Annons

Tiff v. JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattiz

Medlem
Vad är det för skillnad på Tiff och Jpeg?
Är det någon fördel att spara bildfilen i Tiff format?
 

downtown

Aktiv medlem
JPEG är ett förstörande bildformat. Varje gång Du sparar i JPEG komprimeras bilden. Med TIFF får Du bibehållen kvalitet hur många gånger Du än sparar. Det är ett okomprimerande format. Nackdelen är att TIFF tar mycket större plats än JPEG.
 

ulfc

Aktiv medlem
JPG är ett komprimeringsformat som är "bildförstörande". Varje gång du öppnar och sparar en JPG-fil så "försvinner" information från bilden. Med tiden blir den allt sämre (om jag nu minns rätt). Jag brukar välja "spara som" och väljer TIFF om jag ska arbeta vidare i datorn med bilden.
 

ErikB

Aktiv medlem
Tiff är ett förlustfritt format, där du kan öppna och spara bilden hur många gånger som helst utan att bilden försämras. Om du har plats för de stora filerna så är tiff ett bättre val än jpeg för bilder som du kan tänkas vilja redigera. Tiff klarar 16-bitars färgdjup, vilket också är en fördel när du arbetar med bilden då det ger 65536 nivåer för varje färg.

Jpeg komprimerar bilderna på ett sådant sätt att bilden förändras. Det gör att om du öppnar och sparar jpeg bilder så sker en gradvis försämring. Dessutom så förlorar man detaljer och valörrikedom när man jpeg-komprimerar. Jpeg klarar bara 8-bitars färgdjup, vilket är bara 256 nivåer för varje färg. Men för en färdigbearbetad bild som t.ex. ska publiceras på webben eller när du har ont om plats så är jpeg rätt val
 

Mattiz

Medlem
Följdfråga

Ok men har det någon betydelse om jag sparar bilderna som Tiff direkt i kameran eller om jag gör det i datorn? Med andra ord är det en fördel att ha en kamera som kan spara bilder i Tifformat?
 

downtown

Aktiv medlem
Problemet med att spara i TIFF direkt i kameran är att det tar fruktansvärt mycket plats (mycket mer än en RAW-fil). Om Du kan spara i RAW redan i kameran är detta att föredra. Att spara i JPEG i kameran och sedan konvertera till TIFF är väl ingen höjdare om Du inte ska redigera bilderna.
 
ANNONS