Annons

Vattenstämpel i Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiasp89

Avslutat medlemskap
Tjenare.
Jag har nyss beställt mig en Canon EOS 350D, och nu är jag typ beroende av en vatten stämpel. Har sett att vissa lägger in en personlig vattenstämpel på bilden, trodligen med photoshop. Finns det sånna man kan ladda ner? Eller hur får man tag på en personlig vatten stämpel. Är dessa gratis?
 

mattiasp89

Avslutat medlemskap
ja precis så. Behöver inte vara med skrivstil, bara det är en vatten stämpel. Vet du vart man kan få dag på dessa?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Hehe... all text har jag skrivit sjäkv i photoshop p åett transparant lager, sparar sedan i TIFF så att det itne blir vitbakgrund som Jpeg gör. Sedan drar man bara över texten till den bild man vill ha.

Skrivstilen där det står "Karl B." har jag gjort själv.

skriv på ett papper, hyfsat stort, elelr lite större än normalt. scana in i datorn alt fotografera av den.

redigera i photoshop, bla maska ur den och föröver till ett transparant lager. Men man brukar få pilla lite med fylla i färge och ta bort lite fula saker.. men det ger sig självmant.. allt som allt tog det kanske 15 minuter att göra skrivstilen
 

mattiasp89

Avslutat medlemskap
okey okey.. så jag sparar typ min vattenstämpel eller vad man ska kalla det för i TIFF med genomskinligt bakgrunds lager?:)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jao... öppna photoshop, välj nytt. där anger du lite storlekar på dokumentet osv och bla kan du välja om du ska ha vit eller transparant bakgrund.

sedan så skall detsparas endera i PSD eller TIFF inget anant eftersom do mandra formatet gör det till ett lager med vit bakgrund och då får du en vit bakgrund över bilden... inte trevligt.

sedan kan du välja hur transparant texten skall vara i lagerpaletten när du dragit över texten till bilden. titta riktigt noga på min bild så kanske du ser att den är lite genomskinlig!
 

mattiasp89

Avslutat medlemskap
Jo jag ser att den är lite genomskinlig. Men jag får tacka så mycket för tippset=) Ska exprimentera lite med olika stilar och så=) Tack än en gång=)
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Jag har gjort en vattenstämpel i Photoshop.. sparat den med transparent bakgrund i ,png format och har ett program som infogar vattenstämpeln på de bilder jag väljer Alternativt en mapp i taget... Smidigt :)
 

darwin

Aktiv medlem
Tips annars är att göra som jag och lägga in din signatur som en pensel i Photoshop. Funkar ypperligt att bara "stämpla" dina bilder då och så kan du ställa storleken genom att ändra storlek på penseln. Lägg den på ett eget lager så kan du även justera opaciteten.

Skriv din signatur på ett papper och scanna in eller skriv den direkt om du har en wacomplatta.

Under menyn "Redigera" så väljer du "Definiera penselförinställning..."

Snipp snapp så har du en egen högst personlig pensel längst ner i listan under dina penslar. (I alla fall är det så man gör i PS CS2)

/K =)
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Det var en mycket smart idé.. men då kan det bli jobbigt när man ska lägga ut säg 100 bilder. och sitta å måla dit.. om man inte kör funktionsmakron.. kanske kan gå ändå.. tänkte i så långt :p men programmet Image Brander funkar för mig :)
 

darwin

Aktiv medlem
Sen för det mesta kör jag iof ut bilder direkt från Aperture och då finns en helt suverän inbyggd funktion för att lägga till watermarks automatiskt.

/K =)
 

joacimolsson

Aktiv medlem
ErikNygren skrev:
Jag har gjort en vattenstämpel i Photoshop.. sparat den med transparent bakgrund i ,png format och har ett program som infogar vattenstämpeln på de bilder jag väljer Alternativt en mapp i taget... Smidigt :)
Hej!

Om jag skapar en bil med mitt namn som transparent lager i en fil av png el tiff format, hur får jag denna att hamna i nedre högra hörnet på bilder av olika storlek i en mapp?
Kör man med funktionsmakro, Hur?
Tacksam tips, kanske någon känner till en tutorial eller om man kan ladde ner ett makro el dylikt?
 

Arlemo

Aktiv medlem
Klippa ut avtonande skugga i CS4

Försöker göra en "vattenstämpel"/logga med ett namn och en avtonande skugga. Lyckas inte klippa ut skuggan på nåt fint sätt. Nån som har nåt tips om hur man bär sig åt att klippa ut något som inte har en väldefinierad kant utan avtonande?

Loggan ska vara genomskinlig där det inte står något så att man kan klistra in den på bilder på lämpligt sätt via ligthroom-plugin el i PS.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men, vad är problemet? Har du inte transparent runt omkring loggan?
Är det transparent kan du ju fula dig hur mycket som helst när du klipper ut den.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Men, vad är problemet? Har du inte transparent runt omkring loggan?
Är det transparent kan du ju fula dig hur mycket som helst när du klipper ut den.
Min "skugga" som jag hade grejat med och fixat till sedan tidigare var inte gjord med transparent bakgrund så jag tänkte klippa ut den om det gick.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Tips annars är att göra som jag och lägga in din signatur som en pensel i Photoshop. Funkar ypperligt att bara "stämpla" dina bilder då och så kan du ställa storleken genom att ändra storlek på penseln. Lägg den på ett eget lager så kan du även justera opaciteten.

Skriv din signatur på ett papper och scanna in eller skriv den direkt om du har en wacomplatta.

Under menyn "Redigera" så väljer du "Definiera penselförinställning..."

Snipp snapp så har du en egen högst personlig pensel längst ner i listan under dina penslar. (I alla fall är det så man gör i PS CS2)

/K =)
Sådär, då har jag gjort en ny logga med transparent bakgrund enligt tips här ovan. Tack för tipsen!

Har sparat den som en stämpel. Men när jag försöker lägga in "stämplingen" i ett makro registreras det inte i makrot. När jag klickar loggan på bilden händer inget i makrot. Hur bär man sig åt för att lägga in en sån stämpling i ett makro?
 

StarGate

Aktiv medlem
klicka på

Real-world action 1.1: Adding a digital watermark 1:47 2.2 MB

Real-world action 1.2: Recording the watermark action 12:51 17.8 MB

Real-world action 1.3: Resizing the watermark
hos lynda:

http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=289

Så ska det nog gå bra!
Har tillgång till CS4 men får inte detta att funka. Är det någon som fått detta att funka? Skulle vara glad om denne någon ville ha vänligheten att lägga upp filen någonstans för nerladdning.
 

Miamariaaa

Avslutat medlemskap
Sen för det mesta kör jag iof ut bilder direkt från Aperture och då finns en helt suverän inbyggd funktion för att lägga till watermarks automatiskt.

/K =)
Hej!
Jag har Aperture 2 och har inte funnit någon watermarks funktion. Finns det i 2an? Isåfall, var hittar jag det?

tack!

Miamaria
 
ANNONS