Annons

Kompensera kontrastrika bilder med multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Får för mig att jag redan läst om det här men kan inte hitta infon. Om det inte framgår från rubriken så är jag intresserad av tekniken på hur man gör efterbehandling på multiexponerade motiv för att öka exponeringsomfånget. Jag har sett en bild som är gjort inomhus där man kan se detaljer både i de mörkaste hörnen och i den starkt belysta utomhusmiljön som syns genom fönstren. Man tog alltså flera bilder med olika exponeringar för att nå effekten.

Det jag inte vet är hur man gör efteråt. Hur blandar man ihop bilderna i ett bildbehandlingsprogram så att enbart "rätta" delar av varje bild kommer fram. Finns tekniken beskriven någonstans? Kan någon vänligen ge en länk dit eller förklara hur man gör?

Det skumma med den artikeln är att dom inte tar upp den mest uppenbara och enkla metoden. Kanske för att dom vill sälja in Fred Mirandas action-script som nämns i artikeln.

1. Lägg de två bilderna i varsit lager. (precis som i artikeln.)
2. Dubbelklicka på det övre lagret för att få upp "Blending options". Dra i handtagen för att få rätt blandning mellan lagren. Håll ALT nertryckt för att dela på handtagen och få en mjuk övergång mellan lagren.

Klart.

Bilagor

• blendingoptions.jpg
    blendingoptions.jpg
    16.1 KB · Visningar: 214
Vill man dessutom göra manuella justeringar, är det enkelt att bara lägga till en lagermask på det övre lagret och måla i eller radera det som ska tas från det övre/undre lagret.

Exempel med deras bilder:
Här har jag maskat trädet till höger som synes i masken.

Bilagor

• blendingoptions2.jpg
    blendingoptions2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 208
Jag tycker ifs att metoden "The Layer Mask" som de går igenom är minst lika enkel och till och med bättre imho. Men det är alltid bra med alternativa tekniker.

qvirre skrev:
Jag tycker ifs att metoden "The Layer Mask" som de går igenom är minst lika enkel och till och med bättre imho. Men det är alltid bra med alternativa tekniker.
Problemet med deras metod är bla:
- att man får "halos" (pga radien i oskärpesteget)
- justeringen av blandningen blir inte lika intuitiv
- att manuella justeringar i masken raderar blandningsinformationen, eftersom masken är det enda som styr blandningen här.
- den har fler steg (kopiera bilden till masken, lägg på oskärpa på masken, justera nivåer i masken för att få rätt blandning)

Så "minst lika enkel" vet jag inte riktigt vad du menar med. Och resultatet tycker jag blir sämre, men det är kanske en smaksak.

Ja, både enkelt och bra är ju subjektiva begrepp, det bästa är att testa själv och komma fram till vad man tycker är enkelt och bra. Tack för en ny metod att pröva by the way...

ANNONS
Götaplatsens Foto