Annons

Pixma 5000 färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Börjar med att säga "Ja, jag har sökt i forumet" och hittat en hel del debatter om ICC / Adobe RGB / S-rgb etc etc

Min fråga är lite mer jordnära(hoppas jag). Nu när jag börjat intressera mig för detta med färgstyrning i Photoshop så hittade jag ett gäng profiler som måste ha blivit installerade av min skrivardrivrutin ( Canon Pixma 5000 ).

De heter typ:

Canon IP 5000 MP2
Canon IP 5000 P1
Canon IP 5000 P2
Canon IP 5000 P3
Canon IP 5000 SP2
Canon IP 5000 SP3
Canon IP 5000 SP4

Kan inte hitta någon info om dessa profiler någonstans? Min gissning är att de är för olika papperstyper?

Vanligtvis när jag printar så använder jag SKRIVARENS färghantering via ICM-Auto och är ganska nöjd. Skulle vara QL att gå från ganska nöjd till hel-nöjd!

Tacksam för era tankar och funderingar. Lite OT: så kan jag säga att jag är Canon-nöjd med skrivaren i övrigt!

// Lazze
 

Ziden

Aktiv medlem
mmm, om jag bara kunde hitta dem :)

Sökte efter "*.icc" på datorn, fick upp Adobe RGB o sRGB o alla de andra..men inget som "lät" som Canon eller pixma. Kan de heta något annat?

mvh Lazze
 

Anders Gson

Medlem
Hej,
Jag har också haft en hel del bekymmer med framför allt S/V utskrifter men även färg.
Nåväl efter lite detektivarbetet hittade jag det du sökte. Filerna har ändelsen .ICM inte .ICC.
Om du öppnar mappen "Skrivare och Fax", högerklickar på canonskrivaren och väljer "Egenskaper". Välj fliken "Färgmatchning".
Där finns vilka färgprofiler som är associerade med den skrivaren. Där har du hela listan med de profiler som finns med. Om du väljer "Lägg till" så ser du att du kan lägga till både icc och icm profiler. Voila!
/Anders
 

peber

Aktiv medlem
Detta står profilnamnen för:

Canon iP5000 MP2 = Matte paper Quality Setting 2
Canon iP5000 PR1 = Photo Paper Pro Quality Setting 1
Canon iP5000 PR2 = Photo Paper Pro Quality Setting 2
Canon iP5000 PR3 = Photo Paper Pro Quality Setting 3
Canon iP5000 SP2 = Photo Paper Plus Glossy Quality Setting 1
Canon iP5000 SP4 = Photo Paper Plus Glossy Quality Setting 4

Det är alltså olika papper med olika kvalitetsinställningar i drivrutinen.

Kan även tipsa om denna sidan.

Hope it helps...

/Per
 
ANNONS