Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Macro, är 1:1 alltid 1:1???

Produkter
(logga in för att koppla)

isaacnicolaj

Aktiv medlem
Hej alla glada fotointresserade!

Har en tid funderat över detta med macro och sensorstorleken på en digital systemkamera. Om jag på min Canon 350D hänger en EF 100/2,8 Macro så motsvarar ju bildutsnittet vad en 160mm optik ger på min analoga EOS5. Frågan är nu hur jag beräknar Macro??? Optiken ger ju avbildningsskala 1:1 i småbild med negativ 24*36mm, men min 350D har ju en bildsensor på endast ca. 15*22mm??? Blir det med denna optik MER eller MINDRE macro??? Och hur räknar jag på det???

Ett macroobjektiv som ger 1:1 ger dig alltid 1:1 oavsett sensor/film format. Med 1:1 menas att 1 mm av verkligheten avbildas som 1 mm på din film/sensor. (oavsett dess storlek)

Med ett macro 1:1 avbildar du lika stor del av verkligheten som sensorn/filmen är stor.

detta stämmer visserligen, men....

Visst är det som du förklarar. Hänger jag gluggen på min EOS5, så avbildar optiken t.ex. en skalbagge som är 36mm lång och 24mm bred och denna fyller då negativet till fullo och om jag hänger den på min EOS350d så kan jag få en skalbagge på endast 22-15mm att helt fylla bilden. Vad jag menar är följande... om jag vill ha ett objektiv på min EOS5 där en skalbagge på 22*15mm fyller ut hela negativet 36*24mm, vad skall jag då ha för avbildningsskala??? Eller om jag vänder på det... jag vill ha tag i ett optik där jag vid minsta närgräns fyller ut min 350d sensor med en skalbagge på 36*24mm.... Vad skulle den optiken "heta" till min 350d 1:1,5 eller 1:1,3 t.ex. ???

För att avbilda 36 mm av verkligheten på 22 mm behöver du macro 22:36 = 1:1,6 alltså inte fullt 1:1 men mer än 1:2.

Och då ser du att 1.6 - som är din förlängningsfaktor - återkommer :)

ANNONS