Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla batterier, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

bombdrop

Aktiv medlem
Jag kom över två gamla kameror häromdagen, en Agfa Optima 353 och en Konica C35.

Nu undrar jag lite över batterier till dem, i Agfan var de gamla sönderoxiderade. I kameran står det iaf följande: Varta 246, V 625 U, Mn 625 G. Jag frågade en tjej här på fotosidan vad det var för batterier, hon sa att det var 625 som var det viktiga. Hur som helst har jag inte hittat dem någonstans (jag bor i gbg), är tacksam för tips, både i affär & på nätet.

I Konican står det följande: Mallory PX-675 or Everyday EPX-675. Batteriet som sitter i är iaf ett PX-675, men det verkar vara slut. Ljusmätningen borde väl fungera utan film i kameran?

Hoppas någon har lite mer koll än mig!
 

oloan

Aktiv medlem
"Wein-celler" ersätter de gamla numera förbjudna kvicksilverbatterier. På lp-foto finns MRB-625 som ersätter PX-625, dessa kostar 100:- styck, ganska dyrt med andra ord. Ger 1.35V. Det finns alkaliska PX-625 också men dessa ger fel spänning vilket påverkar ljusmätaren. Man kan kalibrera om sin mätare genom att jämföra med en annan kameras. Det är nog det billigaste alternativet. Alkaliska batterier går att få tag på i de flesta elektronikaffärer, urmakare m.m.
 

bombdrop

Aktiv medlem
oloan skrev:
"Wein-celler" ersätter de gamla numera förbjudna kvicksilverbatterier. På lp-foto finns MRB-625 som ersätter PX-625, dessa kostar 100:- styck, ganska dyrt med andra ord. Ger 1.35V. Det finns alkaliska PX-625 också men dessa ger fel spänning vilket påverkar ljusmätaren. Man kan kalibrera om sin mätare genom att jämföra med en annan kameras. Det är nog det billigaste alternativet. Alkaliska batterier går att få tag på i de flesta elektronikaffärer, urmakare m.m.
Hittade det här (ang Agfa:n) nu:
" As another disadvantage this page used to state that the Optima utilized three PX 625 mercury batteries. That's false, as an alert reader wrote me (thanks!): the Optima requires three 625 ALKALINE batteries (V625U / LR9 etc.). So it's future-proof."
Så alkaliska borde fungera alldeles utmärkt.
Så LR9/625A från lp-foto borde väl fungera då?
Bara batterier till konican kvar, men jag läste något i en gammal tråd om hörapparatsbatterier, istället för de gamla kvicksilver-batterierna. Någon som vet mer?

Edit: la till lite.
 

Ikophot

Aktiv medlem
Hej

Det batteri din Konica C35 ,kräver heter Za 675,det är ett zink luft batteri för hörapparater.
Det brukar säljas i 6-pack för ungefär 50 kr.När kameran var ny var 675 batteriet ett kvicksilverbatteri men sådana batterier får inte sälajas längre. Zink luft batteriet fungerar lika bra enligt min erfarenhet, volttalet är ungefär detsamma 1,35 V för Hg och 1,4 V för Zn. Za 675 nackdel är det inte håller lika länge som ett kvicksilverbatteri, räkna med från 3 mån upp till ett år. Något som är viktigt med Konica C35 är att ha ett linsskydd eftersom Cds cellen alltid är påslagen, annars tar batterierna slut ännu fortare ;). Tyvärr fungerar kameran inte utan batterier, eller rättare sagt bara en slutartid.
Batterierna finns att köpa på Teknikmagasinet eller någon välsorterad elektronikaffär.

När det gäller Agfa heter batterierna px 625 också ett standardbatteri som bör finnas på TM
När det gäller denna kamera så behövs inget linsskydd då bara mäter när man trycker avtryckaren. Bägge kamerorna är bra kvalitet, om man vill ha möjlighet till manuella inställningar, rekommenderar jag bla Ricoh 35 ZF eller Ricoh 500 G.

Enrico
 

bombdrop

Aktiv medlem
Ikophot skrev:

Hej

Det batteri din Konica C35 ,kräver heter Za 675,det är ett zink luft batteri för hörapparater.
Det brukar säljas i 6-pack för ungefär 50 kr.När kameran var ny var 675 batteriet ett kvicksilverbatteri men sådana batterier får inte sälajas längre. Zink luft batteriet fungerar lika bra enligt min erfarenhet, volttalet är ungefär detsamma 1,35 V för Hg och 1,4 V för Zn. Za 675 nackdel är det inte håller lika länge som ett kvicksilverbatteri, räkna med från 3 mån upp till ett år. Något som är viktigt med Konica C35 är att ha ett linsskydd eftersom Cds cellen alltid är påslagen, annars tar batterierna slut ännu fortare ;). Tyvärr fungerar kameran inte utan batterier, eller rättare sagt bara en slutartid.
Batterierna finns att köpa på Teknikmagasinet eller någon välsorterad elektronikaffär.

När det gäller Agfa heter batterierna px 625 också ett standardbatteri som bör finnas på TM
När det gäller denna kamera så behövs inget linsskydd då bara mäter när man trycker avtryckaren. Bägge kamerorna är bra kvalitet, om man vill ha möjlighet till manuella inställningar, rekommenderar jag bla Ricoh 35 ZF eller Ricoh 500 G.

Enrico
Tack för svaret!
Precis vad jag ville höra :)
 

jimmy1r

Aktiv medlem
Hejsan!

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd. Ska till Apoteket i morgon och köpa batterier till min Konica C35, men när jag kollar på nätet så verkar de ju ha två olika.

Batteri Activair zink-luft 1,4 V, Styrka 1,4 volt och kapacitet 245 mAh.

Och

Batteri Energizer zink-luft 1,4 V, Styrkan 1,4 volt och 70 mAh i kapacitet.

Vilka bör jag ta?

Funderar också över linsskydd. Jag har inget sånt. Någon som vet vars jag kan få tag i ett?

Tack på förhand!
 

schaki

Aktiv medlem
jimmy1r skrev:
Hejsan!

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd. Ska till Apoteket i morgon och köpa batterier till min Konica C35, men när jag kollar på nätet så verkar de ju ha två olika.

Batteri Activair zink-luft 1,4 V, Styrka 1,4 volt och kapacitet 245 mAh.

Och

Batteri Energizer zink-luft 1,4 V, Styrkan 1,4 volt och 70 mAh i kapacitet.

Vilka bör jag ta?

Funderar också över linsskydd. Jag har inget sånt. Någon som vet vars jag kan få tag i ett?

Tack på förhand!
Antagligen batteriet på 245 mAh, då det innehåller mer ström och lär räcka längre.

Linskydd vet jag inte, har du kollat Tradera och Ebay.com ?
 
ANNONS