Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mest prisvärda telezoomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pson

Medlem
Har tänkt att införskaffa ett telezoom-objektiv, och vill gärna att det ska vara så "slimmat" som möjligt utan att det ska märkas alltför mycket på skärpan för den skull. Nu vet jag att det inte är en ekvation som går hand i hand, men till den mån det är möjligt. Det är i alla fall dessa fyra kandidater jag tittat på. Då är bara frågan vilken som erbjuder bäst bildkvalitet kontra storlek? Har försökt leta recensioner på nätet men inte hittat något speciellt.

* Canon EF 55-200 II USM
* Canon EF 75-300 III USM
* Canon EF 90-300 USM
* Canon EF 100-300 USM

Tack på förhand!

// Pierre

Jag har 100-300 USM och är nöjd med den. Den är lite dyrare än de andra, men har äkta ringformad USM.

Annars ska du inte glömma Sigma 70-300 APO. Hittade mitt Canonobjektiv förmånligt på en auktionssite, annars skulle det ha blivit en sån. Tror nog bildkvaliteten är ungefär samma på alla telezoomar i denhär prisklassen.

Jag har ett 100-300 men har inte provat de andra, så jag kan bara tala för detta.

Jag är inte nöjd. jag tycker det är oskarpt på alla bländare, även f/11 och f/16, men det beror ju på vilka krav man har:)
Ringformad USM märks inte, den hänger med hyfsat på en bild av kanske 20 när jag fotar flygande fåglar, även när de flyger långsamt.

Den kom med när jag köpte kameran och det enda positiva jag kan hitta med den här gluggen är begagnatpriset, och att den är lätt.

Mvh Hampus - som var tvungen att klaga lite efter en tur med just denna glugg:)

Titta närmare på Sigmas 100-300/f4 också, den är ruggit bra, troligen Sigmas bästa objektiv.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto