Prisman är bättre än speglar, och olika typer av glas ger olika klarhet. 300D använder ju speglar i sökarhuset, och 10D/20D använder prisma.
Dessutom har ju både 300D och 20D mindre speglar vilket ger en mindre totalmängd ljus som speglas mot mattskivan.
Olika typer av mattskivor ger olika ljusstyrka, men också andra funktioner såsom mikroprismor som hjälper vid manuell fokussering, rutnät, osv.
Storleken på sökaren verkar vara propotionerlig mot storleken på sensorn, om inte så måste ju någon slags översättningsoptik till för att hålla kvar samma utsnitt såsom sensorn fångar.
Därav är ju 1D och 1Ds speciellt så mycket bättre med sina större sökare, utöver då att det är högre kvalite så systemet rakt igenom blir ljusare. Bättre mattskiva, o.s.v.
Du har ju en befintlig ljusmängd att arbeta med från objektivet sett, ska sökarbilden göras större kommer ju denna mängd spridas över större yta och alltså blir svagare.
Något som jag är lite förvånad över är att många tycker att minoltas Dynax 7D har så ljus sökare, jag testade den med ett 85/1.4 på och det var väl bra, då hade jag min 20D med en 28-135 på så det var ju inte riktigt jämförbart, men så stor skillnad som jag tycker mig läsa i recensioner och dylikt var det inte. Fast jag vet å andra sidan att jag har rätt bra syn numera, även mörkerseendet, så det kanske spelar in om man tycker den är mörk eller inte.
Dock är att min 33 har mörkare sökare, men större mot min 20D, som är klart ljusare, fast mindre.
Olympus E-10 är lite udda, den är aningen mörkare och aningen mindre än de andra, trots sin 4x förlängning, så den vet jag inte hur dom har konsturerad. Dock kan mörkheten där komma av att ljuset är splittat redan innan det kommer till sökarprissmat, då den använder ett prisma istället för spegel för att dela ljuset mellan sökaren och sensorn, som alltså är igång hela tiden likt digitalkompakterna.
Ufff... jo, jag har faktiskt börjat störa mej på min 300D och sökaren. Petade på en gammal god Canon FTb med normalare förra veckan och tänkte falla av stolen när jag kollade genom sökaren... och man kan inte byta ut sökaren eller komponenterna på nått vis? Eller finns det nån "förstärkare" att montera på...?
Jag kollade i min gamla FTb idag. Enda nackdelen är att bländarlamellerna på mitt FD 50/1.4 SSC har kärvat ihop. Skulle plocka isär och rengöra det idag, men se det, det gick inte. Efter 3 skruvar satt resten som berg, och knäckte två stjärnmejslar och en vanlig mejsal utan att rucka på sig det minsta. Så det var bara att ställa tillbaka i hyllan som prydnad.
Dom gjorde inte grejerno som dom gjorde det förr. Tror att det objektivet skulle hålla för vad som helst, mer eller mindre.
Tesate en Nikon... FM2 tror jag det var, som hade RUGGIT fin och ljus sökare, bättre än FTb'n.