Annons

Trådlös anslutning av Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristofanes

Aktiv medlem
I min bostad har jag ett trådlöst bredband. Jag äger också Nikon Capture, och med det kan jag köra kameran (D100) fjärranslutet, så långt som USB-kabeln räcker. Jag kan köpa ytterligare USB-kablar upp till max 20m, men de kablarna med inbyggd förstärkare kostar 500 kr/st för 5m och det känns som en gammal och begränsad teknik.

Jag vill sätta en trådlös USB-adapter i kameran och nå den över mett hemdatanät. Alltså en PC i mitt rum med Nikon Capture och som kommunicerar trådlöst med kameran.

Jag har frågat om något liknande här tidigare, men då fanns det ingen erfarenhet att få del av.

Någon som vet någon lämplig produkt? Underlättas någonting om jag iuppgradera från D100 till D200?

Min tillämpning är att sätta kameran utanför ett fågelbo. När jag från mitt arbetsrum i hemmet ser attföräldrafåglarna närmar sig trycker jag Enter och får en fin familjebild. Avståndet till det speciella fågelboet är ca 10m, men jag har en annan liknande tillämpning där avståndet är 50 m.

Jag kan också tänka mig att trigga kameran automatiskt. En fågel bryter en IR-stråle, detta meddelas min fasta dator som beordrar ett kameratryck. Varje tips tas emot tacksamt.

Jag kan löda men föredrar grejer som jag kan köpa hos SIBA eller ELFA.

Vad är det som gör att det behövs en dator till den applikationen? Vore det inte enklare att bara fixa en IR-utlösare som utlöser kameran direkt? Skulle du göra det så behöver du i och för sig vertikalgreppet till D100 för att få ingång för elektrisk fjärrutlösare.

Med D200 finns fjärrutlösaruttaget som standard. Dessutom kan man köpa WT-3 som tillbehör för att köra kameran över trådlöst nät.

Tack för att du svarar, Du svarade också på en tidigare liknande fråga och pekade på att Capture hade funktioner som jag behövde, nämligen färdigt för intervallfotografering.

Jag googlade litet. WT-3 verkar inte finnas på riktigt, men jag hittade ett pris på 18 tkr. Är det rätt så känns det tungt.

Jag vill ha en adapter för 500 kr, och jag nöjer mig med USB-1 hastighet, det är väl det som D100 ger.

Har du något förslag på lämplig IR-modul?? Jag tycker det är smidigt att sända till mitt datanät, men det är kanske överkurs för rimligt prissatta IR-detektorer. Då slipper jag dra kabel till datorn och för min gamla D100 är det inte lönt att köpa något vertikalavtryck.

tack för svar!

Jag har aldrig hört talas om något tillbehör som ger USB över radio (vilket naturligtvis inte behöver betyda att det inte finns). Det som finns är ju adaptrar mellan USB och trådlöst nätverk, men då måste det ju finnas en USB-värd, en dator, i bägge ändar. Så skall du kommunicera med en dator är det nog kablar med förstärkning som gäller.

Förlängningen behöver nog inte kosta 500 kr per 5 m, det finns ju såna som går över nätverkskabel och klarar 25 m.

Ett enkelt bygge skulle ju kunna utgå från en sån här där man byter ut lysdioden mot ett halvledarrelä och kopplar in en lämplig IR-lysdiod som sändare. Vet dock inte hur känsligt det blir med avstånd och vinklar.

ANNONS
Götaplatsens Foto