Annons

Är Manfrottos 222 huvud bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Nån som har synpunkter på Manfrottos kulled 222?
Manfrotto 222

Jag tänkte skaffa ett Manfrotto-stativ, 055PROB, och tänkte att detta huvud skulle kunna bli bra. Har läst recensionerna men skulle veta om det kan finnas nackdeler med det som gjort att någon har valt bort detta huvud. Ska mestadels ha en Canon 10D på stativet.

Jag har varit och fotat med en kille som hade precis den uppsättningen som du funderar på. Han körde även med en 10D.

Vad ska du ha för objektiv? Om du inte ska köra med för stora gluggar så räcker ju denna. Upp till 2,5 kilo står det att den ska klara.

Själv kör jag med http://www.scandinavianphoto.se/?44720 (kass bild)som är oerhört stabil, men då gillar jag också att lasta på en del vikt... =o)

För övrigt så verkar den väldigt prisvärd och lättanvänd och han jag fotade med var väldigt nöjd!

Mvh //Peter

Den joystickmodellen ser ut att bygga mycket på höjden,,, Personligen så lockar den i minus,,med et är ju jag det;)

Om man vill fota med ena hande på kameran och den andra på/under linsen men samtidigt med lös led, ÄR det möjligt med joystickmodellen?

Undrar just om det inte var ngn som Kim W här på fotosidan använder,,

Mvh Niclas,

Det finns ju en nyare version som ser ut så här. Men jag tyckte inte att den kändes lika skön. Den var lite mer plastig, om jag inte missminner mig...

Bilagor

• kulled.jpg
    kulled.jpg
    18.6 KB · Visningar: 121
Niclasfoto skrev:
Den joystickmodellen ser ut att bygga mycket på höjden,,, Personligen så lockar den i minus,,med et är ju jag det;)

Om man vill fota med ena hande på kameran och den andra på/under linsen men samtidigt med lös led, ÄR det möjligt med joystickmodellen?

Undrar just om det inte var ngn som Kim W här på fotosidan använder,,

Mvh Niclas,

Jag tror att man kan ha kameran monterad på två olika sätt. Det andra sättet är med handtaget rätt ut från sidan och kameran monterad vertikalt med utgång från hur bilden ser ut som var länkad. Förstår du hur jag menar?!

Då bygger den inte mycket...

//Peter

Jag har svårt att tro att joysticken skulle betyda så mycket varken för snabbheten eller ngt annat,,

Eftersom den bygger påhöjden så minskar det ju i sig stabiliteten,, alltihop skall vara så nääära stativet som möjligt.

Titta på Nikons värdelösa (enlig mig!) stativfästen på typ 400 2,8, löjlig konstruktion enligt mig!

Mvh Niclas,

peter_wahlström skrev:
Jag tror att man kan ha kameran monterad på två olika sätt. Det andra sättet är med handtaget rätt ut från sidan och kameran monterad vertikalt med utgång från hur bilden ser ut som var länkad. Förstår du hur jag menar?!

Då bygger den inte mycket...

//Peter

Ahaa, jajusstdetja,har sett det i ngn annons tror jag.

Då droppar jag det argumentet då;))

Leden fungerar säkert fint för många.

mvh Niclas,

Senast ändrad:
MathiasT skrev:
Det finns ju en nyare version som ser ut så här. Men jag tyckte inte att den kändes lika skön. Den var lite mer plastig, om jag inte missminner mig...

just det... det var den jag försöket beskriva =o)

Jag skulle nog rekommendera en kulled av mer "traditionell" sort annars... Precis som Niclas säger, så är det bra att ha tunga prylar så nära stativet som möjligt...

Men visst! Den lär ju funka suveränt så länge du inte ska lasta på ett supertele. Jag måste erkänna att jag själv har sneglat på den någon gång pga att den verkar ganska prisvärd. Dock har jag föredragit en rejälare kula eftersom detta ger en klart bättre stabilitet. (kan man ju fälla ner den o ha som sittpall när man blir trött oxå... hehe) =o)

//Peter

Jag använder denna kulled och kan hålla med om att den ibland känns lite otymplig pga sin längd. Tar en hel del naturbilder och när jag transporterar grejorna så viker jag kulleden så den sticker ut vinkelrätt mot stativet och då kan man haka det hela över axeln, rätt behändigt med det långa handtaget i det fallet...
Har använt den med allt från vidvinkel upp till 400 mm:s och stabiliteten är det inga problem med, den orkar hålla väldigt tunga grejor om man spänner den ordentligt (friktionsskruven till kulan).
En nackdel däremot är snabbfästet som är nära på omöjligt att använda på objektivets stativfäste, allrahelst om man har batterigrepp på kameran också, detta är lite synd eftersom det ger bättre stabilitet att använda detta stativfäste på dom objektiv som har det.

ANNONS
Götaplatsens Foto