| Notiser |
| Visa resultat för omröstning: Köper du mest ny eller begagnad utrustning? | |||
| Ny |
|
233 | 61.64% |
| Begagnad |
|
145 | 38.36% |
| Antal röster: 378. Den här omröstningen är stängd | |||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
|
Redaktör
|
Köper du mest ny eller begagnad utrustning?
Köper du mest ny eller begagnad utrustning?
|
|
|
#2 |
|
|
Än så länge har jag bara köpt nytt, men det lär nog bli en hel del begagnat också i framtiden...
Andreas. |
|
|
#3 |
|
|
Samma här..hitills nytt...men man sneglar ju på gegangnade prylar också men hittills som sagt har det bara blivit nya saker..
|
|
|
#4 |
|
|
Det enda jag har köpt nytt är två motljusskydd.
|
|
|
#5 |
|
|
Begagnade fotoprylar är underskattade.
|
|
|
#6 |
|
|
Jag har mest köpt nya saker beroende på att det jag velat ha sällan finns i begagnat. Däremot min sambo som hade kameran före mig köpte det mesta begagnat, för det han ville ha fanns.
Men jag har verkligen inget emot begagnat. Finns det jag vill ha begagnat då blir det gärna det, med tanke på priserna. |
|
|
#7 |
|
|
Skulle aldrig ha haft råd att köpa mina bladare med gluggar, ett gäng magasin o annat smått o gott, nytt. Dock var ena huset nästan nytt, och motorn var sprillans ny, med kartong t.om, som en del tycker är sååå viktigt. Det har jag aldrig fattat. Bytte in min sunkiga Mamiyautrustning och betalade en del mellanskillnad.
|
|
|
#8 |
|
|
Har köpt det mesta nytt (jag får ju rycka momsen :p )
Mellanformataren (Hblad med div gluggar) använder jag så mycket så den ville jag ha ny. Canon småbild, nytt (fick ett bra pris när jag köpte direkt från Canon). Stoformat Sinar med objektiv - begagnat. Man ska vara bra rik om man vill ha en ORDENTLIG storformats utrustning ny. Men om jag ska komplettera ngt till mina kameror blir det säkert nåt begagnat, tror jag :confused: |
|
|
#9 |
|
|
Hittills har jag bara köpt ntt. Fick ett jäkligt bra pris av en fotoaffär när jag köpte min utr. Canon EOS300 + Sigma 28-105 + Väska + Skylight filter... etc.
Har däremot "snott" blixt ur pappas utr. Får se vad framtiden bjuder. Nytt lockar ju dock med garanti... /Jonas |
|
|
#10 |
|
|
tidigare när jag hade ont om pengar och fotograferade analogt, då blev det begagnat..
nu köper jag enbart nya grejer..begagnad digitalkamera är inget jag skulle köpa..de nya blir ju bättre och billigare hela tiden..så :D mvh/Kim |
|
|
#11 |
|
|
Vad menas med "mest"?
Kan inte svara förrän jag vet vad "mest" betyder.
Om mest betyder flest antal prylar, ja då har jag hittills köpt mest nytt. Om mest betyder flest antal kronor, då är det begagnat som gäller. |
|
|
#12 |
|
|
Re: Vad menas med "mest"?
Då blir det egentligen ja på både första och andra för mig.
Flest nya prylar: Ja, jag har köpt fler antal filmer än kameror. Ingen av dessa har varit begagnade. Flest antal kronor: Ja, det stämmer nog. Bakgrundsfonder, fotopapper, printpapper, film, färg.... Förbrukningsmaterial i stort, alltså. |
|
|
#13 |
|
|
Jag köper bara begagnat; det är billigare, det finns inge nya saker som passar min kamera (typ), och varför lägga ut peningar på grejer som jag ändå kommer slita ner finishen på snabbt?
Förrutom förbrukningsmateriel... |
|
|
#14 |
|
|
Kameror ska se använda ut, de är mycket snyggare då.. Jag köper begagnat.
|
|
|
#15 |
|
|
Jag kan tänka mig att en av kameratillverkarnas största gissel är att de tillverkar alldeles för bra kameror med för hög teknisk kvalitet. Det går utmärkt att fotografera med 50-60 år gamla kameror och gluggar med bra kvalitet. Kan även tänka mig att de skulle vilja att kunderna skulle ha en förväntad mindre livslängd, typ som microugnar som man hiver iväg efter 5-10 år. Men så är inte fallet och därför köper jag enbart begagnade kameror och objektiv i bra skick. Förutom garantin ser jag ingen som helst fördel med att köpa nya grejer. Jag måste säga att jag inte är inne digitalsvängen ännu där andra regler gäller, i alla fall i några år framöver tills vi få en upplösning som räcker för de flestas behov.
/Erik |
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat