Annons

Diaduplikat Digitalt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag har en teori om att använda en (blivande) D30/D60 som scanner.Jag har idag en diaduplikator som passar Eos systemet.

Observera att detta bara är en teori och jag vet ej om resultatet kommer bli bra, har dessutom redan diascanner så det är bara en kul ide jag fick.

Ok, om jag tänker rätt så i och med D60´s bränviddsförändring kommer jag inte få med hela diat på CCD´n, även om jag har 2.5 x zoom på duplikatorn eftersom zoomen kommer jobba åt fel håll, eller ? Det är väl vidvinkel som behövs.

Då kommer frågan:

Finns det nån lösning på detta, typ mellanringar eller liknande ?

Håll med om att det skulle bli en grymt snabb scanner.

jag provade att fotografera av dia med digitalkamera på ljusbordet... lite svårt med exponeringen men det såg ut att kunna funka.. iaf för webben.

Kom igen nu då ..!!

Är det verkligen ingen av alla (nyss 112 st) som läst detta som kan komma med nått förslag ?

Nu kommer jag överst igen så gör ett nytt försök !!!:mad:

:D

Har nu (kanske) kommit ett steg längre.

Beställde en gammal Autobälg, ett 50/3.5 Macro plus en diaduplkator m Bälg.

Alltihopa är Canon original prylar som finns med FD/FL fattning, till detta ska jag ha en FD/EOS converter för att sätta det på D30:an.

Detta tillsammans med en blixt eller en lampa bör kunna fungera enligt de som jag pratat med.

Eftersom det finns bälg både framför och bakom macroobjektivet så borde det gå att lösa problemet med brännviddsförlängningen.

Bilagor

• macroslidedup.jpg
    macroslidedup.jpg
    14.8 KB · Visningar: 997
Låter som onödigt dyrt och krångligt...
Varför inte köpa en negativscanner i stället?
Om du nöjer dig med den låga upplösning som en D30 har så kan du ju komma billigt undan.

Jag har nu börjat testa lite grann, och kommit fram till följande.

Bälgen (Canon Auto Bellow) som sitter mellan kameran och macro-objektivet är bara ivägen och fyller ingen funktion. Den behövs inte om man inte vill fota vanlig macro ( typ blommor eller nått).

Med andra ord så behöver man bara Macrot och en hållare för diat, jag tror att det kan vara bra att ha denna (Canon Slide Duplicator 35) med bälg, eftersom diat då blir belyst endast bakifrån.

Då återstår ett problem, eftersom jag inte använder autobälgen så finns det inget som håller fast kamerhuset (D30). Det tänker jag lösa så här.

Det går att montera bort autobälgen från själva skenan som finns undertill, där även duplikatorn är fäst i änden. Sen måste jag fixa en ny "vagn" som kan gå i skenans spår där jag fäster kameran med en stativskruv istället. Då kan jag skjuta kameran fram och tillbaka för att hitta ett bra läga där hela diat kommer med trots brännviddsförlängningen. Sen finjusterar man skärpan på objektivet. Detta är redan testat men jag hade lite dåligt lyse så jag vill inte redovisa några resultat än.

Ett alternativ borde kunna vara att köpa Canon EF 50 Macro och ordna nån hållare för diat på liknande sätt. Då slipper man mecka med gamla FL objektiv och convertrar.

Självklart fungerar det. Jag har använt en Canon S20 och fotograferat av mina diabilder projicerade på duk. Aningen fel i färgbalansen, en gäspning att korrigera med PS. Enda besväret var att få minimal skillnad i optiska axeln för kameran och projektorn. Se t.ex bilden "Måsen" i min portfolio. Den är gjord så och ingen har klagat......
Us

Om digitalkameran har en "brännviddsfaktor" på 1,5x behöver man komma ner till avbildningsskala 1:1.5 för att hela diat ska fylla upp digitalkamerans "filmformat". Detta åstadkommes enklast med en macroobjektiv som ger ger skala 1:2 och en mellanring. Någon bälg behövs inte. Det finns diahållare att skruva fast i filtergängan. Annars kan man ju använda ljusbord eller fönster med dagsljus, stativ och lite tålamod för injustering.

En D60 ger ca halva upplösningen jämfört med en 4000dpi skanner och en D30 ännu mindre men det duger ju för webben.

NiklasF5 skrev:
Såg nu att du redan hade en diascanner...
Då blir frågan genast, varför??

Varför....hmmm..

Det stämmer att jag har en diascanner, en HP S20 som funkar hyfsat men är inget toppscanner.

Det finns flera anledninger till varför.

En är att jag har massor av diabilder som jag vill scanna men tycker att det tar alldeles för lång tid, tanken är alltså att jag med denna lösning "scannar" ett dia på ca 10 sek med byte, när man väl hittat bra inställningar. Tänkte använda blixt som ljuskälla för övrigt.

Vad det gäller D30:s "låga" upplösning så nöjer jag mig med den eftersom jag anser att den ger ett bra resultat upp till dryga A4 hos Fujis frontier Lab.

Dessutom så är det lite för skojs skull också, jag tycker det är kul med lite såna här projekt, plus att jag fick faktiskt en grym macro anläggning på köpet (3000:- :)). Kan rekommendera den till alla Canonanvändare

Senast ändrad:
objernulf skrev:
Om digitalkameran har en "brännviddsfaktor" på 1,5x behöver man komma ner till avbildningsskala 1:1.5 för att hela diat ska fylla upp digitalkamerans "filmformat". Detta åstadkommes enklast med en macroobjektiv som ger ger skala 1:2 och en mellanring. Någon bälg behövs inte. Det finns diahållare att skruva fast i filtergängan. Annars kan man ju använda ljusbord eller fönster med dagsljus, stativ och lite tålamod för injustering.

En D60 ger ca halva upplösningen jämfört med en 4000dpi skanner och en D30 ännu mindre men det duger ju för webben.

Jaså det var så enkelt...där ser man..

Var hittar du dessa diahållare för filtergängan ?

Menar du ett macrozoom då eller,för man måste ju kunna få med hela,varken mer eller mindre ?

Fredrik H skrev:

Jaså det var så enkelt...där ser man..

Var hittar du dessa diahållare för filtergängan ?

Menar du ett macrozoom då eller,för man måste ju kunna få med hela,varken mer eller mindre ?
Äldre lös diahållare avsedd för bälg plus hemmagjord anpassningsring (gamla filter utan glas).

Man behöver inte zoom. Ett 50mm macro plus lämplig mellanring. Du kan finjustera avbildningsskalan med objektivets fokuseringsring. Fokusera genom att ändra avståndet mellan dia och objektiv (via diahållaren eller anpassningsringen). Lite beskärning kan man ju göra efteråt i PS.

Är detta lösningen

Cyberphoto säljer denna:
Soligor Diaduplikator för digitala systemkameror (T2-fattning)

Som skall ta hänsyn för en faktor på 1.6x
Ratio 1:1 till 2:1 möjlig.

Den borde väl lösa problemet?

/kjelle

Nikon diaduplikator

Jag använder denna enkla diaduplikator från Nikon. Jag använder den då jag lite snabbt behöver webbilder av gamla dior. Blir ju dock inte lika bra som scanner då tonomfånget blir smalare. Dock blir det minst lika skarpt.

Bilagor

• diadupli.jpg
    diadupli.jpg
    39.1 KB · Visningar: 735
Ser ju rätt bra ut

Jag vill egentligen få tillgång till en skaplig digital kopia för katalogisering inte för att ersätta orginalet.
Då har jag inbillat mig att diaduplikatorn borde duga med råge.
Dina exempel ser ju ut att bekräfta det.

/kjell

ANNONS
Götaplatsens Foto