Annons

Köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Hej!
Jag planerar att köpa ny kamera så fort som budgeten tillåter. Det här är min första egna kamera, och jag är inte speciellt bra på att fota, men vill lära mig.
Därför vill jag bara fråga om mitt "paket" kommer räcka för mig:

Nikon D50 18-55 kit
Nikkor 50/f1.8

Har läst att 50/1.8 är bra för porträtt, egentligen därför jag vill ha ett sådant.

Budget: Runt 10.000.

Kom gärna med förslag!

Tack på förhand

Till en början blir det kanon. När du vill ha en bättre normalzoom kan du ju fundera på Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED istället för kitzoomen. Lägg till en mellanringsats och använd 50mm f/1,8 om du vill pröva makro.

/Pontus

EDIT: Anders hann visst först! :)

Jag måste först och främst tacka för de snabba svaren! helt otroligt!

Jag har kollat lite på 18-70, men jag vet inte om jag skulle ha "användning" för det eftersom jag inte fotat mkt alls innan.

Det där med begagnat gillar jag inte heller, har råkat ut för lite tråkiga saker.

Jag kan itne alls mkt vad det gäller foto/kamera, därför vill jag fråga hur det där med mellanringar funkar. Hade varit kul att kunna köra lite macro.

Tack än en gång!

edit: sen var det det här med minneskort också, det blir lite mindre än 1000:-, men jag vill inte komma mkt över 10000, ska precis sluta gymnasiet och har inge megarika päron:D Därför tror jag att jag väljer 18-55 ist för 18-70

Senast ändrad:
Börja du med 18-55mm!
Mellanringar gör att nu kan gå närmare än närgränsen normalt tillåter, för att ta riktiga närbilder, sk makrobilder. Allt en mellanring gör är att öka avståndet till sensorn och de innehåller därför inga linser.

/Pontus

Jag har ännu en liten fundering, det här med filter. Det kommer väl inte med objektiven?
Vad behöver man för filter? räcker det med UV-filter?

Oftast använder man bara UV-filter som ett allmänt "skyddsfilter". Repar man frontglaset är det roligare att köpa ett nytt filter för några hundra än ett nytt objektiv för några tusen.

Sen finns det ju en massa andra filter, t ex ND-filter som används för att minska mängden infallande ljus vid t ex starkt solsken. Och så en fantastisk mängd färgade filter för olika effekter.

Börja med ett UV-filter är mitt råd, du kan alltid köpa mer efter hand.

Polfilter (polarisationsfilter) kan vara användbart för att ta bort reflexer, saturera färger, göra himlen blåare etc.

För landskap kan du någon gång behöva ett avtonat gråfilter som mörkar himlen, så att både himmel och hav/land blir rätt exponerade. I övrigt behöver du inga filter.

Det finns de som använder UV-filter som frontlinsförsäkring, men har du motljusskydd på när du fotar och objektivlock annars, och inte använder objektivet i sandstorm går det bra utan också. Det finns två skolor här. De som har filter på jämt och de som hatar filter. Alla filter kan ge reflexer och är jäkligt bra på att samla damm.

/Pontus

Pongu skrev:
Börja du med 18-55mm!/Pontus

Jag håller inte riktigt med. Om han nu har råd med 18-70 bör han ju satsa på det, då det av testerna att döm är bättre.

Det täcker ju dessutom samma område som 18-55, så han förlorar inget på det området.

Köper han 18-55 nu slipper han kanske att byta senare då han vuxit ur det. Det blir kanske billigare i längden med 18-70 iaf.

Jag tycker 18-70 är ett bra omfång. Vidvinkeln räcker till de flesta inomhusmiljöer, och till porträtt är det ofta bra att kunna vrida förbi 55-markeringen.

Om det blir några pengar över , så kan man hitta Sigmas 55-200 4-5.6 DC riktigt billigt begagnat.

Fast jag hade nog köpt en extern blixt före en massa objektiv... Inbyggda blixtar är sällan roliga.

Ertan skrev:
Det här är min första egna kamera, och jag är inte speciellt bra på att fota, men vill lära mig.

Med tanke på var du står håller jag inte med om investeringar på 18-70 eller ens ditt eget förslag om 50/2,8.

Vad senast nämndes om en blixt håller jag däremot absolut med om speciellt som du var intresserad av porträtt.
Du vill också lära dig något vilket kräver en blixt inomhus.
(Inbyggda räknar jag som "illa nödlösning" och inte som blixt när vi pratar porträtt)

Mitt förslag:
D50 m kittoptiken 18-55 (ca 7.000:)
Nikon SB-600 (ca 2.500:)

Inom budget och du kan skaffa andra grejer när du:
Vet vad du vill/har pengar/lärt dig mer.

Att nu hoppa på "porträttoptik" och "enligt test bra optik" tror jag är bortkastat för dig även om dessa optik även enligt mig är bättre.

Mitt förslag till utrustning ger dig vad du behöver just nu för att lära dig och grejerna är dessutom bra.

18-55:an är inte så himla pjåkig. 18-70:n är definitivt bättre och har man pengarna skulle jag hellre köpa den. 18-70:n är skarpare, mindre kromatisk aberration, ljusstarkare, större omfång och bättre bokeh. Den verkar dock ha en aning mer vinjettering, även om ingen av dem inte är de allra bästa där... Men... 18-55 är en rätt bra start ändå, även om suget efter "mer" antagligen antagligen kommer snarare om man köper 18-55:an.

För porträtt är 50/1.8 en vettig lösning som inte kostar så mycket pengar. Den ger möjlighet till kort skärpedjup och fotografering i befintligt ljus på ett helt annat sätt än 18-55:an och 18-70:n gör.
Jag är personligen inte så förtjust i blixt och det krävs en hel del kunskap för att inte få "blixtutseendet" på en bild tagen med blixt.
Jag skulle personligen vänta med blixten och ta bilder i befintligt ljus till en början iaf. För porträtt utomhus tycker jag den inbyggda blixten funkar rätt okej som upplätting, i de fall det behövs, även om en "riktig" blixt säkert ger bättre resultat om man kan sin blixtteknik.

dumbo skrev:
18-55:an är inte så himla pjåkig. 18-70:n är definitivt bättre och har man pengarna skulle jag hellre köpa den. 18-70:n är skarpare, mindre kromatisk aberration, ljusstarkare, större omfång och bättre bokeh.

Jo, det är ett mer eller mindre givet köp. Dra på en extra lins framtill som får ta eventuella smällar om ngt skulle inträffa.

Så har du ett bra objektiv som kommer att räcka långt.

schaki skrev:
Jag håller inte riktigt med. Om han nu har råd med 18-70 bör han ju satsa på det, då det av testerna att döm är bättre.

Det täcker ju dessutom samma område som 18-55, så han förlorar inget på det området.

Köper han 18-55 nu slipper han kanske att byta senare då han vuxit ur det. Det blir kanske billigare i längden med 18-70 iaf.
Du menar att han ska ta ett lån för att köpa ett objektiv han inte vet om han behöver? Han skriver ju att han väljer 18-55mm av ekonomiska skäl, väl medveten om att flera tycker 18-70mm är bättre, och det tycker jag är helt OK.

/Pontus

Re: Re: Köp av ny kamera

eljenmyr skrev:
Med tanke på var du står håller jag inte med om investeringar på 18-70 eller ens ditt eget förslag om 50/2,8.

Att nu hoppa på "porträttoptik" och "enligt test bra optik" tror jag är bortkastat för dig även om dessa optik även enligt mig är bättre.
Nu var det ett 50mm f/1,8 det handlade om. Jag tycker att det är självklart att komplettera en ljussvag zoom med en ljusstark normal så snart man har råd. Den är ju så fruktansvärd prisvärd att det inte är frågan om man ska köpa den utan när. Den kan användas i befintligt ljus, för kort skärpedjup, för makro med mellanring, för bilder där skärpan är helt avgörande. En lysande kombination av två mycket prisvärda objektiv IMHO.

Jag skulle hellre skaffa 18-55mm + 50mm f/1,8 än AF-S 18-70mm.

/Pontus

Tack för alla svaren!

Det där med att börja med en extern blixt är jag inte jättesugen på. Även om jag förstår att den inbyddga blixten verkligen inte är någon höjdare vill jag nog vänta med det.

"Ni" som förspråkar 18-70 (i mitt fall), tycker "ni" då också att jag ska köpa ett 50/1.8, eller bara ha ett 18-70?

Jag har som sagt inte fottat mycket alls, och jag tror inte att jag kommer känna nån större skillnad mellan objektiven, eftersom jag mest vill lära mig olika knep och teknik innan jag börjar lägga ut allför mycket pengar.

Varför kan inte alla tycka lika? skulle blivit så mycket lättare att bestämma sig då:D

Jag ska också tillägga att jag har en extern blixt hemma, även om den kanske inte är så jättebra.

Jag har ett 50/1,8 och tycker att det är ett riktigt bra objektiv, men jag använder det inte jättemycket eftersom jag tycker att den fasta brännvidden blir begränsande i längden.

Jag anser att ett bra zoom-objektiv är guld värt att ha. Därför tycker jag att du ska satsa på ett 18-70 redan från start. Sen kan du köpa ett 50/1,8 lite senare.

Att ha ett 18-70 är en riktigt bra start och du kommer kunna ta bra porträttbilder med den gluggen med, även om det inte går att få lika kort skärpedjup som men 50/1,8

Köpte ett 50/1,8 för några dagar sedan, och jag har inte ens funderat på att ta av det från kameran! Skitkul att fota med, och det är en ganska trevlig utmaning att fota utan zoom tycker jag. Kanske kan vara vettigt att "lära sig" det redan från början?
Men du kommer behöva en zoom också, jag menar bara att man kan uppnå större fotoglädje med en enkel fast optik ibland:)

Ertan skrev:
Varför kan inte alla tycka lika? skulle blivit så mycket lättare att bestämma sig då:D
Båda alternativen är bra men har för och nackdelar. Se det som att det blir kanon hur du än gör! Med 18-70mm behöver du sannolikt inte byta objektiv i första taget. Å andra sidan är kitobjektivet så billigt att du inte förlorar så mycket om du säljer det senare. Jag skulle velat ha ett ljusstarkt objektiv från början, dvs 50mm f/1,8, men det finns ju inga rätt och fel, bara åsikter.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto