Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sökarna på DSLR...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj,

det här med att sökarna är små och mörka på många digitala systemkameror är ju välkänt och det har diskuterats en del här på FS. Men det som jag undrar över är... varför? Är det nån som kan tekniken kring det här som kan förklara varför det tydligen är svårt och/eller dyrt att tillverkar rejäla, ljusa, stora, fina sökare...!!!

Och hur är det f.ö med Canons proffskameror 1D och 1Ds - hur mycket skiljer sig sökaren i de husen mot 10D/300D/20D? Är det f.ö nån skillnade mellan 10D/300D och 20D?

/Andreas

(som gärna skulle ha en stor och ljus sökare...)

Hej

Min 1DmarkII är klart större och ljusare än D60 och 300D

300D är det sämsta jag sett hittentills.

Tro det helt enkelt är mer glas i de ingående komponeneterna (prisma osv) än plasten som verkar dominera konsumetsegmentet

roinek skrev:
Hej

Min 1DmarkII är klart större och ljusare än D60 och 300D

300D är det sämsta jag sett hittentills.

Tro det helt enkelt är mer glas i de ingående komponeneterna (prisma osv) än plasten som verkar dominera konsumetsegmentet

Ufff... jo, jag har faktiskt börjat störa mej på min 300D och sökaren. Petade på en gammal god Canon FTb med normalare förra veckan och tänkte falla av stolen när jag kollade genom sökaren... och man kan inte byta ut sökaren eller komponenterna på nått vis? Eller finns det nån "förstärkare" att montera på...?

Hej

Det var ju nån här på FS som benämde lowend DSL sökarna som riktmedel, inte sökare.

Har nog fått en aha upplevelse vad denne menade då jag nu köpt en 300D som backup/resekamera

Roine

roinek skrev:
Det var ju nån här på FS som benämde lowend DSL sökarna som riktmedel, inte sökare.

Jo, det ligger nått i det där... fy fan vad synd. Det är ju liksom en rätt väsentlig och viktig del av fotandet... Som att tillverka en bil med superliten ratt, typ... :-(

EDIT: n

Highweiss skrev:
Hoj,

det här med att sökarna är små och mörka på många digitala systemkameror är ju välkänt och det har diskuterats en del här på FS. Men det som jag undrar över är... varför? Är det nån som kan tekniken kring det här som kan förklara varför det tydligen är svårt och/eller dyrt att tillverkar rejäla, ljusa, stora, fina sökare...!!!

Den enklaste anledningen är väl att det är svårt och väldigt dyrt att tillverka rejäla, ljusa, stora, fina sensorer...

Hej

Sensorn har inget med sökaren att göra på en 300D i vart fall.

Inblandat är (i kameran), spegeln, prismat och okulardelen där du tittar

Roine

roinek skrev:

Inblandat är (i kameran), spegeln, prismat och okulardelen där du tittar

Roine

Okulardelen måste ju vara mer eller mindre helt beroende av vad spegeln och prismat preseterar. Alltså hänger det på spegeln och/eller prismat. Det kan ju vara en "utrymmesfråga" också - en ljusare sökare kräver en (betydligt?) större prisma...? Är 1D och 1Ds mycket större än 10D/20D/300D?

Sensorns storlek ger direkt sökarens storlek. Jämför med t ex Hasselblad. Det stora filmformatet ger en stor sökare.

Sökarskivan (mattskivan) sitter ju i strålgången och är alltid av samma storlek som filmen/sensorn. Visst kan man förstora den bild som finns på sökarskivan. Det har dock flera nackdelar. Dels blir sökaren större, tyngre och dyrare. Värre är att sökarbilden blir väsentligt mörkare om man förstorar den. Med halvgenomskinlig spegel (för AF-funktionen) och ljussvaga zoomar skulle det inte gå.

Billiga kameror har dessutom inte ett riktigt glasprisma utan ett "prisma" bestående av speglar vilket försämrar bilden något (men är lättare och billigare).

Japp

Men det ger ju storleken, ljuset e det mest besvärande på 300D, den e otrevligt mörk.

Där var tex min D60 som jag hade tidigare både ljusstakare och jag upplevde det som större också.Kan ju vara så att man i okularet skapa en viss effekt också. Se prismasökaren till HBL.

Pentax har ju åtminstone lyckats prestera något som liknar ordentlig sökare på sina *istD kameror. Jag vet inte exakt hur de gjort, har inte orkat läsa alla tekniska detaljer...

/Joakim

Sökaren i 300D är mer lik den ni en bättre kompaktkamera och enligt mig knappt möjlig att kritiskt granska ett kortskärpedjup, tex vid närgränsen och telefotografi.
Jag som tycker det är nog svårt med fullsökaren i min EOS1n!

1DmII fungerar men visst är det även där skillnad mot ett stort antal analoga kameror.

Jag antar att mattskivan har en del att göra med hur ljus sökaren upplevs,, kanske har Pentax en lyckad lösning där.

