Annons

Fota rött?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larzolov

Ny medlem
Hej på Er!
Jag brukar roa mig med att fota blommor, gärna närbilder. Men så fort jag ska fota röda blommor så tycker jag det blir svårt. Det blir mest en röd blaffa. Konturerna i blomman blir dåliga. Finns det några kända problem med rött eller är det mig det är fel på?

Jag fotar med en Nikon D50.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det beror på att bilden är överexponerad eller har för hög färgmättnad. Den röda i bilden slår i taket så att säga. Det är bara den röda kanalen som blir överexponerad.
 

johanu

Aktiv medlem
Histogrammet visar bara grön kanal tror jag. Då kommer det röda att överexponeras och frätas ut. Vet dock inte om ljusmätaren mäter alla färger lika.

För att få till det kan du underexponera bilderna lite.

/Johan
 

Tobiasl

Aktiv medlem
Rött ligger definitivt inte nära svart vad gäller våglängd. Detta eftersom svart inte är en färg utan frånvara av ljus, ta godtycklig färg och vrid ner ljusstyrkan till 0 så får du svart.

Däremot är många blommor mörkt röda vilket i sig gör att exponeringsmätaren blir lurad. Man har inte samma problem med ex. gula blommor eftersom det inte finns någon någon "mörkgul" färg, även förhållandevis mörka gula färger är ljusa.

Det finns en del att läsa om detta i Michael Freemans "Colour".
 

stefohl

Aktiv medlem
Larzolov skrev:
Hej på Er!
Jag brukar roa mig med att fota blommor, gärna närbilder. Men så fort jag ska fota röda blommor så tycker jag det blir svårt. Det blir mest en röd blaffa. Konturerna i blomman blir dåliga. Finns det några kända problem med rött eller är det mig det är fel på?
Detta är ett färghanteringsproblem. Kameran har ett stort färgomfång, betydligt större än den färgrymd som de flesta kameror är inställda på att konvertera till, sRGB. Prova med att fotografera i råformat och konvertera sedan till Prophoto RGB, så ska du se att konturerna finns kvar.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tobiasl skrev:
Rött ligger definitivt inte nära svart vad gäller våglängd. Detta eftersom svart inte är en färg utan frånvara av ljus, ta godtycklig färg och vrid ner ljusstyrkan till 0 så får du svart.

Däremot är många blommor mörkt röda vilket i sig gör att exponeringsmätaren blir lurad. Man har inte samma problem med ex. gula blommor eftersom det inte finns någon någon "mörkgul" färg, även förhållandevis mörka gula färger är ljusa.

Det finns en del att läsa om detta i Michael Freemans "Colour".
Visst är svart inget ljus.
hmmm.. Då borde det vara så att rött stjäl mycket ljus.
Kan det låta bättre?

Just det, LJUSmätaren blir lurad eftersom den normalt inte känner färger.
Gult reflekterar mer ljus och därmed blir mätaren inte lika lurad.

Och det är inget digitalt hokus pokus med färgkanaler, problemet är kännt sedan kopiatorernas barndom.
 

stefohl

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Och det är inget digitalt hokus pokus med färgkanaler, problemet är kännt sedan kopiatorernas barndom.


Hur kan det då komma sig att jag får bra resultat när jag fotograferar i råformat och konverterar till Prophoto RGB? Problemet är helt enkelt att de färger som blommorna har är så intensivt röda att sRGB inte kan återge dessa nyanser.

Stefan

P.S En kopiator är inte färgkänslig, det är en digital kamera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Hur kan det då komma sig att jag får bra resultat när jag fotograferar i råformat och konverterar till Prophoto RGB? Problemet är helt enkelt att de färger som blommorna har är så intensivt röda att sRGB inte kan återge dessa nyanser.

Stefan

P.S En kopiator är inte färgkänslig, det är en digital kamera.
Så SRGB har alltså en mindre färgrymd.
Kan det också vara som så att råformat ger dig en större exponeringslatitud?

Sedan kan ni faktiskt ha rätt i att Nikonkameror läser färger. Jag har inte läst en kameratest på säkert 4-5 år.
F5 var den första som kunde läsa färger men jag kan inte påstå att det påverkar ngt nämnvärt.
Däremot har jag anat ngt när det är MYCKET av en färg i bild, framförallt röda stugväggar.
Den funktionen kanske finns i D50?
Övriga tillverkare kanske också har det idag?

Normalt är annars en kamera ljuskänslig inte färgkänslig.

Jo det finns färgkänsliga kopiatorer och de har problem med rött/svart. Men annars har du helt rätt.

Däremot styrs gråtoner i kopiatorn och den har mycket svårt att urskilja en röd yta i svart & omvänt. Kopian blir ofta svart på en billigare kopiator i det fallet.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
En ljusmätare ser normalt inte färger, bara ljus.
Rött ligger nära svart våglängdsmässigt.
Därmed har ljusmätaren lurat dig till en överexponering.
Nikons nyare exponeringssensorer mæter æven færg, men det verkar inte hjælpa i detta fallet.
 

stefohl

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Så SRGB har alltså en mindre färgrymd.
Kan det också vara som så att råformat ger dig en större exponeringslatitud?
sRGB är den minsta av de färgrymder man normalt sett arbetar med, den har ett betydligt mindre färgomfång än en normal DSLR.

Stefan
 
ANNONS