Annons

Slutarfördröjning

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Springer runt med en Canon A510 men har allvarliga funderingar på att köpa upp mig till en ordentlig systemkamera i form av Nikon D50.

Min fråga rör det här med slutarfördröjning. Min A510 har en obehaglig fördröjning mellan avtryck och dess att bilden tas (men vad kan man å andra sidan förvänta sig av en kompaktkamera). Förutsätter att slutarfördröjningen på en D50 är obefintlig, stämmer detta? Finns det någon som kan om slutarfördröjningen skiljer sig mellan t.ex. D50, D70s och Canon 350D?

Tacksam för svar!
//Andreas

Fördröjningen blir aldrig obefintlig men på de DSLR kameror du nämner är den försumbar och väldigt mycket kortare än på en digitalkompakt. Skillnaderna mellan dessa kameror är mätbar men i mitt tycke inget som går att märka vid vanlig användning av kameran. (jag har iofs inte testat D50 men däremot D70 och 350D)

*oops - glömde att jag satt på lånad dator, ovan skrivet av Björn Ståhlnacke, också medlem på FS

Tjernberg skrev:
Fördröjningen blir aldrig obefintlig men på de DSLR kameror du nämner är den försumbar och väldigt mycket kortare än på en digitalkompakt. Skillnaderna mellan dessa kameror är mätbar men i mitt tycke inget som går att märka vid vanlig användning av kameran. (jag har iofs inte testat D50 men däremot D70 och 350D)

Du säger att slutfördröjningen aldrig är obefintlig men försumbar på systemare. Innebär det vid "normal" fotografering att man som fotograf inte märker av fördröjningen (den stör med andra ord inte)? Jag slipper alltså den där korta tanken "kom igen då", eller?

Du säger också att skillnaden mellan de här kamrorna (D50/D70 och 350D) är mätbar. Du vet inte till vilkens fördel?

Tack för din tid!

Lycklig ägare av en d70.
slutarfödröjningen är obetydlig... de gäller bara ha ett snabbt objektiv som ställer fokus... sen från knappibotten tills bild tagen är tiden istortsätt noll...

Skillnaden mellan kompakterna och systemkamerorna är främst i fokuseringen. Har man förfokuserat med en kompakt är den idag lika snabb eller snabbare än en DLSR i de flesta fall. Det finns ju kompakter som har en "shutterlag" på neråt några få tusendelar, medan en (D)SLR i praktiken alltid har runt 100ms tack vare att spegeln måste fällas upp innan bilden kan tas.

Däremot är det som sagt skillnad med fokuseringen. Systemkameror är oftast mycket snabbare och framför allt säkrare och klarar fokusera med mindre tillgängligt ljus. Men här spelar det åxå stor roll vilket objektiv man har.

Börjar man närma sig 100ms eller kortare är dock fotograffördröjningen oftast mer påtaglig när det gäller att tajma saker.

ANNONS
Götaplatsens Foto