Annons

Köpa laserskrivare, max 3.000

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Min mor vill köpa en laserskrivare och hon fråga mig om vilken.
Jag är helt lost på skrivare och kan ingenting om dom.
Men dom skriver ut en del då och då och den Epson Stylus Color 400 dom har nu är värdelös och slukar bläckpatroner som bara den.
Hon skulle vilja ha en med dessa krav.

* Inte så jäkla stor
* Max 3.000 :-
* Man ska inte behöva köpa till nya dyra färgpatroner hela tiden.
* Bra kvalitet, man ska kunna skriva ut fina A4 bilder i färg på barnbarnen.
* Enkel

Så då undrar hon vilka ni kan rekomendera och varför.

Du skall ju inte ha en laserskrivare om du vill ha fina bilder.
Text fungerar det ju utmärkt till.
Hade en Epson R200 innan och färgpatronrna höll i evigheter!

tja jag kommer då alldrig att köpa något annat

än en laser skrivare köpte en k minolta 2300w o det är nog det bästa jag köpt kanonfina utskrifter till ingen kostnad alls det är dyra toners till den men va fan så mycket jag skrivit ut o mer än 70 procent kvar nä den kan jag rekomendera till vem som helst har inte sett någon bläckstråle som är i närheten av den inte när det gäller naturtrogna färger iallafall

Laserskrivare i den prisklassen (eller för den delen, nästan oavsett prisklass) är inget vidare för utskrift av bilder. De är främst gjorda för presentationsgrafik.
Köper man en lite "bättre" bläckstråleskrivare med separata färgpatroner (gärna extra stor svart patron) så blir inte utskrifterna speciellt mycket dyrare än med laser.

På jobbet köpte jag för 1,5 år sedan in ett HP bläckstråle som skrev ut i A3 för ca 9000 kr, Den är faktiskt billigare i drift än den Lexmark färglaser den ersatte (och för att få någotsånär vettiga bilder på Lexmarken behövde man speciallt fotopapper som var rejält dyrt).

Tror det där är

Bara skitsnack, bläckstråle ger fina bilder på fotopapper men dom stämmer sällan med den riktiga bilden dvs blå blir mer blå ossv det är min uppfattning jag kör med laser o en laminator för foton o jag tror du får kämpa länge innan du slår det med en bläckstråle

Det är möjligt att jag har fel och tekniken har blivit bättre.
De färglaserskrivare jag använder på jobbet är ett par-tre år gamla, å andra sidan kostade de bra mycket i inköp. Lexmark skrivaren ovan kostade 25 000 (demo ex) och den var väldigt bra till presentationsgrafik (ex. Powerpoint presentationer) men inte alls bra till foton.

Jag använder också en Phaser (som är ännu något äldre och var VÄLDIGT dyr, jag har för mig att den kostade nästan 50 000 när den köpten in för 4-5 år sedan), den används för att skriva ut mikroskopibilder vilket den är väldigt bra på. Men vanlig foton blir fortfarande bättre på bläckstråleskrivaren.
Dessutom är fotopapper för bläckstråleskrivare billigare än motsvarande papper för färglaser.

Det ska tilläggas att det inte är enbart färgerna som inte blir riktigt bra, i alla fall på Lexmark skrivaren så blev det tydliga "band" när man skrev ut; dessutom varierade färgtonen lite över bilden.

nja jag brukar ge runt 200 för 500 a4

till min laser det är vanligt vitt papper men tjockare och bättre kvalitet det blir riktigt bra utskrifter för foton när man sen laminerar dom.jag säger bara att bläckstråle ger bra bilder med fotopatroner och fotopapper men dom stämmer sällan i färgen däremot stämmer min k minolta laser mycket bra med färgen.det är min uppfattning jag kan ju ha fel men så upplever jag det

På jobbet har jag en OKI C5400N. Det är en färglaser som ska vara hyffsad. Den kostar från 8500:- och uppåt. Min egen Canon pixma IP5000 för ca:2000:- är SÅÅÅ mycket bättre på foton.

Re: nja jag brukar ge runt 200 för 500 a4

vargen24 skrev:
jag säger bara att bläckstråle ger bra bilder med fotopatroner och fotopapper men dom stämmer sällan i färgen.

Verkar som din skrivarprofil inte fungerar riktigt bra. Bläckstråleskrivare har generellt en alldeles utmärkt färgåtergivning. Det är därför man använder dem för provtryck och andra tillämpningar där man kräver exakt färghållning.

MVH/Stefan

Ja ja kan ha fel det är några

År sen jag testade en bläckstråle det var en epson fotoskrivare men den var inte i närheten av den laser jag har idag men bläckstrålarna har ju säkert blivit mycket bättre nu.Men för mig är det laser och laminering som gäller.

Re: Ja ja kan ha fel det är några

vargen24 skrev:
År sen jag testade en bläckstråle det var en epson fotoskrivare men den var inte i närheten av den laser jag har idag men bläckstrålarna har ju säkert blivit mycket bättre nu.Men för mig är det laser och laminering som gäller.

Är det år sedan så har det hänt en hel del. När jag gjort blindtester på bilder gjorda på labb och utskrifter på en bläckstråleskrivare, föredrog de flesta bläckstråleskrivarbilderna. Och även om laserskrivarna också blivit bättre är bildkvaliteten långt mycket bättre på en bläckstråleskrivare.

MVH/Stefan

Jag ser att flera har refererat till riktigt dyra laserskrivare de använder på jobbet. Dessa är garanterat inte optimerade för att skriva ut bilder och flera av de nya skrivarna i konsumentklassen är förmodligen bättre lämpade för det.

Med en billig laser kan man få dugliga foton men inte lika bra som från en lika dyr/billig bläckstråle. Dock kan ingen av dessa konkurrera med ett fotolabb i kostnad.

Per

Du har säkert rätt

Jag ser att flera har refererat till riktigt dyra laserskrivare de använder på jobbet. Dessa är garanterat inte optimerade för att skriva ut bilder och flera av de nya skrivarna i konsumentklassen är förmodligen bättre lämpade för det.

Med en billig laser kan man få dugliga foton men inte lika bra som från en lika dyr/billig bläckstråle. Dock kan ingen av dessa konkurrera med ett fotolabb i kostnad.

Men kostnad har du nog fel finns nog inget som är så billigt som laser, toners är svindyra men dom räcker ju hur länge som helst nästan.jag använder fotolabb på bilder jag verkligen vill ha fina och stora

Kostnadsjämförelsen är ju inte relevant om man inte jämför samma resultat och då blir papperskostnaden ruggigt hög för lasern. Om man ens kommer ända fram. Dessutom brukar många lasrar ha problem med höga pappersvikter eftersom papperet ska böjas runt en drös trummor.

Per

det här har jag skrivit ut

458 st a4 varav 384 färgsidor 74 svartvitt har jag skrivit ut hittills på dom lågkapasitettoners man fick med när man köpta skrivaren den svarta är nere på 50% dom andra är från 70% till 80%

Re: det här har jag skrivit ut

vargen24 skrev:
458 st a4 varav 384 färgsidor 74 svartvitt har jag skrivit ut hittills på dom lågkapasitettoners man fick med när man köpta skrivaren den svarta är nere på 50% dom andra är från 70% till 80%

Kan du skanna in en utskriven bild så vi får se hur det ser ut.

Jag skulle behöva en skrivare som klarar att skriva ut färgbilder tillräckligt bra för att snabbt ha något att visa, för hög kvalité så låter jag något labb fixa det. Problemet är att munstyckena på bläckpatronerna hinner torka mellan tillfällena och det är dyyyrt att lägga ut 900 pix för att par påsiktsbilder nu och då :-/

(För text så fick jag en HP Laserjet 5SI från jobbet med duplexenhet, PS, nätverkskort och A3. Det är ju ingenting för bilder men är anledningen till att bläckstråleskrivaren används så lite.)

ja blir inte lätt att fixa det men gör ett försök här

den är på ett a4 den är laminerad från en laminator från claes ollson för 199 kr som funkar helt ok.har scannat in den och gjort den liten för att få plats här det blir inte riktig rättvisa åt den .men du kan ju se färger ossv jag har alldrig sett en bläckstråle som ger exakt dom färger jag har på skärmen men det kan bero på kalibrering dvs blå blir mer blå ossv

Bilagor

• scannad2.jpg
    scannad2.jpg
    43.2 KB · Visningar: 252
Re: ja blir inte lätt att fixa det men gör ett försök här

vargen24 skrev:
jag har alldrig sett en bläckstråle som ger exakt dom färger jag har på skärmen men det kan bero på kalibrering dvs blå blir mer blå ossv

Det kan ju bero på att skärmen visar fel eller att skrivaren skriver ut fel. För att veta var felet ligger har jag ett litet testdokument som jag skriver ut och mäter upp färgerna på. På det sättet kan jag kolla av om skrivaren ger rätt färger, och med en bra bläckstråle på ett bra papper går det att komma extremt nära de förväntade färgerna. I princip går det inte att se någon avvikelse.

Stefan

vad jag menar

Är att visst är det stor skillnad på bilderna jag beställer från fotolabo dom är ju som äkta foton det går inte att se skillnad på dom o foton från film.Men dom flesta bilder jag tar o vill ha på papper duger min laser o laminator bra till det är ju bara dom där superbilderna jag skickar till fotolabo.Sen vill jag inte ha någon bläckstråle har haft ett antal såna o dom har säkert blivit bra men dom jag haft har varit skit igentorkade patroner om man inte använt den på en vecka sen blir det ju nästan lika dyrt att få ut foton på a4 med bläckstråle dyra papper 10 kr st o speciella fotopatroner som är dyra o små räcker inte till många bilder tror det är tillomed billigare att beställa från fotolabo

ANNONS
Götaplatsens Foto