|
|
#1 |
|
|
Fortfarande kan jag inte hitta någon information om detta nya objektiv utanför Japan. Någon som vet om det kommer att säljas i Europa? Vill ha.
|
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Kolla på DPReview:
http://www.dpreview.com/news/0412/04...ancakelens.asp Den gluggen ser ju extremt trevlig ut! Bara för att Pentax *istDs är så liten och skön att hålla i samt att detta objekt är på G, så kanske det är en sådan kamera det kan bli tal om att köpa! |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Det verkar vara en myckte trevlig glugg!
Synd den inte fungerar med filmsystemarna. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
SMC-M 40/2.8 funkar, den första "pancake" modellen.
Inte så galet skarp dock, men liten och nätt är den. Brukar synas på andrahandsmarknaden rätt ofta. /Henri |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
? 43 mm 1,9 har jag hört om som fanns tidigare. Har det funnits en 40 också?
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Aha. Har levt i tron att 43 var pancaken, Har inte ens reflekterat på den när man redan har 50 och 24 ...och en 35-70 dessutom. Men börjar man med dessa så är det nog en bra start, liten är den. .
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Man kommer långt med bara en 50a. ;-)
En 24a har jag letat efter ett tag till ett bra pris, men förgäves. Allt under 28mm cirkulerar inte så friskt på beg. marknaden. /Henri |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Sigmas 24 är inte helt fel heller. Fast den som sen går över till Ist D eller DS kan gärna ta med kiten 18-55 eller 16-45 och vips är en fast 24 lite overkill om än liten och platt, en tjockpannnkaka eller nåt. .
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Re: Pentax DA 40/2.8
pannkakan finns numera upplagd på pentax svenska hemsida:
priset verkar dock okänt än så länge. 90 gram skall det platta underverket visst väga.. http://www.pentax.se/index.asp?url=h...asp?cat_id=442 |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Äntligen
Såg också at den fanns på Pentax hemsida, vilket är positivt då Pentax Sverige brukar vara väldigt långsamma med att lägga upp nyheter. Konstigt nog så hade inte Cyberphoto det upplagt, men efter ett påpekande så låg det där efter några timmar. Priset 3300 verkar vara ett fynd, men ok, optisk prestanda är ju okänd, och det är ju bara 2.8. Men så perfekt litet och bra brännvidd. Jag kommer att beställa ett snarast.
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
verkar ju överkomligt, till och med billigt, men priset brukar vara proportionellt mot mängden glas, och glas e det ganska lite av i pannkakan, och det är ju ett limited, så kvaliten tror jag kan vara riktigt bra. Den tidigare pannkakan var ju skarp men lite soft i kanterna. Med den mindre APS sensorn borde kantkskärpan vara lättare att få till då bildcirkeln är mindre.
|
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
första rejäla testbilden med 40/2,8 limited
ser inte alls illa ut.. http://www.digital.pentax.co.jp/en/35mm/ist-ds/ex.html + bilder från några av de andra nya gluggarna (mest macro linserna) dom har bytt lite bilder sen sist ser det ut som |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Idag hämtade jag ut objektivet. Otroligt litet. känns som kvalitet rakt igenom med motljusskydd och lock i metall. Bilderna verkar bli fina också, men det måste jag analysera mer. Slängde upp en bild idag i alla fall om någon vill kika.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar