Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sandisk Compact Flash?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter99

Ny medlem
Jag har en fundering hur mycket snabbare är Ultra 2 kortet än det äldre kortet. Jag har en Canon S1 IS. Är det värt att köpa det snabbare kortet?

Det nya ULTRU II kortet skriver i 9mb/sec och läser i 10mb/sec. Vet inte hur snabbt det vanliga är. Fördelen med ett ULTRA II kort är att det klarar mer extrem hantering. T.ex. kyla ner till -25 och om jag inte minns fel värme upp till +85 (är dock inte 100% på detta). Själv har jag ett 1gb ULTRA II kort och är mycket nöjd med det. Nu kan jag fota när det är riktigt kallt. Din kamera kommer däremot inte att tjäna på hastigheten, det är när du laddar in i datorn som du märker det. Det finns också ett ännu extremare kort som heter EXTREME III, om detta vet jag dock inget. Eftersom det inte skiljer så många kronor så rekommenderar jag ett ULTRA II kort.

/A\

ANNONS
Götaplatsens Foto