Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

6x6 kamera Photina...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
Föräldrarna har gjoprt ett loppis fynd.. En 6x6 kamera för 5 kr .-)

MEN trots att ´jag trodde jag visste en del om äldre kameror har jag aldrig hört talas om den..
Den heter Photina

Ser ut som en 2 ögd spegelreflex (typ Yashica mfl) men har bara en genomsiktsökare.
Enjkel avståndsinställning med 3 zoner och 3 tider resp 3 bländare...

Min gissing är att det är lite av den tidens instamatic...
Men att dne skall se påkostad ut....
Någon som vet något???

Låter som om det skulle kunna vara en sånnen.. http://www.tradera.com/Photina_Reflex_vintage_klassiker_-auktion-75407191

Otroligt charmiga kameror hur som helst! Ngn som vet ngt om historiken vad gäller den kameran som syns i länken ?

Är det en fungerande kamera? Jag köpte en Zeiss Ikon ganska nyligen via Tradera där köparen garanterade att det var bara att ge sig ut och fota. När jag fick kameran fattades upptagningsspolen så det var inte bara att ge sig ut och fota då. Säljaren svarade aldrig på förfrågningar om upptagninsspolen..

Är det en fungerande kamera? Jag köpte en Zeiss Ikon ganska nyligen via Tradera där köparen garanterade att det var bara att ge sig ut och fota. När jag fick kameran fattades upptagningsspolen så det var inte bara att ge sig ut och fota då. Säljaren svarade aldrig på förfrågningar om upptagninsspolen..

Är inte upptagningsspolen bara den tomma spolen från den förra filmrullen? Nu kryllar det ju inte av analoglab som framkallar 120-film, men det borde gå att få en någonstans (om du inte vill slakta en ny rulle).

ANNONS
Götaplatsens Foto