktorer och villkor. Ska bildvinkeln vara densamma i jämförelserna? Förstoringsgraden? Avstånd mellan kamera-motiv? Det finns många svar.

Därför tänkte jag vara fräck nog och rekommendera en utmärkt sida på en annan "fotosajt" där de ganska grundligt avklarat denna fråga: http://www.photo.net/learn/optics/dofdigital/

ANNONS
Götaplatsens Foto