Annons

Blå snö är snyggt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Som bekant ser alltid snö blå ut när den fotograferas med den blå himlen som ljuskälla. Min fundering är om detta är snyggt/OK eller om man bör försöka undvika detta. Och hur gör man då?
Är det lätt att fixa det i PS? Ett "antiblåsnöfilter" kanske?
 

Bilagor

sagan

Avslutat medlemskap
Det är himlen som speglar sig i snön, precis som i flytande vatten.
Visst är det snyggt och det finns givetvis ingen anledning att undvika då det är precis som det ska.

Sen får man givetvis se upp så det inte blir för blått, precis som med alla andra färgstick.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag upplever dina bilder som något underexponerade. Har du använt någon exponeringskompensation?

Om man inte exponerar rätt så blir bildens färger aningen fel. Snö är ju som bekant vit och inte 18% grå..
 

Mattsen

Aktiv medlem
steelneck skrev:
Använd skylight-filter, då minskas det blåa som speciellt i skugga kan bli störande blått.
Jo, det är vad jag tycker oxå - störande blått, i mörka partier av bilden. Ska skaffa ett skylight-filter. Någon som har snöbilder tagna med o utan filter för jämförelse? Vore kul att se hur stor skillnaden blir.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag upplever dina bilder som något underexponerade. Har du använt någon exponeringskompensation?
Det stämmer nog bra. Hur är bästa sätte att mäta exponeringen i dessa förhållanden (stark sol o gnistrande snö) ? En medtagen gråskiva kanske?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Det stämmer nog bra. Hur är bästa sätte att mäta exponeringen i dessa förhållanden (stark sol o gnistrande snö) ? En medtagen gråskiva kanske?
Ja, antingen ett gråkort, alt baksidan på handen eller helt enkelt att måta som vanligt men köra med +1 - +1.5 steg i exp. komp.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kör ju digitalt och har världens bästa exponeringshjälpmedel inbyggt i kameran - histogram och högdagerblink.
 

Mattsen

Aktiv medlem
jimh skrev:
Du kör ju digitalt och har världens bästa exponeringshjälpmedel inbyggt i kameran - histogram och högdagerblink.
OK, Får väl läsa lite i manualen...
Histogrammet har jag lite svårt att tolka.

Sen plåtar jag faktiskt analogt med min gamla Minolta ibland ;-)
 

raderad12

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Det stämmer nog bra. Hur är bästa sätte att mäta exponeringen i dessa förhållanden (stark sol o gnistrande snö) ? En medtagen gråskiva kanske?
Din handflata (av med vanten..;-) har du alltid med dig, lär dig hur den skall exponeras, där har du sas. ditt gråkort.

Normalt så måste du överexponera lite när man fotar snölandskap, så den där "högdager-blinken" i kameran är inte så användbar eftersom rätt stora delar av bilden faktiskt blir helt vit om inte träd, buskar o människor skall bli "mörka figurer". Kameran vet ju inte att det är vinter o snö, att bilden därmed ska bli tämligen ljus, omvänt gäller givetvis vid nattfoto, där man måste underexponera eftersom bilden ska vara rätt mörk.

Vad gäller histogramet.. nu vet jag inte vad du har för kamera, det är bara EOS jag känner väl, men i EOS så finns en liten "lurighet" med histogramfunktionen, den mäter bara den gröna kanalen.... det är i regel väldigt lite grönt på vintern å detta i kombination med blåljus kan luras rätt rejält.

Så lär dig din handflata, utnyttja även kamerans spotmätning i motiv där snön inte är det viktiga.
 
ANNONS