Annons

Trasig bildfil och halvpanik..

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Inte alltid topp att jobba i sista stund, men jag sitter med en grej som ska vara klar i morgon (eller idag närmare bestämt) och har bildfiler jag tagit mot i mailen. Två av filerna (tiff) går inte att öppna och meddelandet är att de är korrupta.

Finns något sätt att reparera? Något jag kan försöka alls då de inte går att öppna i något av mina program (eller i webläsare.) Har CS2, men skulle även jobba med filerna i Illustrator.

All hjälp är guld värd.

(testat öppna i PS, iView media pro, iphoto, webläsare mm.)

PS. förresten har det blivit svårt att välja kategori här i "efter exponeringenforumet." Fanns ingen som var bättre till denna frågan, men jag inser att PS kanske inte var ultimat det heller. DS

Senast ändrad:
Testa att göra en kopia av bildfilen, Döp om den till något helt annat och med med punkt och tif
Har du tur kan detta hjälpa. ex trasigbild.tif
Se om Photoshop kan starta och läsa den.
Mikael

Tack för tips, men tyvärr. Har testat med att både ändra bara namn och även med att ändra både namn, ändelse men utan att det gick.

Antar att det bara är att ställa klockan på tidig och ringa företaget för nya timmen innan deadline då?

Irfanview är en fantastiskt bra (och gratis!) bildläsare. Den har räddat korrupta JPEG-filer åt mig flera gånger. Ladda ner den och ha i verktygsboxen, eländet kan ju hända igen
Hämta och läs här: http://www.irfanview.com/
Here's Luck!
Us

Sonnaren skrev:
Irfanview är en fantastiskt bra (och gratis!) bildläsare. Den har räddat korrupta JPEG-filer åt mig flera gånger. Ladda ner den och ha i verktygsboxen, eländet kan ju hända igen
Hämta och läs här: http://www.irfanview.com/
Here's Luck!
Us

Håller med föregående, när jag började läsa tråden var det första som kom i mina tankar - Irfanview. Är ett i högsta grad potent program som är undervärderat. Speciellt efter en test i en fototidning nära dig! Ibland kan man ju kräva att testaren sätter sig in i programmet.

/ Jan-Olof

lottawe skrev:
Inte alltid topp att jobba i sista stund, men jag sitter med en grej som ska vara klar i morgon (eller idag närmare bestämt) och har bildfiler jag tagit mot i mailen. Två av filerna (tiff) går inte att öppna och meddelandet är att de är korrupta.

99% av sådana fel beror ju på att inte hela filen tagits hem. Du kan inte få dem att skicka bilderna på nytt.

För när jag har lyckats öppna sådana bilder är de ofta oanvändbara i alla fall. Delar av bilden finns inte med, informationen ligger huller om buller eller andra sådana fel. Så även om du får upp dem är det ju inte säkert att det går att använda dem.

Stefan

Tack för alla tips. Jag fick nya överförda till mig i morse så jag hann trots att jag slopade en del av nattjobbandet. Tror också det var något som hänt vid överföringen eftersom samma filer (från avsändaren) funkade när jag laddade ner den som zip sen.

ANNONS
Götaplatsens Foto