Annons

Bara hos BLF?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Finns det något mer ställe där man kan köpa BLF:s prislista än att ringa direkt till BLF?

Jag har mailat och ringt i två veckor utan att få hem någon lista i postlådan... Det måste väl finnas någon mer som kan sälja den...?

Något tips om vart jag kan ringa för att få tag på en direkt?

//Peter

Jag får vänta lite till då... det får väl ta sin tid...

Hon som sitter där verkar ju bara jobba deltid, så det finns kanske en hel del att göra...

jaja... *suck*

/P

Kanslisten jobbar knappt halvtid tror jag, och eftersom det är sluspurten på att göra matrikeln färdig nu så kan det kanske ta lite tid....

Fotosidans prislista!

Kanske kunde någon här på FS, som har BLF:s prislista, göra en aldeldes egen sådan med inspiration från BLF och göra den tillgänglig för alla?

Men blf och sff som är förbund har nog jobbat en hel del för att ta fram listorna de säljer (eller som ingår i medlemsskap till medlemmar.)

Tycker inte ditt förslag är särskilt juste mot förbundet Aron. Så jobbigt är det inte att köpa en lista av något av dem. Varför ska allt finnas tillhands gratis för?

Sff:s lista är f ö inte sämre än blf:s om någon tröttnar på att vänta. www.sfoto.se

lottae skrev:
Men blf och sff som är förbund har nog jobbat en hel del för att ta fram listorna de säljer (eller som ingår i medlemsskap till medlemmar.)

Tycker inte ditt förslag är särskilt juste mot förbundet Aron. Så jobbigt är det inte att köpa en lista av något av dem. Varför ska allt finnas tillhands gratis för?

Sff:s lista är f ö inte sämre än blf:s om någon tröttnar på att vänta. www.sfoto.se

Ja, självklart har du rätt i det du skriver, men på samma gång tjänar de riktiga fotograferna (som kan antas vara medlemmar) på att wannabe fotografer (som kan antas köpa prislistan löst) på om priserna hålls uppe och wannabefotograferna vet vad dom ska kräva i betalning.

Sen hade det varit administrativt och distributionsmässigt oerhört praktiskt med en länk till en PDF där man fick prislistan. Då hade kanslisterna ostört kunnat jobba på sin martikel!!

Hur mycket "inspiration" har inte BLF och SFF fått från varandras prislistor när dom har gjort sina egna prislistor?

Sen är jag inte helt vän av denna typ av kartellbildning! O andra sidan har ju hyperkonkurans och överglobalisering också läskiga negativa effketer!

Prislistan kostar ju bara 100 spänn, och köper man prenumerationspaketet får man ännu mer information för pengarna. Dock är det ju synd att det tar sån tid, jag fick också vänta många veckor, men nu har en rykande färsk prislista för 2005 landat.

clindh skrev:
Prislistan kostar ju bara 100 spänn, och köper man prenumerationspaketet får man ännu mer information för pengarna. Dock är det ju synd att det tar sån tid, jag fick också vänta många veckor, men nu har en rykande färsk prislista för 2005 landat.

100 spänn är inte mycket pengar, vakren för köpare eller säljare. Klart arguemnt att inte ta betalt utan bara dela ut den! Mycket administrationsoverhead!

Ställ den frågan till BLF; är kostnaden bara för att täcka trycket eller är marginalen en substansiell inkomstkälla vid sidan av medlemsavgifterna?

Ett alternativ skulle kunna vara att fotosidan får köpa in sig på prislistan och sedan kunna ta en mindre summa (lite över självkostnadspris) för att man ska få access och kunna ladda ner en förenklad PDF-version...

Fast då kommer väl problemet med piratkopiering...

Alternativet kanske är att fotosidan själva köper in ett stort gäng prislistor och säljer via den nya butiken på fotosidan. Kanske också till ett subventionerat pris. Det är nog rätt många här som är intresserade av att skaffa den. Vi är ju trots allt över 40 000 medlemmar nu =o)

Eller skicka med den så fort man tecknar guldmedlemsskap eller nåt... Tja, lite idéer finns ju..

/Peter

Fantasipriser?

Inget påstående, men en fråga.

Den håar prislistan, är det inte lite fantasipriser även för ganska etablerade fotografer? I alla fall med privatpersoner som kunder.

Om vi tar ex en heldags bröllopsfotografering tpy från 11 på förmiddagen, till 11 på kvällen. Vad skulle det kosta enligt BLF? Lägg sen till kanske 4 timmars editerings och redigeringsjobb.

Om du läser lite mer noggrant så förstår du att BLF listan inte riktar sig till porträtt å bröllopsfotografer. SFF har alldeles utmärkta uträkningar på sånt.

Tror att det är väldigt få Porträttfotografer som är medlemmar i BLF..... Är liksom inte samma nisch som huvuddelen av medlemmarna har.

Re: Fantasipriser?

AronAkesson skrev:

Den håar prislistan, är det inte lite fantasipriser även för ganska etablerade fotografer? I alla fall med privatpersoner som kunder.

Prislistan är absolut inga fantasipriser. Jag vet många fotografer som tar med eller otroligt mycket mer.

BLFs prislista är ett riktmäre - en referenspunkt. Även om man inte håller deras prisar så kan man nyttja deras sätt att ta betalt med startavgit för digitalkamera med mera. Den innehåller också mycket viktiga upphovsrättsliga synpunkter.

Många frilansare finner det svårt att kunna ta betalt efter BLF, särskilt de nyetablerde. Men det är inget fel. Det måste finnas en spridning.

Räknar du på social avgifter, kompetens utveckling, marknadsföring, redovisning, utrustning, lokalkostnader, dötid med mera så är inte BLFs priser alls orimliga för den som jobbar heltid med att försörja sig som fotograf.

Porträttfotografer tjänar pengarna på efterbeställningar, men det tänker inte kunderna på.

Re: Re: Fantasipriser?

froderberg skrev:
Prislistan är absolut inga fantasipriser. Jag vet många fotografer som tar med eller otroligt mycket mer.

BLFs prislista är ett riktmäre - en referenspunkt. Även om man inte håller deras prisar så kan man nyttja deras sätt att ta betalt med startavgit för digitalkamera med mera. Den innehåller också mycket viktiga upphovsrättsliga synpunkter.

Många frilansare finner det svårt att kunna ta betalt efter BLF, särskilt de nyetablerde. Men det är inget fel. Det måste finnas en spridning.

Räknar du på social avgifter, kompetens utveckling, marknadsföring, redovisning, utrustning, lokalkostnader, dötid med mera så är inte BLFs priser alls orimliga för den som jobbar heltid med att försörja sig som fotograf.

Porträttfotografer tjänar pengarna på efterbeställningar, men det tänker inte kunderna på.

Bra inlägg! Lätt att göra glädejkalkyler och sen ta betalt efter det och gå i konkurs! Sen är det ju som sagt 70% som ska betalas i skatt efter omkostnaderna är betalda. Många att försörja i det här landet........

Hej!

Hur mkt skiljer det i prislistan mellan 2004 och 2005? Jag har nämligen ett jobb i eftermiddag och jag har tyvärr bara 2004 versionen av listan. Det tar för lång tid att få en ny nämligen.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med ett par punkter ikväll/imorgon?

ANNONS
Götaplatsens Foto