Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken digital kamera ska jag köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke9 skrev:
Jag undrar om någon kan rekommendera en bra digital kamera. Den får som högst ligga runt 300 kr.

300kr? Det finns inte många digitalkameror för så lite pengar men de enda jag vet är:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=760031 och http://www.teknikmagasinet.se/nydb/...ink_product.html&link=Produktsok&artnr=230345 men mitt tips är att du spara lite till så du åtminstonde har 1000kr. Men jag tror de där kamerana jag länkade till bara är skit så spara ett tag till så du kan lägga ut några tusen.

/Rikard

Med tanke på andrahandsvärdet får du säkert en rätt hyfsad HP/Trust/annat budgetmärke för det priset. Kolla auktionssiterna.

Någon bra kamera ? ( skrev fel i förra disskusionen)

Hej är det någon som kan rekomendera en bra kamera ? jag , den får som högst kosta 3000kr (råkade skriva 300 förra gången sorry)

Okej, då är utbudet betydligt större! :)

Jag köpte mig precis en ny kompaktkamera, en Canon A510, och jag är helnöjd! Mycket kamera för pengarna och med många inställningsmöjligheter. Storebror A520 finns också och är samma kamera med med fler pixlar. (Har även sett att A610 och A620 ska komma inom kort.)

Canon A95 valde jag medvetet bort. Anledningen till det var att den faktiskt fått sämre kritik än vad A510/A520 fått, att den är 1000:- dyrare och att den har aningen kortare brännvid.

Micke9 skrev:
okej vad kostade den da ? vad tror du om panasonic Lumix DMC LZ2 ?

Canon A520 går på 2420:- (cyberphoto.se), dvs du får 500:- över till ett minneskort.

I jämförelse mellan A520 och LZ2 så är den sistnämnde en mycket mer automatisk kamera med färre inställningsmöjligheter. Frågan är därmed vad för slags kamera du är ute efter. Vill du ha möjlighet att själv påverka dina foton med diverse inställningar eller vill du bara "ta foton"?

Om du vill kunna påverka så välj A520 men om du nöjer dig med en kamera som endast ska följa med på festen, släktkalaset eller charter-resan så välj LZ2.

Det är min åsikt i alla fall.

Går gärna in på t.ex. www.cyberphoto.se och jämför själv de två kamrorna.

okej tack,! jag vet inte riktigt om jag vill ha manuell eller auto inställningar , men hur är det med zoom på A510 ? jag hade nog tänkt mig köpa en med lite mer zoom än 3 gånger 4 , men ändå inte en stor utan i lagom format ..,.

Micke9 skrev:
okej tack,! jag vet inte riktigt om jag vill ha manuell eller auto inställningar , men hur är det med zoom på A510 ? jag hade nog tänkt mig köpa en med lite mer zoom än 3 gånger 4 , men ändå inte en stor utan i lagom format ..,.

Om du har intresse för fotografering och vill utvecklar så lovar jag dig att du kommer att växa ur en automatisk kompaktkamera alldeles för fort! Min uppfattning är nämligen att man har svårt att utvecklas på en sådan (man kan liksom inte mer än ta "vanliga foton").

Om du är ute efter en mer manuell kompaktkamera med större brännvidsomfång så ta en titt på t.ex. Konica Minolta DiMAGE Z3/Z5.

ANNONS
Götaplatsens Foto