Annons

Tips o råd inför kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej

Jag planerar nu att köpa min första analoga systemkamera efter att ha lekt runt med en digital kompaktkamera i ca ett år för att lära mig grunderna. Har blivit väldigt intresserad av fotografering och tänkte nu ta det ett steg längre.

Analogt väljer jag att köra för att jag inte har råd med en digital systemkamera helt enkelt, dessutom tycker jag det är mycket roligt att laborera i mörkrummet, som jag gjort mycket i skolan.

Nu till min fråga... Jag har spanat runt på lite begagnade systemkameror, främst från Minolta, men jag behöver lite tips och vägledning. Det är en riktig djungel alltså!

Har ni några bra tips på analoga systemkameror som ligger kring 1500-2500 kr begagnade? Helst då med ett extra objektiv och lite tillbehör.

Vilket fabrikat rekommenderar Du?

Att tänka på vid köp av begagnad kamera?

Tack på förhand!

Simon

Åh nej, ser nu att det finns en mycket innehålsrik liknande tråd. Tyckte att jag sökt runt noga, men jag missade den ;) Är nog lite i nattmössan.

Jaja, har ni något bra tips att komma med är ni välkomna att lämna det här ändå.

Jag har inte tittat i arkivet heller. Men ett par råd kan man ju alltid ge:

Om du vill utveckla dig vidare så bör du ha en kamera med så mycket manuell kontroll som möjligt. Du behöver

* Maximalt ljusstark sökare (äkta prisma) för fokusering.
* Möjlighet att blända ner sökarbilden för att se verkligt skärpedjup.
* Inte ett stort lass objektiv (till att börja med) men ett system där det finns god tillgång så småningom. En OK kombination är 35mm och 85mm.

Sen spelar det inte så stor roll om kameran heter Nikon, Canon, Minolta eller ngt annat.

Köper du begagnat så är det allra viktigaste att slutartiderna stämmer. Kan vara idé att lämna in fyndet på en justering per omg. för att vara säker på den saken.

Jag vet inte var begagnatpriserna i Sverige ligger på.

Här kostar ett kamerahus i bra skick $200 cirka.

Quantaray är så vitt jag vet ett omlablat Sigma objektiv. 801 var en bra kamera när den kom. Fördelen med denna generation Nikon är att den accepterar alla varianter av objektiv med Nikon fattning.

Objektiven som är med i dit kit kanske inte är superhöjdare men bör fungera. Försök se och känna innan köp om det går.

Samtidigt kan du köpa en ny F75 med motsvarande objektiv som du hittade för 3500Kr. Nytt är ju alltid nytt och en garanti kan vara bra att ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto