Annons

Fattning minolta 800 och Dynax 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

pastorbjorn

Avslutat medlemskap
Hej! Två frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med:
1. Passar ett objektiv Tokina 75-300, som har passat en Minolta 800 (SI?)(analog), en Dynax 5d?

2. Jag har lånat ett gammalt Soligor 500mm av en kompis. Den passar inte till Dynaxen. Går det att kovertera typ. Finns det någon "mellanring" som kan "gänga ihop" de olika fattningarna? Han har kört detta analogt.

Oerhört tacksam för svar!
/Björn

Hej Björn!

pastorbjorn skrev:
Hej! Två frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med:
1. Passar ett objektiv Tokina 75-300, som har passat en Minolta 800 (SI?)(analog), en Dynax 5d?

Det borde passa rakt av.

2. Jag har lånat ett gammalt Soligor 500mm av en kompis. Den passar inte till Dynaxen. Går det att kovertera typ. Finns det någon "mellanring" som kan "gänga ihop" de olika fattningarna? Han har kört detta analogt.

Beror nog på vad objektivet är gjort för för fattning. Om det är Pentax skruvfattning ("M42") så finns det adaptrar, där ingen optik behövs. Vet inte exakt vilka olika fattningar som det går att göra sådana för till Minoltas autofokusfattning. Till andra kan det också finnas konvertrar, i så fall antingen med någon optik inbyggd, eller så kan man inte fokusera på oändligheten (det senare alternativet är kanske inte så roligt med ett 500mm).

Oerhört tacksam för svar!
/Björn

mvh
Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto