Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Snabbkommando för att ändra blandningsläge

Produkter
(logga in för att koppla)

darwin

Aktiv medlem
Nån som vet vad det är för snabbkommando i svensk CS2 för att cirkla mellan olika blandningslägen? I engelsk CS2 kan man göra detta med shift och "+".

/K =)

hmmm... nä - det funkar inte =( glömde visst att skriva att jag kör mac. det kanske kan ha nåt med saken att göra. men tack ändå

Jag kör också mac och här fungerar det... Vilken tangentbordsuppsättning använder du? Jag kör "Svensk pro". (det står "PRO" under den svenska flaggan i menyraden)

Mvh
Eva-Teréz

Ok. Ytterst märkligt. Jag kör också svensk pro och det funkar inte för mej. Skumt.

/K =)

Shift och "+" och "-" på numeriska tangentbordet funkar för att bläddra fram och tillbaka i blandningslägen.

Tack Mattias Karlsson för det!

/K =)

E-T skrev:
Efter lite testande hittade jag det :)

Shift 0 (noll)

Mvh
Eva-Teréz

Hmm... det funkade! Jag ryckte ut mitt externa tangentbord och satte i det igen så funkade ditt kommando. Skönt att ha ett kortkommando som även funkar på powerbooken som inte har numeriskt tangentbord..

Tack för hjälpen!

/K =)

Kom till jobbet nu och upptäcke att inget av dessa kortkomandon först fungerade på min G5:a, hade förut testat på min PowerBook G4.

Testade lite till och tror nu att jag kommit på hur det fungerar:

För att växla mellan olika blandningslägen på ett justeringslager kan man använda shift 0 eller shift + / shift - på det numeriska om man samtidigt inte har valt något av verktygen i den andra gruppen i verktygspaletten (pensel, sudd, pjatt...)

Om man däremot har valt något av verktygen i den andra gruppen i verktygspaletten så kan man använda
shift + / shift - på det numeriska för att ändra mellan blandningslägena för verktyget. (men om man trycker shift 0 här ställer man flödet på penseln till 100%)

Mvh
Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto