Annons

Vad skall man rekommendera ??

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Jag är nog den största fotonörden på jobbet och får då allas frågor om "vilken kamera skall jag köpa?" ... vad säger man till dom??, försöker ta reda på vad dom skall ha den till, hur mycket pengar dom vill lägga, bla. bla...... och kommer fram till att jag egentligen inte vet vad man skall rekommendera til dom, för säger man EOS 1D MKII så tycker dom att man e en idiot för modligen, om dom inte redan tycker det som har en själv. men men

råkar ni ut för detta hos vänner, släkt eller arbetskamrater?? och vad säger ni till dom??

Råkar ut för det hela tiden och man vet aldrig vad dom egentligen vill ha, förutom en proffskamera i IXUS storlek för 0kr som man inte behöver kunna någonting om för att ta perfekta bilder ...

Brukar utgå från hur mycket dom är beredda att lägga på en kamera och visa på några olika modeller och märken. Sen får man förklara olika fördelar och nackdelar beroende på vad man väljer.

En "10x" zoomkamera som inte verkar uppmärksammas så mycket är olympus c770 eller c765 som iaf jag har blivit imponerad av. Var inne på att köpa en sån ett tag. Den är väldigt kompakt för att ha så mycket zoom (motsv. 38-380) och verkar har riktigt bra optik i sig.

Jag har "sålt in" Canon A80 till två olika frågeställare med helt olika förkunskaper och behovsområde. Båda är supernöjda och har fått ett förhöjt fotointresse. Jag rekommenderade den för:
1. Möjlighet till manuella inställningar
2. AA-batterier
3. CompactFlash (billigt minneskort)
4. "Tillräckligt" med megapixlar (4)
5. Filtergängad (för konvertrar o.dyl)
6. *Extra* Den vridbar LCD:n

Nu finns ju inte A80 som nyköp längre (A85-A95 istället), men punkt 1-5 ger en bra hint vad köparna bör tänka på, tycker jag. Om du sen själv vill hålla dig uppdaterad för att rekomendera en speciell kamera är det ju bara en extra service till kompisarna =).

Edit: Större zoom = större kamera = ej fickmodell. Min erfarenhet är att de flesta prioriterar storleken...

Piha skrev:

Edit: Större zoom = större kamera = ej fickmodell. Min erfarenhet är att de flesta prioriterar storleken...

hmmm så storleken har betydelse?!?!?!?

sålde in en Canon G6 häromdagen tillen som hade ltie cash.. och dom blem jätte nöjda nu när dom fick den...

ANNONS
Götaplatsens Foto