Annons

Fota från flytring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Hej igen (på riktigt postar humör idag)

Eftersom jag har varit en flitig flugfiskare tidigare så har jag börjat fundera på om man inte skulle kunna använda en flytring med tillhörande vadare och simfenor som ett flytande gömsle för att fota sjöfågel mm.
Sjöfåglar är inte särskilt rädda för flytringen utan man kan oftast komma väldigt nära.

Man kan ju behöva modifiera flytringen så man får någon form av kamoflage som döljer överkroppen som är ovan vattenytan.
Men det borde nog inte vara så stort problem

Någon som har erfarenhet av detta ?
 

bive

Aktiv medlem
Har själv tänkt tanken men har inte riktigt kommit till skott. En sak som gör mig lite försiktig är risken att man tappar kamerautrustningen.

När det gäller överdelen av kroppen så har jag funderat på att helt enkelt dra ett kammoflagenät över huvudet för att se hur det funkar. Det är dock inte helt omöjligt att det räcker med att klä sig så att man matchar bakgrunden (ljusa kläder om det är vass, gröna om det är skog, etc) och sedan hålla sig väldigt stilla och hoppas på det bästa.

Ett annat, mer stabilt alternativ, är ju att man skaffar sig en liten pontonbåt som är bra mycket mer stabil, men som ger en större profil eftersom man i princip sitter helt ovan vattenytan i en sådan.
 

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Andreas K skrev:
Hej igen (på riktigt postar humör idag)

Eftersom jag har varit en flitig flugfiskare tidigare så har jag börjat fundera på om man inte skulle kunna använda en flytring med tillhörande vadare och simfenor som ett flytande gömsle för att fota sjöfågel mm.
Sjöfåglar är inte särskilt rädda för flytringen utan man kan oftast komma väldigt nära.

Man kan ju behöva modifiera flytringen så man får någon form av kamoflage som döljer överkroppen som är ovan vattenytan.
Men det borde nog inte vara så stort problem

Någon som har erfarenhet av detta ?
Hej

Har faktist vart på väg ett antal gånger men det har inte blivit av. Då vi har Kungsfiskare i Västerås (uppväxt där) under vintern så skulle det underlätta att komma ut i vattnet. problemet är att det är vinter och minusgrader och kan då vara ganska riskabelt att flyta omkring. Och anledningen till att det inte är någon is är ett varmvattenutsläpp i en liten hamn.
Men annars tror jag det är en bra ide .. sjöfåglar har ju en tendens att vara livrädda för allt som rör sig på land men inte bry sig speciellt mycket om båtar och annat som rör sig på vattnet.

Det är kul att se hur mycket ideer och funderingar det finns kring att försöka överlista djuren/fåglarna =)

/Nicklas
 

skrinnare

Aktiv medlem
Jag tror det kan funka mycket bra även utan camoflage. Min erfarenhet av att fotografera från kajak är att man kommer gott och väl in på lagom avstånd för 300mm innan fåglarna blir rädda. Det beror förstås lite på vad för fågel det är.
Verkar som sagt som om de inte är lika rädda för saker som flyter.
 

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Och fördelen med flytring är ju att man inte behöver paddla för att ta sig fram utan att man kan ta sig fram ljudlöst utan en enda rörelse som syns.

/Nicklas
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Vågar ni er ut på djupt vatten med flytring och kamerautrustningen? Har inte testat, men tanken känns inte helt bekväm. Hade nog velat känna lite dyig botten under fötterna. Men annars är det en mycket intressant idé, fast jag har mest spånat om en liten gummibåt som man kan ligga och fota från.

//Glenn
 

tumlaren

Aktiv medlem
En flytring kan väl vara ganska gungig att fota ifrån, såg i en gamalt nummer av fototidning en som gjorde en flytring av frigolit och säckväv över sej som camo. Jag tror att denna kompination är stablilare än en flytring. Vad jag kan komma ihåg så hade han gjort en sittsele av sadelgjord, men det måste finnas bättre grejor idag att använda.
Sven-Åke
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Skulle inte våga ta med mina kameragrejor i en flytring. Inte för att jag har tippat nån gång men det är ju onekligen mycket vatten omkring. Har för mig att det varit mycket drunkningar med dessa om jag nu inte blandar ihop det med fiske i forsande vatten där det är många som dött när de gått med stav och vadare.
Pontonbåt skulle jag gärna prova att fota ifrån med nån form av gömsle på. Dom ska vara ruskigt stabila och finns med stuvkorgar och även de som kan ha liten elmotor bak(!).
Men dom kräver en liten ekonomisk ansträngning.
Kikade på en på friluftsmässan för två år sedan som kostade ca 11.000:-
Kanske läge att kolla om dom kommit ner i pris, göra ett vinterklipp med lite tur.
Hobbex har haft gummibåtstyp fast i 3 lagers punkteringssäkert material men var slut när vi skulle ha en i våras. Rymmer 2 personer.
Edit:
En ponton båt har ju ett bra stativ att fästa ett ankare i också.
 

Andreas K

Aktiv medlem
Om man använder vattentäta påsar som används för att stuva saker i t.ex en Kajak så borde man kunna transportera ut kameran säkert skyddad från vatten.
När man väl är ute på vattnet så är man väldigt stabil och säker så jag tror inte det är någon risk.

Visst man får vara försiktig men det borde gå tycker jag.
Och som Niklas påpekade så kan man förflytta sig utan att det synns en krusning.
 

IngemarO

Aktiv medlem
Jan Töve har med framgång använt flytring. Det fanns bilder i Foto och Camera Natura (tror jag) men jag hittar tyvär inte mina ex just nu.
Lite svajigt men du kommer ner på rätt nivå med fåglarna.
Han hade gjort en konstruktion med en plywoodskiva ovanpå ringen och skruvat fast en kulled. Och så var det en kamoduk som han fällde över sig typ en suflett på en cabriolet.
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Det som oroar mig mest är att doppa kameran när man fipplar fram en annan glugg eller dylikt.
Blåser det så är det ruskigt jobbit att paddla med fötterna.
Hoppas det blir en rapport här om du går vidare med ide'n.
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Dom kostar 2500:- respektive 2000:- kompletta med fenor och pump. Flytringarnas rollsroyce, enligt säljaren, Fishcat kostar 2700:- komplett.
Kollade även sittposition och det blir lättare att paddla med en hög sittposition.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
FUNKAR PERFA

Att fota från flytring är ett väldigt spännade (om än ibland vingligt) sätt att fotografera. Har använt metoden från och till med ofta väldigt bra resultat. den spelande knipan i mitt album "bara fåglar" är ett exempel. 1/30 s klaras lätt vid vindstilla då det inte guppar. Jag återkommer i tråden med en bild av mitt tillbygge så får ni ett exempel på hur man lätt kan fixa kamot och stativfästet.

PS har varit ute på öppna havet i 6-7 m/s utan att blöta ner kameran, men svagare vind rekomenderas
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
(Jag har inte haft møjlighet att læsa de tidigare inlæggen,,bara så att det ær sagt:)



Flyting ær ingen direkt bra ide' enligt mig.

Man kommer inte i så lågt perspektiv som man kanske tror. Men det kanske inte alltid ær syftet?

Trygga ær de allt!

Jag skulle tænka ngr tankar men inte banga ur før att ta med prylar ut. Anledningen att jag inte gjort det ær att smidigheten ær væældigt liten, mycket minde æn vad man tror nær man inte navigerat en flytring. Man kan helt klart fixa en slags fixering av kameran men man blir helt kart ænnu mera låst. Handhållet kanske inte ær alternativiet?
Kraftig vidvinkel ær ofta heller inte ngt alternativ eftersom ringen ofta hamnar i førgrunden..

Min flytring som jag anvænder till fiske ær av V-typ och mycket stadig och trygg. Finns ingen chans att t.ex tippa en flytring æven om man provocerar starkt, ngt som många tror.

Om man inte har før syfte att hamna så lågt som møjligt eller vara så osynlig som møjligt så hade jag kikat nærmare på de så kallade pontongbåtarna som ær utvecklade flytringar som tagit steget mot båt. Dær kan man manøverera med suveræn kontroll och faktiskt också sitta torrskodd.

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Personligen så tror jag mer på att bygga en plattform før kameran att vila på på ytan,, så går man ned i vattnet och har bara axlar och huvud som sticker upp øver vattnet. Inget før djupa vatten såklart men længs vasarna så lær detta fungera bra på sina stællen dær bottnen ær fast osv. Inget før vågiga ytor heller men totalt sett øverlægset alla flytringar vad gæller flexibilitet och lågt perspektiv.

Har sjælv ingen sådan men har ett par olika skisser sedan ngr år.

Mvh Niclas,
 

Daniel Kangas

Ny medlem
1. Kul att se personer med fiskeintresse!

Flytringen är tillräckligt stabil att fota ifrån, ingen tvekan om det. Fishcat t.ex, helt utmärkt. Så länge det inte stänker upp för mycket vågor, och man inte fumlar och tappar kameran i vattnet, så ska det väl inte vara några som helst problem.. Och lär dessutom vara stadigare och säkrare än någon frigolitskiva att ligga på :) Om det är dybotten under eller inte gör väl ingen skillnad? Tappar du kameran är den körd i vilket fall. Grejen med flytring är väl att du skall kunna ta dig ut på djupare vatten än med vadare!

Kör på och glöm inte understället under neoprenbrallorna!
 
ANNONS