Annons

Restips Skottland

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Vi hade tänkt åka till Skottland en vecka i sommar. Turen jag tänkt är att åka från Glasgow norrut till Fort William och Inverness. Därifrån tillbaka söderut till Edinburgh och tillbaka till Glasgow.
Jag vill därför ha lite tips på "smultronställen" som man inte får missa. Jag är själv förtjust i dom där ställena och vägarna som inte alla andra åker till.
 

Magnuz

Aktiv medlem
Hej!

Gjorde själv den här resan i sommras i ca 4 dagar, ganska exakt den rutten, Glasgow/loch lommond/iverness/isle of skye/ loch ness/ edinburg och tillbaka.

Jag gillade naturen mycket och norr om glasgow vid Loch Lommond är det fint istort sett överallt, däremot tyckte jag loch ness och vägen ner mot Edinburgh var en transportstrecka mer eller mindre. det som var trevligt var alla små samhällen och som sagt naturen. Isle of skye tyckte jag var fint med atlanten rakt ut, men det var lite kyligt med atlantluften rakt in, men det var bara när man var ute vid kustbandet på kvällen. Ett tips är att skaffa boende tidigt, det finns mycket men det blir upptaget framåt kvällen, så att fixa något redan på dagen och sen komma tillbaka är nog ett tips. Maila gärna om du har nån mer fråga! Här är en bild.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/3ebc245862eb5a6bcb2643374e387146.jpg

/Magnus
 

Johan67

Aktiv medlem
Hej,

Jag bodde I Perth, norr om Edinburgh och arbetar i Skottland från och till. Du får gärna ringa mig på tel 0322-50424, efter 21 någon kväll. Det finns många otroligt vackra vägar om man har tid och undviker de större vägarna !

Johan
 

fhe

Aktiv medlem
Maxell skrev:
Vi hade tänkt åka till Skottland en vecka i sommar. Turen jag tänkt är att åka från Glasgow norrut till Fort William och Inverness. Därifrån tillbaka söderut till Edinburgh och tillbaka till Glasgow.
"Alla andra" åker förvisso där (har inte kollat på kartan om det finns något realistiskt alternativ till Fort William) men se till att ta vägen över Forth Bridges genom Glenn Coe-passet och ha gott om tid att stanna och fota. Schyssta vyer så det räcker och blir över.

Fort William är en fin liten by men under de dagar jag var där i somras bodde man praktiskt taget i ett moln så utsikten var inte fantastisk, iaf inte förrän man tog sig upp på Nevis Range

Passa också på att åka en tur med Sir Walter Scott på Loch Katerine, angenäm tur som tar en dryg timme (har jag för mig), om vädret är fint kan man få rätt många bra bilder på naturen runt omkring, fast kolla tidtabellen först, de kör bara två turer per dag och vägen dit är längre och slingrigare än man tror så man ska ha lite marginal (hittar ingen bra URL just nu men det måste finnas).

En bit söder (har jag för mig) om Inverness ligger Cawdor Castle, smaken är säkert som baken man jag tycker stället är värt ett besök. Gillar man militärhistoria finns det hur mycket gamla slagfält som helst att vandra på däromkring.

Edit: Missade att du tänkte ta vägen norrut från Glasgow, antar att du inte tar dig över Forth Bridges då, det är nog mer praktiskt om man kommer från Edinburgh.
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Åhh, Skottland, ja, dit kommer jag återvända. Kan inte annat än att rekommendera det andra också sagt. Vi hade grym tur med vädret senaste gången, lite duggande första dagarna, men resten av veckan var som svensk sommar. Men skottarna verkade lite tagna, det gick runt och tjatade att sånt väder händer inte i skottland typ... ;)

Isle of Skye är fint. Se till att hyra bil om du ska ta dig runt, buss-kommunikationen är katastrofal. Med bil fungerar det perfekt dock. Hela Skye har mycket att erbjuda. Norra som södra delarna.

Ben Nevis och Fort William har också en del vackra miljöer. Och gillar man att vandra finns en del att hämta.

Som Fredrik nämnde är Loch Katerine vackert, tog ångbåts turen första gången jag var i skottland 1998 på klassresa, men inte nu senaste gången 2004.


Har inte så mycket uppe, i bilder egentligen, bara dessa - http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=61930
 

Gip

Aktiv medlem
Otroligt vackert land.

Vi gjorde ungefär den rutten när vi var där för 2 år sedan.

Vi gjorde av med många tusen på Whiskey under vår resa i Skottland och vi hade tänkt åka tilbaka i år för att ta en ny vända och för at inhandla mer(...tyvärr blir det inte så eftersom UK har extremt dyra regler när det gäller att at med hundar och dom ska med på semestern i år ;))

Åker man dit ska man bo på B&B, folk är fantasktiskt trevliga och man bor fint till ett bra pris.

Jag är hemskt avundsjuk på dig ;)
 

Maxell

Aktiv medlem
Tack alla för fina tips!
Jag kanske ska tillägga att jag försökt leta tips på Internet, men det finns ju en sådan massa information att man knappt kan ta till sig det som finns. Trevligare med den typen av tips man får på det här sättet.

En ångbåtstur på Loch Katerine låter precis som min grej. Både Isle of Skye och Ullapol verkar intressant, men frågan är om vi hinner med det - verkar vara en bit att åka. Vi kommer nog att tillbringa 2 dagar i Edinburgh, med bl.a. ett långt besökt på Royal Botanic Garden.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har inte varit i Skottland själv, men jag kan ändå rekommendera ett besök på ön Islay.

Lagavullin, Ardbeg, Laphroag, Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich, Port Ellen och Bunnahabhain. Behöver jag säga mer? :D
 

Maxell

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jag har inte varit i Skottland själv, men jag kan ändå rekommendera ett besök på ön Islay.

Lagavullin, Ardbeg, Laphroag, Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich, Port Ellen och Bunnahabhain. Behöver jag säga mer? :D
Say no more...

Tanken på Islay har nog funnits, men det får anstå till en annan gång... tyvärr. Likaså ett besök hos min favorit, Highland Park på Orkney.

Appropå detta!
Någon som vet om brännerierna normalt är igång på sommaren. Jag kollade in Macallans hemsida, och enligt den så stänger dom i slutet av juni. Gör alla det?
 

Michael Eriksson

Aktiv medlem
Kan rekomendera att köra utefter kusten(östra) ner till Edinburgh och stanna gärna till i st Andrews, Perth, Sterling (fantastisk utsikt ifrån slottet) och ta god tid på dig. Innan Forth road brige norrifrån finns ett undervattens "museium" akvarie kanske är rätta namnet, hur som hällst kan vara kul att se. i Edinburgh har du the royal botanic garden som är värt att besöka och även zoo't och icke att förglömma slottet så klart.
Sedan lite sydöst Edinburgh finns ett högt berg (kulle) som man kan promenera upp på tror att det hette the Mound eller något liknade man kan köra en bra bit upp, fin utsikt över staden typ.
Ett annat tips är att du skaffar dig en bra vägkarta, det underlättar.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Maxell skrev:
Vi hade tänkt åka till Skottland en vecka i sommar. Turen jag tänkt är att åka från Glasgow norrut till Fort William och Inverness. Därifrån tillbaka söderut till Edinburgh och tillbaka till Glasgow.
Jag vill därför ha lite tips på "smultronställen" som man inte får missa. Jag är själv förtjust i dom där ställena och vägarna som inte alla andra åker till.

Jag var där två veckor i hyrbil nu i våras och måste säga att jag gillade kusterna ruggit mycket. Även om det generellt är långt ifrån så brutalt som det är tex i Lofoten.. Allt är större i Skottland även om Skottland heller inte är så stort:)

Kusterna på norra änden och Isle of skye är finifnt! Många småvägar att locka sig igenom..

Köp en bra! karta TIDigt i planeringsfasen..

Vad gäller Perth, Inverness mfl platser så tycker jag att de är rättså Sverigelika naturgeografiskt sett. Edinburgh är ju vackert med stort utbud av både ditt och datt... The Royal mile, hemlösa mm mm..



Kiltrock är ett klassiskt tips

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/512636.htm?set=lp

Fyren ML-246 vid Point of Neist, Isle of Skye är ett BRa tips.. Där hade JAg gärna spenderat lite extra tid..

Det gamla vackra slottet "Eilean Donan Castle vid Loch Duich" Är ett måste och passeras på väg mot Isle of skye..

Det lilla samhället Aviemore med "Cairngorm Mountains" ligger i de Skottska högländerna och är det enligt mig hetaste inlandstipset,,, ojoj så vackert där är!
Aviemore är en liten by där den naturrelaterade turismen/aktiviteterna utgår ifrån..
Där måste/behöver jag två veckor för att vara nöjd:)

Det var ngr tips..




Mvh Niclas,

Ps, för den sportfiskeintresserade så finns ju flugfiskets ursprung just där,, Spey River, River Dee osv osv osv,,,
Den kända naturfotografen Neil Benvie är ju Skotte och har fotat hela Skottland och bla runt Cairngorm moutains,, sök å se hans alster!!
 
Senast ändrad:

fhe

Aktiv medlem
Re: Re: Restips Skottland

Niclasfoto skrev:
Köp en bra! karta TIDigt i planeringsfasen.
Definitionen på bra karta är AA-kartorna med ringpärm, relativt prisvärda och värda varenda krona även om man köper dem i Sverige.
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jag har inte varit i Skottland själv, men jag kan ändå rekommendera ett besök på ön Islay.

Lagavullin, Ardbeg, Laphroag, Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich, Port Ellen och Bunnahabhain. Behöver jag säga mer? :D
Skulle vara Kilchoman då i så fall. Fast när vi var där för 1½ år sedan fanns bara en skylt där distilleriet skall ligga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kilchoman

Tur att det fanns andra sevärdheter på ön.. =)
 

Bilagor

WaterMelonMan

Aktiv medlem
.. och om du gillar Whiskey så kan du alltid passa på att stanna till i Inveraray (på kustvägen nordväst om Glasgow). Där finns, förutom det vackra Inveraray Castle, en välsorterad whiskeybutik. Som dessutom säljer på postorder till Sverige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inveraray
http://www.lfw.co.uk

Inte helt otänkbart att andra turister stannar till där dock, jag har själv gjort det på två av mina tre Skottlandsbesök.

Tipset är annars att hitta en bra vägkarta och sedan bara undvika dom stora motorvägarna. 'Riksvägar' med två- och tresiffriga beteckningar brukar vara finfina att fara på och landskapet i nästan hela Skottland är underbart.
 

fhe

Aktiv medlem
WaterMelonMan skrev:
(jag var där första gången 1997), och verkar seriös.
Jo, det är ju ett klassiskt "rastställe", jag tänkte inte så mycket på dem som på hur bra postorder av alkohol-haltiga drycker fungerar därifrån, där finns det ju andra aktörer med i leken som kan ha synpunter :)
 

Norfen

Aktiv medlem
Skottland

Var en vecka på skye i somras och även om du inte skall dit så kan jag ge ett par erfarenheter från vår tur.

Om du vill fota åk inte för långt var flera dagar på samma ställe då hittar du motiven och ljuset. se lite mycket istället för mycket lite.

Niclas tips om Kilt rock och Neist Point kan jag varmt rekommendera.....kommer nog att bara åka till neist point när jag åker dit nästa gång.

Mvh

Martin
 

milansfoto

Aktiv medlem
Nu har jag inte hunnit besöka Skottland ännu, men när jag väl ska dit kan denna sajt bli nyttig;
http://www.visitscotland.com/se/
Verkar vara en enkel och bra sajt med tips och idéer kring en resa dit!
För mig finns det ett par mål;
Se på fotboll (Celtic! Gärna mot Rangers)
Besöka destillerier (kanske åker "the great whisky trail").
Koppla av och glömma vardagen!
/Mlan :)
 
ANNONS