Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

objektiv tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniell Fherm

Aktiv medlem
hejsan!!

jag e ute efter ett nytt objectiv till min canon 20d, jag vet inte vad som e bäst och vad är det för speciell skillnad på fast och zomm objektiv... kan man göra så mycket annat med fast? har aldrig provat ett fast objektiv så jag vet inte,, jag vill kunna komma närmare objektivet och få en närmare porträtt bild på tex ögat... några rekomendationer?

hör av ert .. ta det lungt / danielle

Zoom ger dig naturligtvis fler brännvidder som kan vara en uppenbar fördel. Ofta så har zoomar sämre ljusstyrka än fasta linser. Skärpan blir bättre och bättre i zoomar men generellt vågar jag påstå att fasta linser fortfarande ligger före.

Fördelen med fasta linser är enligt mig:
-Nättare i storleken,,
-Ofta skarpare,,
-Ofta ljusstarkare,,
-Roligare generellt, men det är ju en väldigt subjektiv bedömmning;))

Ett fint val är ju tex en EF17-40 till en 20D. Den är visst rättså skarp och tecknar nog 20D upplösningen finfint. Men den är ju inte gratis,, få prylar som är det såklart;)

Ett annat alternantiv är kanske Tamrons 28-70 2,8 som får en del berömm här på fs.

Om du vill att ögat skall fylla ut hela bilden så kanske ett fast marcobjektiv är det rätta?,,

105mm på 20D blir väl motsvarande ca 135mm,, fint för porträtt men lite väl långt sosm endalins,,

Det hela handlar mycket om VAD du fotar,,

Mvh Niclas,

Canon EF 85/1,8 USM ger motsvarade 136mm på 20D med sin 1.6x "brännviddsförlängning", vilket är helt perfekt för porträtt; då man vill att bakgrunden ska komma nära och vara suddig. Även den billiga 50/1,8 II är mycket bra för porträtt då den ger ett utsnitt motsvarande 80mm.

Det du söker efter också är en bra närgräns, om du vill "komma nära" objektet. 85:an har en närgräns på 85cm och 50:an en närgräns på 45cm.

17-40/4L som nämndes har en närgräns på 28cm vilket är mycket bra och är en grymt bra glugg. Bäst tror jag 10-22 med sina 24cm. Förutom macro-gluggar då. :)

Fast optik före zoom vid porträtt är min rekommendation.

Lycka till!

PhotoJoe skrev:
Canon EF 85/1,8 USM ger motsvarade 136mm på 20D med sin 1.6x "brännviddsförlängning",

Ahha,,;) hmm jag som trodde att den hade lika stor sensor som 1DmII,, ja då köper då aldrig jag det huset!

Men,, hade jag idag köpt en kamera som 20D så hade jag tveklöst köpt EF50 f1,4 eller ev 35 f2 som förstalins.

Mvh Niclas,

objektiv val

hej!!

jag ska fota mycket med känslor där en person alltd är inblandad och utgör olika känslor... tex där med ögat så ska jag ha en hel fyllig bild på ett öga och lite av kind-nästa och panna..men så sak ajg in i PS och göra om ögat lite... så jag vill komma nära inpå ögat.. dom andra bilderna är att jag vill få fram en skön balans..
men jag tackar för all tid du la ner...tack / danielle

Om du vill ha något för porträtt och kunna ta närbilder av delar av ansiktet osv så borde ju ett macroobjektiv på runt 100mm vara bra, tycker jag. Tamrons 90mm eller Canons eget på 100mm.

Tamrons 28-75/2.8 bör kunna funka rätt bra. Med en närgräns på 33cm på 75mm bör du kunna fylla ut en bilden ganska bra med ett öga tex. Men du kommer nog inte att fylla ut HELA bildytan.
Mycket bra optik och kanske lite mer allround än en fast optik

85/1.8 som Joseph rekommenderar borde åxå funka bra om man har mellanringar för närbilderna.

Joseph:
Det är ju inte bara bra närgräns man måste ha. Man bör ju ha hyfsad närgräns och någorlunda brännvidd åxå. Man kommer ju mycket "närmare" med 100mm på 50cm avstånd än med 50mm på 50cm avstånd.
Med längre brännvidd kommer åxå bakgrunden "närmare" vilket ofta är att föredra vid porträtt (och även i många andra sammanhang).

ANNONS
Götaplatsens Foto