Annons

Nikon D70 eller D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tahadhali

Medlem
Hejsan,

Jag har blivit erbjudet att köpa ett Nikon D70 och ett D100 tills stort set samma pris. Men frågan är vilket kamera jag ska välja? För och emot?

// Thomas

D100 har spegeluppfällning och en åtminstone på papperet bättre sökare. I övrigt är D70 bättre på de flesta punkterna.

Personligen skulle jag i den situationen valt D100 enbart för spegeluppfällningen men för större delen av den resterande mänskligheten är nog D70 ett bättre val, om inte annat för att den har ett vettigt blixtsystem.

En grej till förresten som jag glömde för att det är helt oviktigt för mig: Det finns batterigrepp till D100. Snuskigt dyrt är det.

Uj då - nu blev jag bara förvirrat. Vad betyder spegeluppfälning och varför är det bra för ditt ändamål? Jag är helt ny i digitalvärlden - fotar mest av allt hundar och katter - tanken är jag ska göra ganska mycket i studio. Hmm ... ja ja vi börjar alla nånstans :)

I studio med blixtar och när du fotograferar katter och hundar är spegeluppfällning helt oväsentligt.

Här kan du läsa om vad det är och vad det är bra för.

Fast det är ju ingen skillnad i praktiken eftersom den version av USB2 som D76 har är lika långsam som USB1.

D-70 är lite snabbare och har väl större buffert. D-100 känns lite stabilare. Jag skulle nog välja D-70. (Har själv D-100 och har plåtat med svärfars D-70...)

Sen för att bygga vidare på frågan *hehe* - D70 eller D50? Det är väldigt lite skilnad men ganska rejäl skilnad på priset för dem som nu köper nytt...

Var inne i en butik för några veckor sedan och fick möjlighet att känna på en D50 i 5 sekunder innan min nummerlapp ropades upp.
Det instinktiva intrycket jag fick var "det saknas reglage".
Den kändes tom på något vis. Det är väl en fråga om behov men när man vant sig vid att ha ett hjul under avtryckaren så har man svårt att bli av med det, ÄVEN om man sällan kör helt manuellt.

Jag tycket att D50 är ett väldigt bra alternativ för dem med lite mindre pengar på banken och i allafall ett mycket bra nybörjarkamera. Jag kan dessutom berätta att nya 70Ds inte är mycket bättre när det kommer till känslan på kameran. Det är samma nya kamerahus *heh* ;oP

Här hos dpreview finns en jämförelsetabell av de båda kamerorna.

D100 är tyngre (700 gram plus eventuellt vertkalgrepp/multi function battery pack MB-100) mot D70s 670 gram. Personligen gillar jag att fotografera med den tyngre kameran, speciellt vid långa slutartider utan stativ.

D100ans vertikalgrepp MB-100 har Nikons 10-pin-kontakt för elektrisk fjärrutlösning.
D70 har sitt mottagarfönster för den infraröda fjärrkontrollen på kamerafronten.
I mina fjärrutlösningssituationer står jag sällan framför kameran - för mig funkar därför D100s kabel perfekt medan D70s infrarödlösning är näst intill oanvändbar.

Jag har vertikalgreppet MB-100 bara för att det ingick när jag köpte kameran begagnad här på fotosidan.
Jag uppskattar den extra vikten det ger kamerahuset (stabilitet vid långa slutartider, och den fina balansen när jag använder långa teleobjektiv på fri hand) och 10-pin-kontakten. Den extra vertikala avtryckaren, den fördubblade batterikapaciteten och röstinspelningsfunktionen kan jag leva utan.

D70s buffer rymmer 4 NEF-bilder och D100s buffer 3 NEF-bilder (om jag tyder dpreviews uppgifter rätt), och - det viktigaste för mig - D70 skyfflar undan sina 4 bilder till minneskortet snabbt medan D100 tar en hel evighet på sig för att skriva ner sina 3 bilder - trist när vildsvinsflocken rusar över vägen samtidigt som D100 är fullt sysselsatt med att skriva till kortet, då känns tiden oändligt lång och de fula orden blir många, jag lovar...

