Annons

Vilken ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag behöver en ljusmätare till min helautomatiska kamera (Kiev 88 CM).

Först var jag lite sugen på en Gossen digisix just för att man kan sätta den i hot shoen. Men desto fler recensioner jag läser om den desto sämre verkar den vara (bökigt att ändra ISO och att knapparna "trycks in av sig själv ibland" och att mätningen inte verkar vara konstant mellan mätningarna (om man gör dem efter varandra).

Nu till min fråga.
Vilken ljusmätare tycker ni jag ska köpa (jag behöver inte någon blixt-funktion, för det har jag redan en, men jag kan inte använda den till min analoga kamera) och jag skulle gärna villa kunna sätta den i hot shoen. Det räcker att det finns ett skruvhål i botten av ljusmätaren så kan jag fixa resten. Eller så får man använda superlim, men i alla fall. Vilken ljusmätare är prisvärd?

/ Marcus

Jag glömde en sak med. Jag vill helst inte ha någon riktigt gammal mätare som behöver en massa konstiga batterier, och jag vill inte ha en spotmätare.

/ Marcus

Jag tycker Digisixen är helt OK. Lite segt att byta ISO, men det är OK. Smart lösning så att man kan se alla möjliga bländar/slutar-kombinationer på en gång.

Det som VC grejerna från Voigtländer inte har är ju mätare för infallande ljus, och det är ju en väldigt exakt och bra metod att mäta med. Kör på Digisixen, tycker jag. Den är mycket liten och bra.

Annars har Sekonic schyssta mätare, men de är inte så välsorterade på Scandinavian Photo och har inte alla modeller. Kolla på eBay!

*henning

Varför inte Digiflash? Den kostar inte mycket mer än den "vanliga" men kan också mäta blixt.

Annars kör jag med en Digisix till Kiev. Dock utan att ha den i tillb.skon. Mäter oftast infallande ljus och inte reflekterat. Mätaren får hänga i snodd kring halsen. Stör inget den väger ju nästan noll.

Enda kruxet med den är att man bör ha ett 2032 batteri med sig i reserv. Mätaren är ju "på" hela tiden och rätt vad det är (efter ngt halvår till år) är batteriet bara slut.

ANNONS
Götaplatsens Foto