Annons

Förvara film?

Produkter
(logga in för att koppla)

V40Björn

Aktiv medlem
Hur ska jag förvara mina fotade rullar? precis börjat fotografera så jag håller på att lära mig!! tack på förhand!!

Mvh// Björn
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
V40Björn skrev:
Hur ska jag förvara mina fotade rullar? precis börjat fotografera så jag håller på att lära mig!! tack på förhand!!

Mvh// Björn
Film är en färskvara, dock en med en mycket långsam mognadsprocess,,,,, Amatörfilmer har en längre mognadsprocess än proffsfilmer. Denna mognadsprocess som inte bör gå för långt går mycket långsammare i kallt klimat tex i kylen.
I frysen kan filmen ligga i MASSSSor av år utan att bli förstörd,,

Den som inte kan förvara filmerna kyligt och som kanske befinner sig i ett varmt land bör köpa så amatörmässig film som möjligt, men det bör man ta med en nypa salt såklart;)

Jag rekommenderar framkallning inom kort tid oavsett film och förvaring i kylen.


Mvh Niclas,
 

V40Björn

Aktiv medlem
tackar!! jag brukar "förvara" dem MAX 1 vecka innan jag framkallar dem! så då känns det lite overkill o ha dem i kylen! fotar mest med fujifilm superia 200
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Superia är en så kallad amatörfilm utan att vara dålig på ngt sätt förde.
Den har en sen mognad som man med gott samvete kan låta ligga, inget att bli orolig för.

Det är onekligen en bra vana du har att framkalla så tätt efter exponeringen.

Det man bör ha i tanken dock är att det är produktionen som avser dagen när mognaden börjar och att själva exponeringen inte inverkar på mognaden nämnvärt.

Mvh Niclas,
 

Brejdol

Aktiv medlem
Diafilm är ganska känslig när den exponerats, rekommendationerna jag sett säger att den måste processas senast 3 månader efter exponeringen för att undvika färgstick och andra artefakter uppkomna av ålder, detta gäller vid kylskåpsförvaring! Svart-vit film är i andra änden av skalan, den klarar flera år i kylskåpet efter exponeringen, med variationer förstås.
 

Brasknarr

Aktiv medlem
Varför vänta...

...när jag mer än gärna tar en sväng ner på stan i ösregnet och betalar extra för en snabbframkallning.

Förresten, vem tror ni sitter och väntar på tomten med störst förväntan av alla barnen på julafton? Just det!

Jag är 27 år... :)
 

mohei

Aktiv medlem
Jag hittade en Ilford Delta 100 Professional med utgångsdatum juli 1998 i kylen ;-)
Självklart måste jag prova den och jag är faktiskt nöjd med resultatet. Jag lämnade in filmen för framkallning och kopiering så jag har inte hunnit testa i mörkrummet själv ännu på annat papper. Älskar fiberpapper ;-)
Resultatet kan ses i mitt album Svartvitt, kattbilderna. OBS! Ej reklam, orkar inte bara inte göra om bilderna till forumstorlek (kvaliteten blir ju dessutom mycket sämre) ;-)
 

Pongu

Aktiv medlem
.di skrev:
en fråga.. hur många minus grader tål filmerna..??
Investerat i en -100 superfrys eller..? ;-)
Filmbasen blir sprödare av riktigt låga temperaturer, men ligger de still ska det inte vara någon fara. Folk fotograferar ju i -40, men då ska man helst dra fram filmen långsamt och manuellt. Ju kallare förvaring, desto långsammare går den kemisk processen som gör att filmen mognar (övermognar).

Vill du vara riktigt extrem, lägg filmen i en fryspåse, sug ut luften, lägg denna vakuumpåse i en blypåse (bakgrundsstrålning slöjar snabb film med tiden) och hela konkarongen i frysen! ;-)

Överdriv inte kylförvaringen. Helt färsk film (icke proffsfilm) behöver ligga till sig lite för att bli perfekt. Jag lägger därför inte alla i frysen utan behåller ett antal ute som får mogna tills de ska användas. Proffsfilm kan användas direkt eftersom den är färdigmogen. Måste därför förvaras kallt.

/Pontus
 

Haraldus

Aktiv medlem
Negativa färgfilmer från Extrafilm, Fotolabo, Apport m fl ser jag som andraklassens filmer. Även alla Kodak Gold-filmerna ser jag som ganska konstiga. Gemensamt för dessa filmer är att de ofta ger oklara färger och dålig skärpa. Vid hårda kontraster kan det slå över i kraftiga överdrifter. Fuji Superia 200 ser jag som ganska svåranvänd, den ger ofta helt enkelt för mycket färg och kontrast. Fuji Superia 400 och 800 ger mej ofta en känsla av skön oljemålning. Och Reala känns för mej sanslöst bra. Även Kodak har sina pärlor t ex Portafilmerna som jag brukar använda både vid naturfoto och för att återge hudtoner på ett sansat sätt.

När det gäller mognad så brukar man tala om detta endast när det gäller diafilm. Då brukar man hålla ihop filmer med samma tillverkningsbatch och bestämma vilket färgkorrektionsfilter som ”nollställer” filmen. Vid lagring åker färgbalansen iväg och i vissa fall måste man göra en ny kalibrering för att ”nolla filmbatchen”. Efter att filmen exponerats så påskyndas mognaden och den går ofta olika snabbt i de olika färgskikten. Detta kan vara kritiskt för diafilm men är inte så allvarligt för negativ färgfilm. Färgstick kan ju lätt justeras vid kopieringen.

Det finns ju negativ färgfilm som är avstämd för konstljus men jag tycker det funkar bättre att köra med Fuji Superia eller Reala som funkar både i dagsljus och konstljus och även blandljus. Kanske skulle man av denna anledning kunna kalla de filmen för proffsfilmer. Fast jag ser ingen större anledning att dela in filmer i amatör och proffs. Vissa filmer är kanske billiga och ger fina färger och har få repor och föroreningar medan andra är dyra, har dassiga färger och är repiga.
/Harald
 

Pongu

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
Fast jag ser ingen större anledning att dela in filmer i amatör och proffs. Vissa filmer är kanske billiga och ger fina färger och har få repor och föroreningar medan andra är dyra, har dassiga färger och är repiga.
/Harald
Tack för ett initierat inlägg!
Nej, det blir lite fånigt att tala om proffs- och amatörfilmer ibland. Vad jag menar med proffsfilmer är de som ska ligga i kylskåp och med amatörfilm de som ligger framme i fotoaffärens hylla. Sedan finns det bra och dåliga "amatörfilmer". Liksom du använder jag numera bara Reala och Portra när det gäller neg film. Ett nytt guldkorn är Portra 400 UC om man gillar mycket färg utan extrem kontrast. Använde NPH en del förut för att kontrollera kontrasten, men den är för svårskannad för mig. Men den kan bli grymt bra genom en Frontier-maskin och på rätt papper.

/Pontus
 
ANNONS