Spegeluppfällning (som finns på D100 men inte på D70) har jag inte använt en enda gång på trettio år.

Tycker det går snabbare att ändra känslighet på D100 (vrida på knapp på kamerans ovansida + snurra på inmatningshjul) än på D70 (trycka på knapp på kamerans baksida + snurra på inmatningshjul).

D70s menyer på monitorn har bättre läsbarhet (särskilt efter att man uppgraderat firmware till 2.00/2.00) än D100s menyer.

Båda kamerorna har ofattbart låg strömförbrukning.

Om jag varit i din situation skulle jag nog valt D70 (snabbheten är det vinnande argumentet).
Om D100 skrivit till minneskortet lika snabbt som D70 skulle jag övervägt D100.

cowboy skrev:
D70s buffer rymmer 4 NEF-bilder och D100s buffer 3 NEF-bilder (om jag tyder dpreviews uppgifter rätt)
Det står fel på Dpreview, det är fyra i D100 också. Däremot är den ju precis som du säger inget under av snabbhet när det gäller att skuffa undan de fyra.
cowboy skrev:
Tycker det går snabbare att ändra känslighet på D100 (vrida på knapp på kamerans ovansida + snurra på inmatningshjul) än på D70 (trycka på knapp på kamerans baksida + snurra på inmatningshjul).
Jag har en D100 privat och en D70 på jobbet. Den grej jag alltid reagerar på när jag växlar är hur mycket smidigare jag tycker det är att använda knappgränssnittet på D70 än ratten på D100. Intressant hur olika man kan tycka :)

cowboy skrev:
D70 har sitt mottagarfönster för den infraröda fjärrkontrollen på kamerafronten.
I mina fjärrutlösningssituationer står jag sällan framför kameran - för mig funkar därför D100s kabel perfekt medan D70s infrarödlösning är näst intill oanvändbar.
Det är många som tycker detta men jag undrar hur många det är som provat att använda en ML-L3 (den trådlösa fjärrkontrollen)? Jag har märkt att min kamera är förvånansvärt känsligt och jag kan gott hålla fjärrkontrollen i princip eller vid sidan av under kameran och inte som många verkar tro, rakt framför mot den lilla sensorn. Jag har använt min fjärr nästan uteslutande när jag tittat i sökaren och haft kameran på stativ, dvs när jag stått bakom kameran. Jag tycker det funkar hyffsat även om jag hellre hade sett att Nikon även satt dit en gänga på avtryckaren så jag kunde använt de fina mekaniska trådutlösare jag har.

Den riktigt stora nackdelen är ju dock att man inte har "halvtryck" för att fokusera (alt låsa exponering) utan bara helt avtryck. Men som det ser ut nu så rekommenderar jag ML-L3 varmt, den kostar väldigt lite i förhållande också.

Angående ISO-inställning på D100, sitter den på samma funktionsratt som val av exponeringsläge (dvs PASM) precis som på tex F80? Isf instämmer jag med vad Jim H säger, att jag föredrar lösningen på D70. Annars måste man ju upp och vrida tillbaka den ratten för att kunna fortsätta plåta. På D70 ändrar man aldrig exponeringsläge och kan plåta så snart man släppt ISO-knappen. Men det är en smakfråga.

D70 eller D100

Hej!

Har haft både och (Har idag Canon) visst så är det så att D100 inger mycket mer respekt med sitt vertikalgrepp och med sin robusthet, men D70 är tekniskt sett bättre. Anser jag=)

D70 har som sagt var ett vettigare blixtsystem i-TTL och D100 E-TTL och man kan bara säga att I-TTL är bra mycket bättre, iaf med SB 600 eller SB 800.

En kort sammanfattning:
Vill du ha en tekninskt sett bättre kamera så köp en D70.
Vill du ha en skönare kamera att hålla i, köp D100.

Måste bara få pricka in att D100ans ljud när en bild tags är störtskönt!

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto