Annons

Konvertera NEF till JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

är tämligen ny inom digitalfotografering och fotar numer mest mer NEF-formatet, för att vara säker på att jag får bästa tänkbara kvalité. När jag vill dela med mig av bilder till släkt och vänner vil jag konvertera bilderna till ett format jag vet att dom kan öppna, tex jpg. Finns det något verktyg som gör detta på ett enkelt sätt och gärna i "batch" om det går? Jag kör Mac OS X.

/Måns
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Det självklara svaret blir väl Photoshop, om du inte har det/vill lägga ut pengar för det så kanske Photoshop Elements klarar att batcha NEF-filer, lite osäker på den saken. Jag kör Nikon View/Capture, lätt och smidigt att batcha många filer, funkar även fint på MacOS X.
 

mipert

Aktiv medlem
Elements klarar av att bearbeta flera NEF-filer automatiskt.

Lite begränsade möjligheter jämfört med makron i Pshp förstås...
 

Bilagor

  • 5.2 KB Visningar: 8,393

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Det absolut bästa tycker jag är Adobe Photoshop CS 2. CS 2 gör nämligen ett fullkomligt utmärkt jobb att ge egna inställningar under RAW-konverteringen. Det är grymt!
 

tamino

Aktiv medlem
Jag tycker att bästa konverteraren från NEF till jpg är helt utan tvekan Phase Ones Capture One ! Finns till OSx också så jag misstänker att den är lika bra till osx. Jag tycker att photoshop har en tendens att göra bilderna lite matta i färgerna vid konvertering. Lycka till. =)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Det finns ett antal olika program för detta. Capture One, Nikon Capture, Photoshop etc. Alla är mycket bra men speciellt bra på olika saker. Jag använder dom alla tre vid olika tillfällen. De har dock en sak gemensamt: de kostar pengar, ganska mycket pengar faktiskt speciellt om du bara ska använda dem för att dela med dig av bilderna till kanske inte så fullt kritiska personer som vänner och familj brukar vara.

Det finns faktiskt ett par mycket bra RAW konverterare som är helt gratis. RAW shooter Essentials (RSE) och RAW Photodesk är två sådana. Om jag minns rätt så är en av männen bakom RAW shooter essentials samma person som stod bakom Capture One. Just RSE tycker jag har ett mycket bra och enkelt gränssnitt och ger ett fantastiskt resultat vid konverteringen.
Du hittar dom på http://www.pixmantec.com, http://www.rawphotodesk.com/

Det finns även ett par program som extraherar den JPG fil som ligger inbakad i NEF filen och dessutom gör detta ultrasnabbt. Prova programmet på http://drchung.new21.net/previewextractor. Ett litet hemsnickrat program som funkar fantastiskt. Dock får du inte med EXIF infon.


Du kan också använda Nikon View som en simpel konverterare.

Mankan
 
Senast ändrad:

digitalzero

Aktiv medlem
Själv håller ja inte på med RAW-bilder (av den enkla anledningen att min kamera inte har stöd för det)

Men om du har (eller tänker skaffa Mac OS X.4) och har iPhoto 5 så borde det gå att göra det du vill direkt i OS:et med hjälp av programmet 'automator'.
 

Mala_

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Får väl prova mig fram, börjar med det som är gratis...

/Måns
 
ANNONS