Annons

Ensign Ful-vue

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har fått tag i en väldigt fin Ensign Ful-Vue modell 1948 med möjlighet till olika avståndsinställning samt blixtsynkkontakt. Kameran har en slutartid och en bländarinställning. Frågan är bara vilka? Har letat lite på nätet och inte hittat något klart svar. Allt från bl. 6 - 9 har dykt upp samt tider på 1/25 till 1/30. På något ställe menade man att kameran var bäst i ljust väder och solsken men då jag kollade med min exponeringsmätare idag skulle det för sådant väder krävas en film på 12 ASA/ISO för att kunna passa med 1/30 bl 8. Någon 12 ISO-film har mig veterligen inte tillverkats de senaste 30-40 åren. Stämmer det jag hittat på nätet så passar kameran bäst för gråväder med 1/30 och bl ca 6-9 och en film på 100 ISO. Undrar nu om någon vet närmare vilken tid och bländare denna kamera modell 1948 är utrustad med?
Hälsn, Nils.

Bländare 8 och 1/30 tror jag stämmer ganska bra.

Det är ju en amatörkamera som alla lådkamerorna, inklusive de enkla Instamatic-kamerorna. Under några år var en Instamatic med fast tid och bländare, den enda kamera jag hade, och det jag tänkte på då var mest att inte fota utan blixt när det var för mörkt. Annars blev bilderna bra. Fotade även Kodachrome med bra resultat!

Kodak tog fram Verichrome Pan med tanke på lådkameror. Filmen skulle klara felexponeringar bra. Efke R100 är liknande.

Som tur är så är det ju bättre att överexponera än att underexponera negativ film.

Om man vill så kan man tejpa en egengjord bländare av svart papper framför objektivet, om man fotar i starkt solljus. Jag har testat det, och det fungerade bra.

Tack för infon J Patric! Ska testa med utgångspunkt från bl 8 1/30. Brukar använda gul, orange och rödfilter för att variera exponeringen med Holga och andra kameror med få inställningsmöjligheter (med de effekter det medför, men bättre än ingenting). Ska bli intressant atta se vilka egenskaper denna kamera har i jämförelse med t.ex Holga, Lubitel m.fl.

Många lådkameror har fast fokus, inställd på kanske 6-8 meter, och bländaröppning på f:11 för att ge god skärpa från ca 4 meter till oändligt.

Om opiken har zonfokus, som på Ful-Vue, så kan man ha större bländaröppning utan att skärpan blir lidande.

En lådkamera som jag är lite sugen på, är Box Tengor. Den har ett tvålinsigt objektiv, zonfokus och tre bländare. Den sista modellen från 50-talet hade t.o.m. antireflexbehandlad optik.

http://www1.ocn.ne.jp/~snoopy/Tengor_56_2coat.JPG

ANNONS
Götaplatsens Foto