Annons

Får inte ut filmen- Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Nu trakasserar jag er igen med en nybörjarfråga:

Insåg idag att om jag överhuvudtaget skall ha en chans att framkalla min film så måste jag få ngn som förklarar för korkade mig hur i hela friden jag får ut filmremsan ur hållaren?

Jag menar, när jag tar ut filmen ur min kamera så är ju den lilla biten som stack ut ur behållaren när jag satte i filmen inte kvar.

Snälla, förklara för mig hur jag skall göra, för jag antar att det inte är tänkt att man skall bryta sig in i behållaren med våld.

/Catherine - som känner sig otroligt hjälplös just nu

Först ... du behöver ett rum som är totalt mörkt.

Eller ... en såkallad "changing bag".

Den senare är en svartsäck med blixtlås. Det finns två ärmar för att stoppa in händerna och arbeta.

Stoppa dosan med tillbehör i säcken eller gå in i det mörka rummet.

Ta en flasköppnare och bända av ena sidan av filmkassetten. Plocka ut filmen och ladda den på dina framkallningsrullar (rostfria spiraler eller plastspriraler av typ Pattersons).

Jag kan rekommendera:

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/Film Hobbyist.PDF

Om det blev för långt, försök med detta istället:

http://tinyurl.com/2rntc

Du behöver Acrobat Reader för att läsa det. (PDF)

Daniel

-Catherine- skrev:
Snälla, förklara för mig hur jag skall göra, för jag antar att det inte är tänkt att man skall bryta sig in i behållaren med våld.

/Catherine - som känner sig otroligt hjälplös just nu

Jodå, det funkar alldeles utmärkt, ta fram en kapsylöppnare och bryt upp dosan (i beckmörker!).

Sedan är det bara att trixa in filmändan i spiralen som vanligt. Fördelen med att ha filmändan ute är att man kan runda till den lite, något som underlättar när man skall ha in den i spiralen. Det finns speciella filmutdragare att köpa, de kostar en liten slant, runt hundralappen skulle jag tro (på Clas Ohlson eller större fotoaffärer).

Edit: Vad långsam jag var idag då...

-Catherine- skrev:
för jag antar att det inte är tänkt att man skall bryta sig in i behållaren med våld.
Jo

Man KAN använda filmutdragare men det finns då en risk att man repar filmen.

Titta på Ilfords hemsida och leta upp "processing your first black & white film", där står allt med bilder.

Glad igen!

Vad ni är underbara, hur skulle stackars mej klara mig utan att ha er här som man kan fråga?

Tack än en gång!

/Catherine

Det finns kameror som kan ställas in så att filmfliken lämnas utanför vid returspolning.

Använd inte den funktionen!

Förr eller senare så står man där med 3 filmer tagna & 2 oanvända.
Vilken är vilken?

Eller ännu värre att samma film körs 2 ggr utan att det är med mening.

Erik Schalin skrev:
Det finns kameror som kan ställas in så att filmfliken lämnas utanför vid returspolning.

Vilken är vilken?

...Eller så skriver man direkt ett X på burken/filmen direkt efter att man tagit den ur kameran, så vet man vilken som skall framkallas...

Tja eller så tar man fram sin spritpenna (som man alltid har med sig, bra när man har 10 rullar och vil veta vilken som är vilken), och märker rullen.

Eller så lägger man märke till om fliken är längre/kortare än nya film rullar. flikarna brukar stanna på samma ställe.

Tråkigt är ju att man kan tråka få tag i filmfliken vid trångt/snabbt filmbyte och dra ut filmen istället, mindre kul... :/

Men lycka till.

Kapsylöppnaren är oslagbar!

/Mats

Erik Schalin skrev:

Vilken är vilken?

Hehe.. det sistnämnda har jag varit med om. Det blev en del lustiga ofrivilliga dubbelexponeringar..

Jag öppnar rullen med en leatherman tång, bara att nypa i och dra bort!

/D

Förstår inte varför det skulle vara något problem om man lämnar filmänden utanför kasetten? Det är ju bara att riva av den smala änden och det är idiotsäkert som Jörgen skriver. Man bör ju ändå klippa av filmen mellan perforeringshålen och dessutom runda/kanta hörnen så att filmen glider in lätt i spiralen. Och då slipper man trixa med detta i mörker vilket är i princip omöjligt. Sedan kan man trä in filmänden i ljus så att den ligger rätt från början och därefter släcka ljuset och rulla in.

Själv använder jag i regel inte kasetter av engångstyp utan jag laddar filmen själv i Ilfords flergångs metallkasetter. På dessa kan toppen eller botten "knäppas" av så om filmen blir inspolad i kasetten kan man i mörker öppna den för att trä ut änden och sedan stänga den igen. Använder man kasetter av engångstyp så kan kasetten öppnas i mörker med tång, kapsylöppnare eller annat verktyg och sedan kan man stoppa in filmen i en flergångskasett med änden ute och då kan de operationer för lättare spiralladdning (som jag beskrev i föregående inlägg) utföras i ljus.

Hamas filmutdragare funkar skitbra, har aldrig misslyckats eller repat filmen.
Dessutom kan du då byta film mitt i en rulle, skriva av räkneverket och fortsätta vid en annan tidpunkt alt. med annan kamera...

/Andreas

Erik Schalin skrev:

Vilken är vilken?

Det hänger på om du vill ha möjlighet att byta fram och tillbaka mellan filmerna. Du kanske har behov för att köra en ISO 800 till ett par bilder. Och om du då har en ISO 100 sittande i som bara är på bild nummer 10 t.ex. så kan det ju vara skönt att du har möjligheten att sätta i den igen.

Erik Schalin skrev:
Andreas:
Det är inte själva filmutdragaren som repar.
Det är filmkassetten om det sitter smuts i öppningens springa.

Ok, förstår. Men det gäller att ha en tom burk redo att lagga filmen i så brukar det ordna sig. Men visst, är man fast i en sandstorm så klart att det kan bli problem...

Mvh.Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto