Annons

Fotografera secret box (morgongåva)

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Jag har sökt en del här i forumet efter fotografering av secret box dvs. sensuella/passionerade bröllopsbilder som bruden ger brudgummen i morgongåva. Ett exempel på bilder: http://65.23.142.180/Brigitte_2/html/secretkBox.htm

Tyvärr har jag inte hittat någonting just så därför startar jag denna tråden där vi förhoppningsvis kan få ihop lite matnyttigt om detta ämne.

Posta gärna bilder eller länkar till bilder som man kan få inspiration ifrån. Har du erfarenhet av ämnet så dela gärna med dig av dessa t.ex. förslag på var man fotar denna typ av bilder, är det något speciellt som man bör tänka på, hur får man modellen att känna sig bekväm framför kameran etc.
 

wiwi

Aktiv medlem
För information bara:
Brigitte äger namnet i rubriken - dvs det är hennes varumärke som hon köpt och får därför inte användas av oss andra. Särskilt inte på hemsidor, prislistor och annat...
Morgongåva går bra men inte "s.....b.."



Jag har några bilder här om det kanske kan hjälpa något.

http://www.wiwi.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=93211

Lycka till

mvh wiwi
 

Novio

Aktiv medlem
wiwi skrev:
För information bara:
Brigitte äger namnet i rubriken - dvs det är hennes varumärke som hon köpt och får därför inte användas av oss andra. Särskilt inte på hemsidor, prislistor och annat...
Morgongåva går bra men inte "s.....b.."



Jag har några bilder här om det kanske kan hjälpa något.

http://www.wiwi.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=93211

Lycka till

mvh wiwi

Det var som sjutton, vilken sjuk grej egentligen. Lite skumt dock att hon inte gör reklam för det på sin hemsida och använder konceptet. Vill man ha bevis är det bara att söka på secret box på http://www.prv.se/vmi/

Tack för informationen och bilderna!
 

tiq

Aktiv medlem
Novio skrev:
Det var som sjutton, vilken sjuk grej egentligen. Lite skumt dock att hon inte gör reklam för det på sin hemsida och använder konceptet. Vill man ha bevis är det bara att söka på secret box på http://www.prv.se/vmi/

Tack för informationen och bilderna!


Om hon registrerat secret box som varumärke och inte använder ordet (och inte aktivt sätter dit andra som använder hennes varumärke) kommer hon förlora varumärket. (precis som med Thermos och massa andra saker)

Wiwi: Det går jättebra att skriva secret box på hemsidor, så länge du inte marknadsför dina egna fotografier under det namnet. Hur skulle man kunna diskutera om man inte får skriva saker som canon, coca cola osv.

Hur skulle världen fungera om någon kunde äga ett ord och andra inte fick använda det?


(Ursäkta att det blev lite off topic)
 

wiwi

Aktiv medlem
Tja, jag blev lite försiktig när någon tydligen diskuterat på bröllopstorget eller liknande sida att de varit hos mig och fotat just s....b...

Fick mail från B. ett långt förklarande mail att det var hennes varumärke och inte fick användas av andra. Nu hade jag inte gjort det för det fanns inte med bland mina grejer men där stod det att hon skulle, som du skriver "sätta dit mig" om jag gjorde det.
Däremot fick jag använda andra ord som morgongåva och liknande.

w
 

tiq

Aktiv medlem
wiwi skrev:
Tja, jag blev lite försiktig när någon tydligen diskuterat på bröllopstorget eller liknande sida att de varit hos mig och fotat just s....b...

om det var någon annan som refererade till dina bilder som secret box så har ju inte du gjort något fel.

Det enda du inte får göra som fotograf är att använda ordet när du marknadsför dina (foto)tjänster.
 

henrik.f

Aktiv medlem
Jag vet inte om det finns ett allmänt vedertaget namn för detta fenomen men det jag stött på är FYEO (For Your Eyes Only).
 

mange78

Aktiv medlem
Verkar ju lite sjukt hela den här grejen med morgongåva faktiskt. Finns säkert nån fin tradition bakom det, men finns det nåt mannen ger hustrun? Bara undrar liksom... Inte så insatt i bröllopsterminologin!
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Verkar ju lite sjukt hela den här grejen med morgongåva faktiskt. Finns säkert nån fin tradition bakom det, men finns det nåt mannen ger hustrun? Bara undrar liksom... Inte så insatt i bröllopsterminologin!
Saxat ur NE.se:

Brudgummens gåva till bruden på morgonen efter bröllopet.

Gåvan utlovades enligt landskapslagarna redan på fästningsstämman, när äktenskapsavtalet slöts mellan kvinnans målsman, giftomannen, och fästmannen. Den kunde bestå av såväl fast som lös egendom och var hustruns enskilda egendom, men den förvaltades av mannen och utbetalades först vid hans död som en form av änkeförsörjning. Enligt stadslagarna utgick den endast om hustrun barnlös överlevde mannen.

I Magnus Erikssons stadslag och i Magnus Erikssons och Kristofers landslagar infördes maximibelopp för morgongåva av hänsyn till mannens arvingar. Under 1600-talet uppfattades inte längre adelsmännens morgongåvor som gåvor med full äganderätt för hustrun utan endast som gåvor med nyttjanderätt för den efterlevande hustrun för tiden från mannens död till hustruns död. Jordegendom återgick därefter till mannens släkt medan övrig egendom fördelades enligt då gällande arvsregler.

[...]

Morgongåvan var enligt lagen obligatorisk. Med införandet av lika arvs- och giftorätt för man och kvinna 1845 infördes samma villkor för åtnjutandet av morgongåva på landsbygden som tidigare gällt i städerna, dvs. endast barnlösa änkor fick njuta avkastningen av morgongåva.

Då hustru genom 1920 års giftermålsbalk erhöll arvsrätt efter mannen, om det inte fanns några bröstarvingar eller adoptivbarn, avskaffades morgongåveinstitutet
 

ulltand

Aktiv medlem
wiwi skrev:
...Brigitte äger namnet i rubriken - dvs det är hennes varumärke som hon köpt och får därför inte användas av oss andra. Särskilt inte på hemsidor, prislistor och annat...
För hennes kunder, som vill köpa en sekretlåda, vad ska då de göra?
Att viska lär inte duga, skriva får de enligt dig absolut inte göra. Bokstavera? Hitta en skylt de kan peka på?
Måste vara skitjobbigt för båda kund och säljare.

Eller är det bara så att ingen annan får använda det som ett namn på sin egen produkt?
 

wiwi

Aktiv medlem
Bara så att andra inte ska använda det.
Det är hennes namn på sin egen produkt, andra som vill göra liknande produkter får ge dessa egna namn.
Kanske inte så konstigt ändå - vill man göra bilar så kan man göra det, men man kan inte döpa dem till tex volvo....
w
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Hmmm... jag lyckas då inte hitta någon information om att det finns ®-registrering på hemsidan.
 

pareli

Aktiv medlem
Finns det något mer unket än en "morgongåva", oavsett om den kallas sekretlåda eller inte...?
Om jag skulle få en serie halvporriga bilder av min nyblivna fru på morgonen efter bröllopet skulle jag ta ut skilsmässa direkt.
 
Senast ändrad:
ANNONS