Annons

Hjälp med val av Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

asbury_park

Ny medlem
Jag gissar att de flesta i detta forum har jättebra systemkameror, det har dock inte jag.. men:
Jag har en Konica minolta Dimage Z3:a och ska köpa till en vidvinkellins till denna. Problemet är att jag inte vet vad som är bäst.
Då jag tittar på ebay så finns det 0.42x upp till 0.72x... Som jag har förstått så är det mer vidvinkel ju lägre numret är. Någon som kan hjälpa mig bena ut detta?

Vet inte riktigt vilken hjälp du vill ha men det är som du säger, multiplicera din brännvid med converterns tal och du får din nya brännvidd, som en teleconverter fast du går på andra hållet.

Kompaktare har ju lite andra brännvidder än slr:er så det kan vara lämpligt att översätta till 35mm:s ekvivalent.

/Patrik.

Det är det där som är problemet. Jag kan absolut ingenting. Någon sa att det var si och så, men någon annan sa att det inte var så. Så det jag hoppas på är att någon kan berätta för mig vad t.ex 0.42 innebär, och om det ger mer vidvinkel än t.ex 0.72.
Om jag förstår ditt svar rätt så får man mer vidvinkel med 0.42?

Ja... Din Z3 har ju motsv. 35mm i vidvinkelläget. Med en 0.42x konverter så multiplicerar du 35 med 0.42 och får då 14.7. Då får du alltså en brännvidd motsvarande 14.7mm. Med en 0.72x konverter så får du då motsv. 25.2mm.

Du får alltså mest vidvinkel med 0.42x-konvertern, men gissningsvis ger den åxå sämre bildkvalitet i form av mer aberrationer och mer distortion.

ANNONS
Götaplatsens Foto