Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Byta spegeln + mekanik på EOS 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Snubblade över en EOS 5 på E-bay som eventuellt kunde gå löss för en mycket lite slant. Och orsaken till det är följande:

THIS IS A 35MM CAMERA IN SEMI WORKING ORDER. THIS CAMERAS SHUTTER IS FIRING CORRECTLY AT ALL SPEEDS AND METER CORRECT AS IS THE AUTOFOCUSING HOWEVER THE MIRROR DOES NOT MOVE OUT OF THE WAY SO SHALL REQUIRE ATTENTION BEFORE USE WITH FLASH CORRECT.

Har slängt iväg en fråga till ägaren, väntar på svar. Vad tror ni problemet är? Går det att lösa genom att byta ut spegel + mekaniken kring den? Och vad kan en sån operation kosta?

Om nån har tankar och idéer, skriva av er!

Andreas

tror ärligt talat att det är billigare att köpa en bättre beg här i sverige

kompisen köpte en Eos 5 (dock sliten men funkar perfekt) för 600kr

Ok - point taken. Har bjudit 30 dollar för den, men det lär inte hålla auktionen ut. Kanske lika väl att låta den gå då. Å får jag den för 30 dollar så... tja, inge fel på det.

Det som är lite konstigt är att 5:eek:rna varierar stort i pris. Man ser dem från allt från 5000 kronor ner till 2000 - och tydligen går det att hitta ex för 600 kronor också...!

Ja, alltså jag har länge funderat på att komplettera utrustningen med ett bra, rejält analogt hus ur EOS serien. I en tidigare tråd fick jag tips att kika efter 3:eek:r, 5:eek:r och 30/33:eek:r.

Problemet är närmast att jag just nu inte skulle ha mycket att lägga ut... tar gärna emot tips på var jag kunde kika efter billiga ex!

kommer inte ihåg hur den var på 5an, men när jag bytte från 600 till 3 så var den en enorm skillnad. som natt och dag.... en 3a är en klart bättre kamera, men dessvärre oxå dyrare...

defiant skrev:
kommer inte ihåg hur den var på 5an, men när jag bytte från 600 till 3 så var den en enorm skillnad. som natt och dag.... en 3a är en klart bättre kamera, men dessvärre oxå dyrare...

Ja... suck... kanske man borde vara klok nu och börja lägga pengar i madrassen några månader. Har haft 3:an i tankarna länge, men började luta mot 5:an för att den var, ja, billigare. Har bara en sån himmla lust att skjuta analogt... Har en T70:a med ett mögligt objektiv (stod för länge i skåpet när jag bodde i Asien...). Men även om det finns billiga FD-gluggar känns det ändå fiffigare att skaffa ett analogt hus som går hand i hand med EF-gluggarna... Jaja... livet är fullt av svåra val :)

ANNONS
Götaplatsens Foto