Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Göra förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Min flickvän och hennes 2 systrar ska göra ett porträtt tillsammans och ge till deras föräldrar i julklapp.
Nu är det jag som är fotografen :)

Dom ville ha en förstoring på 40x50 cm.
Dom ska göra förstoringen på en "fotoaffär"

1. NU undrar jag, duger min D70 till detta, då jag tänker på upplösning kvalitet.
Måste man interpolera (!?!), hur gör man isåfall ?

2. I vilket filformat skall man lämna över till fotoaffären ?
.tiff, .jpeg, eller nåt annat kanske ?

3. Tips på porträtt !
Har inte tillgång till studio tyvärr :/

Tack på förhand

Jag är ingen expert på området men jag skulle gissa på att det syns att det är digitalt, sen om det duger eller inte...

D70 har väl som 300D ca 2000x3000pixlar vilket på 40cm blir 400/2000=0.2mm per pixel på pappret eller 5 pixlar per millimeter.

Skulle gissa på att det syns om man tittar noga men inte är några problem i praktiken. Den kommer väl stå i någon bokhylla eller sitta på en vägg och inte tittas på alltför nära.

Inga problem, får du 2000*3000 pixlar ur kameran så har du 25*40cm i 200dpi, vilket är fullt tillräckligt för en så stor förstoring, och inga problem att interpolera upp till den storlek ni önskar.

Tänk på att exponera noga, använd lägsta möjliga ISO och gärna stativ.

Prata med butiken som skall göra kopian om om format och skärpning.

Önskas toppresultat så kan jag bara göra som andra och rekomendera att ni låter DOX (www.dox.se) göra kopian.

Ang. pixlar och upplösning på papper så upplever jag att teori och praktik inte stämmer, åtminstone inte för de personer och kunder jag visar/säljer bilder för.
En bra bild från en DSLR med bra optik anser jag hålla för betydligt större utskrifter än
vad som teoretiskt skall gå. Är man dessutom lite ovan med stora utskrifter och inte jämför sida vid sida med något teoretiskt korrekt så tycker jag att folk oftast anser de utskrifter jag gör
vara mkt bra. Gjorde igår ett test med en canon d30 bild med 3 mp. Interpolerade denna
i PS till ca 10mp) och körde brusreducering och oskarp mask på denna. Tog ut den på labb i 50cm x 75cm och resultatet är helt ok enligt ett par rätt så bildvana betraktare.
Min erfarenhet är således att man kommer rätt långt med dagens och gårdagens DSLR. Räknar
man på ovanstående exempel och utgår från den interpolerade bilden längsta sida på 4000 pix/30tum (75 cm) blir det 133dpi. Trots det så är bilden helt ok. Bilder från min eos 10D blir grymma i 50x75 och 70x100 är oftast inte heller något problem. Torde vara likvärdigt med Nikon D70.Bara en reflektion om uplösning kontra utskrifstorlek som jag upplever det.
/Stefan

tiger656 skrev:
...En bra bild från en DSLR med bra optik anser jag hålla för betydligt större utskrifter än vad som teoretiskt skall gå...
Men det finns väl ingen teoretisk gräns?
Det som gäller är just ögat, när ser det inte längre bra ut.

Själv tvekar jag inte att skriva ut 50x70 från 2000x3000 pixlars original.

Ännu större går också, det finns egentligen ingen gräns.

Den största bild jag själv gjort i mörkrum är 11x22 meter (från mellanformatsnegativ).

Nej, visst finns det inga teoretiska gränser men om man går till ett fotolabb säger att man tycker en bild med 133 dpi är ok tittar dom frågande på en och undrar om man är riktigt frisk.

Många nät-labb avråder också att beställa bilder i vissa format då är för lite pixlar i filen.

Precis som du säger så sätter ögat och den egna smaken gränsen men det är ju vilseledande att vissa labb och sk. experter envetet hävdar att ett visst dpi tal är minimum för att det skall vara ok.

Grunden till allt är väl att många pixlar i kameran säljer i dagsläget.

/Stefan

jimh skrev:
I mörkrum!? Segmenterad kopia då eller? Hur många timmars exponeringstid per segment?
Förstorad med en DeVere i våder om 120 centimeters bredd med maxlängd 6,5 meter.

Tog tre dagar att ta fram bilden, räknat med duplikatnegativ i 8x10" (för att lättare kunna rista in uppdelningen av bildens segment) och ihoppackning av rullarna.

Exponeringstiden låg väl på runt 18 sekunder per del. Belysningen är på 2000W. Uppdelad på flera smålampor i huvudet.

Senast ändrad:
Hej
Jag blev förvånad hur bra en bild som jag inte trodde skulle hålla alls för 50x75 faktiskt blev.
Det var en bild som jag tagit på högsta jepg läget. kanske 17 meg eller så. Den ändrade jag storleken på i photoshop cs till den storlek jag ville ha och sedan också upplösningen till 300. Då fyllde programmet i med massa egna "låtsas" pixlar - om jag fattat det hela rätt. Denna lämnade jag till fotoaffären. Bilden blev bättre än när jag lämnat in andra från småbild - ingen vetenskaplig jämförelse dock.
Det finna säkert massa sätt att göra denna "förstoring" på bättre och proffsigare. Men det fungerade och blev bra.
Den fotoaffären som jag brukar lämna till behöver få bilderna i jepeg för att inte deras maskin skall gå in och göra egna nivåer och autofärger. Om bilden är i jepeg kan de stänga av den automatiska funktionen men då jag vid något tillfälle lämnade i tiff så gör maskinen det ändå och då kan det bli stor skillnad mot hur man gjort bilden.
Jag har fuji s2 pro och den är väl någosonär likvärdig med din.
Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto