Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

förvirrad

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Som vissa kanske läst i mitt förra inlägg ska jag skaffa systemkamera, minolta dynax 5 såg först bra ut. Nästa steg blir en F80 eller eos 33, priset är dock på dem ganska mycket högre. Är det lönt för mig som aldrig använt en systemkamera förr att satsa på det dyrare alternativet? Eller duger det gott med mioltan?

Kan ni säga vad den största skillnaden är mellan billig och dyr, vad går jag miste om för viktig funktion om jag väljer "billig"?

tack...

Om man har intention att köpa en F-80 eller en EOS 33 varför mellan landa med en annan kamera och sen byta...ideotiskt. Köp den du vill ha på engång.

anders84 skrev:
Som vissa kanske läst i mitt förra inlägg ska jag skaffa systemkamera, minolta dynax 5 såg först bra ut. Nästa steg blir en F80 eller eos 33, priset är dock på dem ganska mycket högre. Är det lönt för mig som aldrig använt en systemkamera förr att satsa på det dyrare alternativet? Eller duger det gott med mioltan?

Kan ni säga vad den största skillnaden är mellan billig och dyr, vad går jag miste om för viktig funktion om jag väljer "billig"?

tack...
Skillnaden mellan "billig" och lite dyrare är ofta mekanisk konstruktion, sökarens kvalitet, snabbhet i filmframmatning och (onödiga) finesser. Ofta kommer man till det stadiet att man vill ha något som den dyrare kameran har så det kan vara idé att köpa den redan från början.

Väljer du Minolta i stället för Nikon/Canon går du miste om "status", bildstabiliseringsobjektiv och stort utbud av begagnat.

Välj ett märke från början som du tänker fortsätta med. Den, eller de, gluggar du köper kommer då att passa på nästa kamerahus.

lynxx skrev:
Välj ett märke från början som du tänker fortsätta med. Den, eller de, gluggar du köper kommer då att passa på nästa kamerahus.
Ganska konstiga svar tycker jag. Anders vet ju inte ens vad han vill ha...

Billig kamera <10000 kr. Plastiga och du betalar för finesser.
Dyr kamera >10000kr. Du betalar för mekanisk kvalitet.

Anders, du kommer knappast att sakna en enda "funktion" med ex. en Dynax5. Det är smart att köpa ett billigt första hus. Efter ett år, och OM du fortfarande är entusiastisk kan du köpa exakt det kamerahus du vill ha.
Det är 100ggr smartare att lägga de extra pengarna på bra optik. Kompaktzoomarna som följer med paketen är rena skräpet...
Man behöver väldigt få funktioner, men bra optik för att ta (tekniskt) bra bilder. Optiken är 99.99% av bilden.

Nja..kamerans ljusmätning har ju oxå ett finger med i bildens slutresultat....

Anders...känn och klämm på Dynax 5an.. känns den skön och ligger rätt i handen på dig så är det ett bra hus. Det har tom. spotmätning vilket kan komma till nytta i din utveckling som fotograf.

Enkelt sagt får du:
Minolta - Mycket finesser till ett lågt pris
Nikon - Statusmärke
Canon - Många billiga och bra objektiv samt bra AF.

Sen finns ju pentax..men jag är inte så hemma på vad de har att erbjuda.

Det viktiga för dig är att du trivs med kameran.

Jeppe skrev:
...Det viktiga för dig är att du trivs med kameran.
Visst. men där finns ett problem. Man kan >omöjligt< veta om man gillar kameran utan att ha kört några rullar igenom den under några veckor. Man måste alltså stå i butiken och klämma en stund (oftast förvirrad) och fatta sitt beslut, och med noll erfarenhet... Det är inte lätt.

En sak som jag lärt mig genom åren med fotograferingen är att den som köper billigt köper ofta dyrt.
Satsa på det du verkligen vill ha, spara ett tag till istället för att köpa något billigare.
Det slutar ofta med att man köper det man ville ha från början senare istället och då har det blivit bra mycket dyrare totalt sett.
Pratar om egen erfarenhet.

Satsa på något känt märke, De flesta märkena är det inga större skillnader på, det är bra kamreror och bra objektiv på de flesta märkena.
Alla kamerafabrikanterna har både bra och dåliga gluggar i sina sortiment.

Att som någon skrev (Nikon = Statusmärke) det var det konstigaste jag sett på länge.
Möjligtvis är Leica eller Contax Statusmärke bland småbild, men Nikon.
Nikon är bra kamera som många gillar.
Själv har jag Canon kameror.

TT.

hmm...jo lätt är det inte? :)
Grejen är att pengarna har jag men jag vet inte om jag är beredd att lägga så mycket, kanske får ångest om jag smäller 7000 på en kamera.
Vi får se hur det blir, ska tänka lite till..
tack annars

Ja jag sa Enkelt...
För visst är det så att när man nämner namnet Nikon så tänker folk mera på pondus eller vad man ska kalla det, status kanske var fel ord. Men som sagt... Namnet Nikon har en annan kling som inget annat kameramärke har..så ÄR det ;)

Se det som såhär Anders. En Dynax 5 med ett 28-105 ger dig en ganska bra grundplåt. Kostar runt 4500:-. Sen kan du komplettera senare med ett längre teleobjektiv om du känner att du behöver det.

En EOS 30/33 eller F80 kostar ju med ett liknande objektiv runt 9000:- Det är dubbelt så mycket pengar för en ganska liten kvalitétshöjning.

Annars finns det ju alltid begagnat att tillgå...och den listan kan göras hur lång som helst...

/Jeppe - Som har Canon och är nöjd med det systemet.

Kan garantera att det duger länge med också en billigare kamera. Tycker du att det är skoj och intressant och någonting du vill fortsätta med kan du alltid köpa dyrare och bättre kameror senare, den billigare kameran kan du då tex ha som reserv.

Jag menar att det är bättre å ha 5000 i fickan än 5000 på hyllan, dessutom kan det vara smart å känna på vattnet innan man hoppar ut i det.

Kolla inte bara på kameran utan även vad tillverkaren har att erbjuda bland tillbehör (mycket viktigt)

Alltså, om det nu är så att du ändå planerar att byta märke senare så är det ekonomiskt vansinne. Det betyder att du kommer att få ta värdeminskningen på de objektiv du köpt till den gamla kameran när du säljer dem och sedan slänga ut massa pengar på att köpa nytt.

Om det är din plan så tycker jag nog att du åtminstone skall välja märke från början. Även Canon och Nikon har billigare hus. EOS 300/3000 och F65/F55.

Men billigast i längden blir förmodligen att köpa en EOS 30/F80 begagnat genom radannonserna här på fotosidan. Samma pengar som en ny billigare kamera, men rätt från början. Om nu EOS 30/F80 är ditt mål, och det tänker jag inte blanda mig i.

Vet inte precis om jag planerar att byta märke?
Ligger inte minolta i samma klass som nikon och canon eller vad handlar det om?
Jag kollade på dynax femman eftersom den var överlägset bäst bland de billigare alternativen bland märkena.

Kollade radannonserna, hittade nån F80 men den skulle han ju ändå ha 6000 för, då kan jag lika gärna köpa nytt.

Naturligtvis gör Minolta bra kameror. Men du skrev i din fråga att du skulle "skaffa systemkamera, minolta dynax 5 såg först bra ut. Nästa steg blir en F80 eller eos 33".

Det låter inte ekonomiskt sunt. Poängen var att det är bra att välja märke redan från början. Att byta är dyrt.

Ok, nu har jag läst om ditt inlägg med lite mer god vilja i läsningen och förstår nog vad du menar :)

Du tänker alltså att nästa steg bland de kameror du tittar på nu är EOS 30/F80?

Då kan man ju tillägga att Dynax 7 också är en förträfflig maskin i "nästa steg"

Du skriver att du aldrig har använt en systemkamera tidigare. Mitt tips är att köpa en billig begagnad manuel kamera eftersom att då tvingas man att lära sig hur kameran fungerar och man måste vara lite mer aktiv istället för att låta kameran göra allt jobb. Jag har använt en manuel kamera i snart två år och jag har på så sätt fått reda på vilka funktioner som jag har saknat och kräver av nästa kamera som jag kommer att köpa och därför letar jag nu efter en ny lite mer avancerad kamera med just de funktioner som jag nu vet att jag kommer att behöva och jag bryr mig inte om vilket märke det är på kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto