Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur viktig är spegeluppfällning?

Produkter
(logga in för att koppla)

limpan

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa en systemkamera och har fastnat för en Minolta 800si som jag kommer att få lös till bra pris (ca 4000 med vertikalgrepp begagnad). Det enda som får mig att tveka är att den inte har spegeluppfällning. Hur viktig är denna funktion egentligen och kan den kompenseras på något sätt?

Optik vet jag inte men kommer antagligen att antingen köpa 28-105 eller 24-105. Har också tittat på 28-135. Är det bättre att lägga till mm i vidvinkelläget eller i teleläget? Är det t ex stor skillnad på 24 och 28 mm?

Mycket tacksam för svar

limpan skrev:

Jag ska köpa en systemkamera och har fastnat för en Minolta 800si som jag kommer att få lös till bra pris (ca 4000 med vertikalgrepp begagnad). Det enda som får mig att tveka är att den inte har spegeluppfällning. Hur viktig är denna funktion egentligen och kan den kompenseras på något sätt?

En liknande tråd fanns för någon dag sedan. Där hittar du en hel del info.

limpan skrev:
Är det bättre att lägga till mm i vidvinkelläget eller i teleläget?
Motfråga; Vad skall du fotografera?

limpan skrev:
Är det bättre att lägga till mm i vidvinkelläget eller i teleläget? Är det t ex stor skillnad på 24 och 28 mm?
Rätt stor skillnad är det faktiskt. Men skillnaden i upplevelse ligger inte i utsnittets storlek utan snarare hur nära man går förgrunden och hur starkt betonad den blir i förhållande till bakgrunden.

Bilagor

• 2428.gif
    2428.gif
    1.2 KB · Visningar: 296
brännvidder vid porträtt och naturfoto

Jag är mest intresserad av att fota människor och i andra hand natur. Blir skärpedjupet mycket kortare vid 135 mm jämfört med 105? vid vilka motivtyper är det viktigt med bra vidvinkel?

Mvh /Linus

Skärpedjupet har inte mycket att göra med brännvidden vid samma avbildningsstorlek. Det är ju så med porträtt, man brukar ju fylla bilden hyffsat med antingen halvfigur eller ansiktet. Alltså står du då olika långt från beroende på brännvidd och då spelar det ingen roll för skärpedjupet.

Jo lite kanske, för var någonstans som skärpedjupet ligger beror på brännvidden, men det totala skärpedjupet är samma oavsett brännvidd på samma bländare.

Om det är så du menar??

ANNONS
Götaplatsens Foto