Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Fick i gåva av min man en mörkrumsutrustning.
Med följde en del prylar jag inte sett förut (är nybörjare på detta), bland annat den på bilden. Kan ngn tala om för mig vad det är och hur man använder den?

Tacksam för svar

/Catherine

Bilagor

• kornkikare.jpg
    kornkikare.jpg
    16.1 KB · Visningar: 314
Ett akriskop, eller ett fokuskop för att använda ett vardagligare namn.
Man ställer det ganska mitt under objektivet och tittar i det när man ska ställa in finskärpan.
Det förstorar så att man ser kornet i bilden.
Är det skarpt så kan bilden inte bli skarpare.

Notera att på den modellen du har finns det en pinne i bilden du ser näd du tittar i det. Du måste vrida och dra i det utstickande okularröret (det du tittar i alltså, lossas och fixeras med den lilla skruvan på sidan) och ställa in så att du ser pinnen skarpt. Annars blir det pannkaka av alltihop...

Senast ändrad:
Hurra!!!!

Tusen tack Erik!

Och vilket snabbt svar dessutom.
Vågar inte erkänna vilka olika teorier vi har haft här hemma om denna pryl *skratt*, men du skall veta att de har varit både många och skiftande...men ingen har ens varit i närheten av det du beskrev.

Mången tack igen!

/Catherine

ANNONS
Götaplatsens Foto