Annons

Ledtal 28 VS 32?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Är det stor skillnad i praktiken? Kan någon förklara vad ledtal är för något (förutom då att de mäter styrkan på blixten)... jag är helt grön på blixtljus.

tacksam för svar.

Ledtal = Antal meter till objektet vid bländare 1.

På bländare 1 (vilket i stort bara är teoretiskt) så skulle blixten orka 28 meter om den har ledtal 28, 32 meter vid ledtal 32. Jag antar att det ingår att detta skall vara vid någon speciell belysningsvinkel (bildvinkel), eftersom det krävs våldsamt med "kräm" för att klara av att belysa hela bilden 28 meter bort om du har en rejäl vidvinkel, det blir bedydligt lättare att åstadkomma med ett 300mm tele (tänk ficklampa med zoom).. Hur de då räknar ledtal på moderna blixtar som har "zoom", det vete katten. Hoppas att någon annan kan upplysa om detta, jag är också nyfiken.

Senast ändrad:
steelneck skrev:
Hur de då räknar ledtal på moderna blixtar som har "zoom", det vete katten. Hoppas att någon annan kan upplysa om detta, jag är också nyfiken.
De mäter ledtalet vid varje zoominställning.

jimh skrev:

De mäter ledtalet vid varje zoominställning.

Men... när de då anger ledtal 35, vid vilken vinkel är det? Måste man läsa det finstilta då, om det finns nåt finstilt vill säga. Å hur jämför man det med gamla blixtar utan zoom?

steelneck skrev:
Men... när de då anger ledtal 35, vid vilken vinkel är det? Måste man läsa det finstilta då, om det finns nåt finstilt vill säga. Å hur jämför man det med gamla blixtar utan zoom?

Det som måste vara angivet i samband med ledtalet är filmkänslighet och brännvidd.

Till exempel, vilket är ett sätt att "luras", står det att Metz 50 MZ-5 (stor stavblixt med zoomhuvud" har ledtal 50 (vid 50 mm), föregångaren 45 CT-4 hade ledtal 45 (vid 35 mm), men efterföljaren är alltså ljussvagare, 50 vid 50 mm blir 42 vid 35 mm! Vid efterföljaren till 50 MZ-5 som heter 70-nånting med ledtal 70 har de inte ändrat nåt på blixten utan anger bara ledtalet vid en ännu längre brännvidd.

steelneck skrev:
Ja, man måste läsa det finstilta. Ibland får man leta länge, förbi specifikationer på webben och in i instruktionsboken. Rätt uselt av de flesta tillverkare tycker jag.

Men i regel anges ledtalet vid maxzoom, dvs den högsta siffran. Det finns dock undantag där ledtalet anges vid det läge som lyser ut ett 35 mm-objektiv på småbild.

Att jämföra en zoomblixt mot en utan zoom kan väl i princip göras på två sätt. Antingen jämför man ledtalen vid samma utlysningsvinkel. Eller så jämför man ledtalen vid den utlysningsvinkel man kommer att använda. Får någon som bara använder teleobjektiv så kan ju t ex en zoomblixt vara effektivare även om den fasta blixten skulle ha högre ledtal med en vidvinkel på.

ANNONS
Götaplatsens Foto