Mvh Niclas,

Prisman är bättre än speglar, och olika typer av glas ger olika klarhet. 300D använder ju speglar i sökarhuset, och 10D/20D använder prisma.

Dessutom har ju både 300D och 20D mindre speglar vilket ger en mindre totalmängd ljus som speglas mot mattskivan.

Olika typer av mattskivor ger olika ljusstyrka, men också andra funktioner såsom mikroprismor som hjälper vid manuell fokussering, rutnät, osv.

Storleken på sökaren verkar vara propotionerlig mot storleken på sensorn, om inte så måste ju någon slags översättningsoptik till för att hålla kvar samma utsnitt såsom sensorn fångar.

Därav är ju 1D och 1Ds speciellt så mycket bättre med sina större sökare, utöver då att det är högre kvalite så systemet rakt igenom blir ljusare. Bättre mattskiva, o.s.v.

Du har ju en befintlig ljusmängd att arbeta med från objektivet sett, ska sökarbilden göras större kommer ju denna mängd spridas över större yta och alltså blir svagare.

Något som jag är lite förvånad över är att många tycker att minoltas Dynax 7D har så ljus sökare, jag testade den med ett 85/1.4 på och det var väl bra, då hade jag min 20D med en 28-135 på så det var ju inte riktigt jämförbart, men så stor skillnad som jag tycker mig läsa i recensioner och dylikt var det inte. Fast jag vet å andra sidan att jag har rätt bra syn numera, även mörkerseendet, så det kanske spelar in om man tycker den är mörk eller inte.

Dock är att min 33 har mörkare sökare, men större mot min 20D, som är klart ljusare, fast mindre.
Olympus E-10 är lite udda, den är aningen mörkare och aningen mindre än de andra, trots sin 4x förlängning, så den vet jag inte hur dom har konsturerad. Dock kan mörkheten där komma av att ljuset är splittat redan innan det kommer till sökarprissmat, då den använder ett prisma istället för spegel för att dela ljuset mellan sökaren och sensorn, som alltså är igång hela tiden likt digitalkompakterna.

Ufff... jo, jag har faktiskt börjat störa mej på min 300D och sökaren. Petade på en gammal god Canon FTb med normalare förra veckan och tänkte falla av stolen när jag kollade genom sökaren... och man kan inte byta ut sökaren eller komponenterna på nått vis? Eller finns det nån "förstärkare" att montera på...?
Jag kollade i min gamla FTb idag. Enda nackdelen är att bländarlamellerna på mitt FD 50/1.4 SSC har kärvat ihop. Skulle plocka isär och rengöra det idag, men se det, det gick inte. Efter 3 skruvar satt resten som berg, och knäckte två stjärnmejslar och en vanlig mejsal utan att rucka på sig det minsta. Så det var bara att ställa tillbaka i hyllan som prydnad.

Dom gjorde inte grejerno som dom gjorde det förr. Tror att det objektivet skulle hålla för vad som helst, mer eller mindre.

Tesate en Nikon... FM2 tror jag det var, som hade RUGGIT fin och ljus sökare, bättre än FTb'n.

Tack Peter för uttömmande svar...!

I morse när jag vaknade berättade E-Bay att jag lyckats ropat in en Canon FTb + 50/1.8 i toppskick och ett "mint" FD 28/2.8... totalpris: 410 kronor! Känns hyfsat bra, liksom! Har sett olika FTb-kombinationen gå för 1000 kronor och mer! Nå, nu återstår det förstås att se att alla delar är i så perfekt skick som försäljaren lovar, men på bildernas såg det lovande ut!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3860258520&ssPageName=ADME:B:EOAB:UK:6

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3860170492&ssPageName=ADME:B:EOAB:UK:6

Ok, det kommer att ta en tid innan grejorna dyker upp i posten, men... jag tar gärna emot tips på svart-vit film! Vilka märken, vilka typer rekommenderas?

:)

Man vänjer sig - Människan är ju ett vanedjur! Kom från Nikons F3 HiPoint som hade en stor o ljus sökare (finns det nån bättre?) så chocken o besvikelsen var rätt stor när jag fick min DigiRebel. Det där gick dock snabbt över och konstigt nog så tänker jag inte ens på det där numera. Inte ens när jag kör Ettan o DreBeln side by side faktiskt. Lite kul blir det med ff särskilt med 16mm på, man får liksom kolla runt i hörnen för att se allt som kommer med ... (C:=
JANNE

cw-op skrev:
Man vänjer sig - Människan är ju ett vanedjur!

Visst är det så!

Men när sökaren sätter en ren fysisk begränsning då blir det inte lätt att övervinna den taskiga sökaren,, men visst de allra flesta kan ju kirra superfina bilder med Rebel och motsvarande.
En sökare kan nog aldrig blir tillräckligt bra.

Min drömsökare är ljus som en LeicaM och har en ram runt den fullstora sökaren som gör att man ser vad som händer utatnför ramen,,, men men.

/Vh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto